Ying Yang Twins - Legendary Status (2009)

Alternatieve titel: Greatest Hits

6. Jigglin (3:23)
  7. Bedroom Boom (4:37)

met Avant

8. Hanh! (4:03)
  9. 1st Booty on Duty (3:19)
  10. Wait (The Whisper Song) (2:59)
  11. Swag City (4:15)

met Da Musicianz

12. Georgia Dome [Remix] (4:52)

met Jacki-O en Fatman Scoop

13. What Happnin! (4:19)

met Trick Daddy

14. Grey Goose (5:31)
  15. Naggin' (4:23)
  16. Halftime (Stand Up & Get Crunk!) (4:31)

met Homebwoi

avatar van SvV
SvV
Een goede zaak van de Twins om een greatest hits album uit te brengen alleen doen ze het wel een beetje op het verkeerde moment. De twins zijn eigenlijk bij het mainstream publiek, maar zeker ook bij de hip-hop luisteraars, meer bekend vanwege hun singles dan hun albums. Als ik het heb over Wait, Shake en Salt Shaker weten sommige nog wel waar ik het over heb maar begin ik over U.S.A., Chemically Imballanced en Me&My Brother haken mensen al snel af.

Toch had dit album een stuk meer kunnen verkopen en was ie misschien wel platinum waardig geweest als het een paar jaar eerder uitkwam. Nu is de populariteit van de Ying Yang Twins niet alleen hier maar zeker ook in de VS aanzienlijk gedaald. Gelukkig is Collipark (DJ Smurf) weer terug als producer en is hun oude track Halftime een nieuw leven geschonken nu hij bij elke wedstrijd van de New Orleans Saints wordt gedraaid en het hele stadion meebrult.

Maar even naar de tracklist. Bijna alle grote hits zijn aanwezig, met de nadruk op bijna, want er zijn wel wat rare keuzes gemaakt. Tracks als Champs is Here, Bedroom Boom en Swag City hadden makkelijk geruild kunnen worden voor Whistle While You Twurk, Say I Yi Yi en Dangerous. Laatsgenoemde drie zijn allemaal hits geweest voor de Twins. Whistle While You Twurk was verantwoordelijk voor hun eerste doorbraak in de VS (met Get Low als definitieve doorbraak). Natuurlijk blijven er nog genoeg Ying Yang classics over met Wait, Naggin, Salt Shaker, Hanh!, Shake en ga zo maar door. Er staan zowaar ook 2 nieuwe tracks op, namelijk Champs Is Here en de remix van Badd. Ik snap niet precies waarom de remix er op staat want deze heeft niet echt een toegevoegde waarde ten opzichte van het origineel. Champs is Here is aardig maar daarmee is alles gezegd.

Kortom; een paar echte Ying Yang classics en een aantal vreemde keuzes. 4*