Surfer Blood - Astro Coast (2010)

Label: Kanine

1. Floating Vibes (4:00)
  2. Swim (3:18)
  3. Take It Easy (3:56)
  4. Harmonix (4:46)
  5. Neighbour Riffs (2:08)
  6. Twin Peaks (3:38)
  7. Fast Jabroni (3:03)
  8. Slow Jabroni (6:05)
  9. Anchorage (6:23)
  10. Catholic Pagans (3:14)
avatar van indie-nerd
niet echt populair?

nijme255@adsl
Vind het een groeiplaat en niet een die je bij voorbaat links moet laten liggen!

elrayo
Een soort ''ruigere'' versie van The Shins, ik vind het wel leuk!

avatar van Mctijn
Deze plaat ligt in de lijn van 2 andere platen die ik toevallig deze week heb toegevoegd; Skybox en Race Horses. Positieve (indie)rock met een Engelse feel.
Ook is het duidelijk dat deze band Vampire Weekend geen vervelende band vindt.
Waar de andere genoemde platen eenvoudig te doorgronden zijn is dat met deze plaat iets anders. Hoe dit uitpakt zal de tijd me leren..... Voor nu 3*
Take it Easy is overigens wel erg extreem "Vampire Weekend".

avatar van nognooit
Hier en door doet het me wat denken aan The Beachboys en ook Vampire Weekend. Twee bands waar ik niet zo erg van hou.
Toch is dit wel aardig, maar niet meer dan dit. Scheelt ook dat dit gewoon niet mijn ding is, die surfermuziek.

Wel leuk die verwijzing naar Twin Peaks trouwens.

avatar van steven
beetje een rare plaat , soms hoor ik een soort indie variant van cheap trick of rainbow '. er staat hier een nummer op dat verdomd veel lijkt op since you've been gone . dat vind ik dan wel weer geinig met van die power chords. andere nummers zijn totaal afwijkend van deze stijl.

swim is dat rainbow achtige nummer.

het ene moment denk ik geniale plaat , het volgende nummer is weer mwaaah

avatar van samslam
Nu de jongens van Vampire Weekend het dit jaar hebben laten afweten, is deze groep er maar al te graag bij om de fakkel over te nemen in de categorie catchy indiepop.

Stuk voor stuk aanstekelijke pareltjes, boordevol deuntjes die zich een nestje bouwen in je achterhoofd om er dan op de meest ongepaste momenten even uit te komen. Zo heb ik ze graag.

Favoriete nummers zijn Harmonix, Take it easy en Slow jarboni.

Nihilisme
Slow Jabroni is geweldig. Lekkere plaat, sowieso wel een aardige hypeje dat nu, dat hele 'surf-rock'-gebeuren.

avatar van Sandow
Ik ben ook erg fan van al die hedendaagse surfreïncarnatiegroepjes en dit is toch wel één van de betere. erg leuke en melodieuze nummers allemaal, maar of surfer blood de hype zal overleven betwijfel ik.

avatar van Near
"Witte stranden, heldere zeeën, een surfboard, enkele knappe meisjes en een cocktail in de hand"- muziek. Oftewel: een leuke soundtrack voor de zomer!

Ik hou vooral van het wat wazige gitaargeluid. Soms lijkt het alsof ze onder water wordt bespeeld.

avatar van stefan_s
Deze draai ik al een aantal maanden helemaal grijs. Op de een of andere manier weet Surfer Blood alles wat ik fijn vind aan indie-rock te verenigen in een album, zonder daarbij als een aftreksel ergens van te klinken. Voor de hand liggende referenties zijn uiteraard Weezer en the Shins, hoewel dat laatste vooral komt door de galmende leadzang. Een nummer als Anchorage doet daarentegen weer sterk denken aan een soort van cleane, catchy Sonic Youth.

Fantastische plaat, dikke 4 sterren (maar misschien komt er nog een halfje bij).

avatar van Near
stefan_s schreef:

Nu je't zegt; Anchorage heeft inderdaad wat weg van een 'Dirty Boots' ofzo. Maar dan gespeeld door Pavement; lekker gruizig en rommelig.

Twin Peaks is hier ondertussen mijn favoriet geworden - wat een catchy nummer.

Voorlopig 4, maar die score zou best nog kunnen stijgen - echt wel een zeer fris en vrolijk album.

avatar van itchy
steven schreef:

Powerpop

Sietse
had hier graag naar toe gewild maar viel samen met iets anders (of mijn luiheid heeft het gewonnen).
Ben wel benieuwd naar de cd eigenlijk.

avatar van itchy
De cd is erg leuk maar afgaande op de liveclippies op het www is het live niet zo heel bijzonder.

avatar van trebremmit
Beach Boys meets Weezer ofzoiets, erg leuk aanstekelijk plaatje vol met mooie deuntjes en catchy nummers.

avatar van Chronos85
itchy schreef:

Het valt live inderdaad enigszins tegen. De zanger haalt de hoge noten niet allemaal en vervalt iets te snel in gebrul. Wel een goede productie van het album dus.

avatar van lauradance
redelijk, gaat snel vervelen.

