H Stewart - Dora Elizabeth (2009)

1 stem

Electronic
Label: Moving Furniture

1. Comprehending Sunrise (2:58)
  2. A Ballad for the Lost (2:39)
  3. The Dirt Road (3:06)
  4. Not Yet Mrs. (2:50)
  5. The Elks Lodge (3:13)
  6. Her Love (3:33)
  7. During Decades (3:30)
  8. Cancer (3:49)
  9. Ever After (3:48)
Sietse
Nieuwste release van deze jonge dame uit Kansas, nu voor het eerst niet alleen te downloaden maar ook verkrijgbaar op een gelimiteerde CD-R releases.

Dora Elizabeth is ode aan een overleden oma die een grote inspiratie is geweest voor de stappen die Stewart tot nu toe in haar leven heeft genomen.
Muzikaal valt het niet echt heel duidelijk te plaatsen. Met haar voeten in de drone en ambient wereld, weet ze toch een bijzonder poppy geïnspireerd album neer te zetten gebaseerd op de geluiden van de casio en haar eigen stem.

Een album dat in het begin heel even wennen is, maar langzaam haar pareltjes toont.

Ga het checken

avatar van Jazper
DIt album verdient m.i. toch wel wat meer dan de 2 stemmen die het nu heeft!

Het begint vrij luchtig met wat speelse geluiden over een zachte drone die langzaam evolueert en iets zwaarder wordt. Wellicht een opmaat voor het ronduit voortreffelijke "A Ballad for the Lost". Zware geluiden die me aan het beste van Deaf Center doen denken.

De sfeer wordt doorgetrokken in het eveneens geweldige en iets melodieuzere "The Dirty Road", zwaar, bijna overstuurd. "Not Yet Mrs." lijkt een variant op het vorige nummer. Ondanks dat het erg zwaar klinkt ligt het niet zwaar op de maag. Het is prachtig, maar toch sta je er ver vanaf. Alsof je diep in de problemen zit zonder het zelf al te goed te beseffen.

Via het misschien wel mooiste nummer "The Elks Lodge" glijdt de spanning langzaam van je af. IJle klanken geven wat berusting waarna je je tijdens "Her Love" afvraagt of je nog wel leeft. Waarschijnlijk wel, want in "During Decades" breekt toch daadwerkelijk de lente door.

De lente heeft echter kennelijk toch niet te veel goeds in petto. "Cancer" is allerminst vrolijk. "Ever After" laat je vol vervreemding zitten.

Het is een beetje het verhaal van dit album, het vervreemdt. Een album dat je niet luistert omdat het muzikaal zo geweldig in elkaar steekt, maar omdat het je meeneemt. Op het eerste gezicht niet al te coherent, maar als je er eens goed voor gaat zitten, blijkt het verhaal toch te kloppen.

Erg mooi, 4*.

jeko