Morrissey - World of Morrissey (1995)

Label: Warner Bros.

1. Whatever Happens, I Love You (3:06)
  2. Billy Budd (2:09)
  3. Jack the Ripper [Live] (4:10)
  4. Have-a-Go Merchant (2:41)
  5. Loop (4:16)
  6. Sister I'm a Poet [Live] (2:15)
  7. You're the One for Me, Fatty [Live] (3:00)
  8. Boxers (3:28)
  9. Moon River (9:39)
  10. My Love Life [UK Version] (4:24)
  11. Certain People I Know (3:10)
  12. Last of the Famous International Playboys (3:36)
  13. We'll Let You Know (5:16)
  14. Spring-Heeled Jim (3:45)
avatar van johan de witt
Beetje vreemde compilatie met wat singles, wat b-kantjes, wat album-tracks en zelfs enkele live-nummers.
Volstrekt willekeurig gekozen, zo lijkt het.

Meest opvallende nummers zijn de nummers van de Boxers-single, die hier alle drie zijn opgenomen. Deze single werd opgenomen vlak na de opnames van Vauxhall and I en behoren tot zijn beste werk.

fastpulseboy
volstrekt willekeurig ja omdat hij dit helemaal niet wilde uitgeven. was een "moetje" om aan de eisen van het platencontract te voldoen en er dan vanaf te zijn.

avatar van johan de witt
De cd heet trouwens 'World of Morrissey'!

avatar van xrockerx
maffe compilatie maar zeker geen slechte...al kan ik mensen die nog niet bekend zijn met Morrissey eerder de Suedehead compilatie aanraden

avatar van Strangeways
Eigenlijk is er genoeg reden om World of Morrissey af te serveren; het is een allegaartje, met geen andere reden uitgebracht dan om af te komen van zijn contract met EMI, met 8 nummers die al op eerdere studio- of live-albums verschenen waren en een simpele lay-out, waarbij je van alle kanten tegen de bokser-tronie van Cornelius Carr moet aankijken. Toch heeft het album altijd mijn sympathie gehad. Het wordt tenminste niet, zoals zijn "Greatest hits" uit 2008, als een soort definitieve collectie gebracht terwijl het dat helemaal niet is, maar geeft gewoon een goed inzicht in de belevingswereld van Morrissey. Daarom denk ik ook niet dat de keuze qua nummers volstrekt willekeurig is. We zien o.a. zijn fascinatie voor misdaad voorbijkomen in Jack The Ripper en The Last of the Famous International Playboys, zijn interesse in "Boxers" en zijn relatie met Johnny Marr ("Billy Budd", naar een boek van Melville, die ook "John Marr and Other Sailors" schreef). De destijds nieuwe nummers Whatever Happens I Love You, Have-A-Go Merchant en Boxers zijn erg sterk, evenals de heerlijk lang uitgesponnen, dromerige cover van Moon River.