avatar van Martijn76
Fijne plaat dit, met name naar het einde toe is het genieten met Slow Jabroni en Anchorage. Voorprogramma van Interpol, ben benieuwd..

avatar van steven
Op lowlands was het live best redelijk, ik heb me wel vermaakt. Maar ook live blijft het een beetje pieken en dalen, dat ligt gewoon aan het materiaal.
Heeft absoluut potentie, maar komt er nog niet helemaal uit.

avatar van douwef
ik draai deze de afgelopen paar dagen helemaal grijs. erg lekkere muziek met leuke gitaar rifs. om de een of andere reden blijf ik em maar opzetten. vooral naar het eind toe worden de nummers steeds beter. ik heb hem 4 sterren gegeven maar wordt misschien in de komende weken nog wel een halfje er bij.

Milamber71
Ik was totaal onbekend met deze band totdat ik ze in het voorprogramma van Interpol zag. Helaas, helaas, maar het was helemaal niets (en ik was niet de enige als ik de reacties om me heen kon peilen). Ontzettend slechte zanger, totaal onverstaanbaar. Bovendien irriteerde hij me mateloos met z'n 'podiumact'. Zal geen stem uitbrengen op basis van een enkel concert, maar het was geen aansporing om hun studiowerk te gaan beluisteren.

avatar van Chronos85
Ik vond ze live ook enorm tegenvallen. De productie van het album daarentegen is (zoals ik zelf eerder had geschreven) fenomenaal!

BPDD
Milamber71 schreef:
Bovendien irriteerde hij me mateloos met z'n 'podiumact'.

Geen fan van kleine, ronde mannetjes die rondlopen als een kampcommandant met een alcoholprobleem?
Ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt.
Daarbij gaan de credits niet alleen naar John Paul Pitt's maniertjes, ook het optreden an sich was best ok -in tegenstelling tot wat alle negatieve reacties doen vermoeden.
Gerechtvaardigde kritiek is wel dat de live-performance niet het niveau van het album haalde, bij de ontknoping van bijvoorbeeld 'Harmonix' verzoop Pitt's stem in het geluid van de wat te luid afgestelde gitaren.

BPDD schreef:

Ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt.

Wat een onzin, ik heb werkelijk alleen maar negatieve verhalen over Surfer Blood gehoord na het voorprogramma van Interpol, iets wat ook geheel terecht was in mijn ogen. Het album vond ik al niet veel soeps, maar die zanger kan gewoon totaal niet zingen, het klonk écht helemaal nergens naar. Niet te verstaan, half pratend, onduidelijk en gewoon lelijk. Jammer, want de band eromheen was wel prima.

avatar van azra
Ik vond Surfer Blood ook een geslaagd voorprogramma!
Zo'n bands wil ik graag zien als support act als ik naar een concert ga. Een zanger die iets excentrieks heeft, teksten aanpast naar hoe hij zich voelt en een waanzinnig vreemd dansje heeft, een toetsenist die high wordt van de muziek en een gitarist die er qua uiterlijk helemaal niet bij lijkt te horen.
Het zijn vreemde figuren die op cd gladgepolijsde muziek hebben geproduceerd, maar in het echt rauwer zijn en nog op zoek zijn naar hun eigen sound. Ik vind het goed dat ze experimenteren en als er soms vals gezongen wordt, who gives a damn? Ik in ieder geval niet, beter deze band, dan de Interpol wannabees.

JanBetonde2e
Ik vind het eigenlijk wel een leuk album geworden! Ik had ze ook live gezien. Daar vond ik ze nog niet geweldig, maar dat heb ik meestal. Ik luister liever eerst de CD. Maar over het album: fris, vol energie, vrolijk, zomers. Het klinkt allemaal wel lekker! Het past eigenlijk ook totaal niet bij Interpol, maar dit bandje heeft wel een toekomst denk ik, zit nog genoeg rek in.

Milamber71
Tja, ik zie dan weer liever een goed uitgevoerde interpol wannabe act, dan een act zoals neergezet door deze groep. Op mij kwam de hele act van surfer blood nogal gemaakt over ('kijk ons eens lekker gek zijn'). Qua muziek was het nog wel redelijk, maar de zanger deed alles teniet.

JanBetonde2e
Ik merk wel dat ik deze CD de laatste tijd steeds vaker opzet, klinkt gewoon zo lekker zorgeloos, en de zang is op de CD ook gewoon veel beter gemixt.

steven schreef:
swim is dat rainbow achtige nummer.

Qua zang(lijnen) vind ik het erg op Brian Eno's Needle in the Camel's Eye lijken.

Sietse
CD begint me toch langzaam aan minder te worden...er komt een soort verveling in het geluid, wat zeurderigs.

Haal er een halfje af.

avatar van Donder
Swim ooit op Studio Brussel gehoord en vervolgens dit album gekocht. Ik heb ze ook live gezien, dat was in Groningen. Ik vond dat een goed optreden met zo'n gedreven slagwerker met een enorme bos haar. Inmiddels ben ik sommige nummers (Take it Easy, Harmonix) irritant gaan vinden, ik weet niet wat het is... Swim en Anchorage daarentegen erg goed!