Virt - FX EP (2001)

4. Bzam
  5. Zzap
  6. Classical Favorites 2
avatar van tovenaar
Je moet er wel van houden, maar dat doe ik dan ook: een compleet pakket aan NES-inspired IDM. Alhoewel, IDM is een groot woord bij deze release, aangezien het meer redelijk plain videogame music is. Voor meer naar IDM neigende game-stuff kun je beter Binary - Binatone checken. Ook een toffe release, maar nu even over deze FX EP!.

Virt is niet zomaar een pipo die zich aan gamemusic waagt, hij is de original producer van de muziek van Q-Bert op de Gameboy!! Hij heeft er nog veel meer gemaakt, maar Q-Bert mag niet ongenoemd blijven. Naar eigen zeggen zijn deze tracks allemaal voor een 'imaginary game'. Nou, zo klinkt het ook . Waan je gewoon even terug in het fabuleuze NES-tijdperk... Schiet met je Zapper op eenden enzo.

De tracks leiden je door verschillende levels van dit niet-bestaande spel heen. Good Morning, Dracula is meer de main theme, ondersteund met stoere snappy beats. Bij Bewm ben je in zo'n typisch dorpje in het spel aangekomen, waar de muziek net wat rustiger is en waar je met iedereen moet 'praten'. Press B to talk! Die lamme mensen in het dorp geven je dan meestal van die onnozele hints waar je geen reet aan hebt. Als de volgende track eraan komt, Waow, loop je weer uit het dorp en ga je weer de wereld in met alle monstertjes die je moet verslaan (think Zelda, Castlevania!). Maar dan komt Bzzam! Dit is dus zeker de 'eindbaas' (geweldig dat ik dat vroeger zo noemde). Bij Zzap zie je de eindcredits in 8 bit over je scherm rollen.

Classical favorites is een soort van bonustrackje, met wat bekende NES melodietjes erin. Altijd leuk om te horen. Een EP als deze zal zéker niet iedereen aanspreken, maar de NES dudes onder ons mogen dit leuke pakketje toch niet missen .

avatar van Onderhond
Deze EP met de uitleg van tovenaar geluisterd ... Geweldig.

Ik was zo'n NESser. Eindbazen, Press B To Talk, "retrie of continjoe", jaja, het zit er allemaal enorm ingebakken . Deze EP dient dan ook zo geluisterd te worden. Muzikaal stelt het barweinig voor, maar wie zich er het authentieke, ter plaatse bedachte NES game bij kan voorstellen gaat een geweldige tijd tegemoet.

Muziek doet me trouwens enorm denken aan een Castlevania of een Ghost & Goblins. Konami en Capcom muziek . Ben het verder ook wel met tov's analyse eens, al waren de end credits tracks toch meestal wat gezapiger, minder geladen dan deze zou moeten zijn. Classical Favorites is een leuke afsluiter waar ik wel wat uit herken, maar moeilijk kan plaatsen. Of het moet dat geweldige 1UP geluid zijn op het einde. Mario Bros, iemand ?

Haha, geweldig amusement gewoon. 3.5*, en dan niet om de muzikale genialiteit. Dank voor de aanrader .