Phantogram - Eyelid Movies (2009)

Electronic / Pop
Label: BBE

1. Mouthful of Diamonds (4:07)
  2. When I'm Small (4:03)
  3. Turn It Off (3:56)
  4. Running from the Cops (3:51)
  5. All Dried Up (3:38)
  6. As Far as I Can See (3:22)
  7. You Are the Ocean and I'm Good at Drowning (5:46)
  8. Bloody Palms (3:26)
  9. Futuristic Casket (3:33)
  10. Let Me Go (4:21)
  11. 10,000 Claps (3:27)
Vreemd, nog nauwelijks ontdekt hier. Volgens mij een van de beste albums van het afgelopen jaar. Relaxte electro-rock met heerlijke beats.

avatar van itbites
Inderdaad. Dit is een zeer sfeervol plaatje met zeer genietbare liedjes. Beetje Hooverphonic-achtig, zo nu en dan. Vrouwelijke en mannelijke vocalen worden afgewisseld waarbij de vrouwelijke mij iets beter bevallen, maar dat is slechts een detail. Ik begin met 3,5 want of het voor de lange duur genoeg diepgang heeft moet zich voor mij nog bewijzen.
Favoriete nummers zijn Mouthful of Diamonds (dat gitaartje!), As Far As I Can See en You Are the Ocean.

avatar van JoBBuS
Net When I'm small voor t eerst gehoord. Lekker! Zie dat t nummer in de statistieken niet bovenaan staat wat betreft stemmen (al is de vraag hoeveel je daaruit kan afleiden gezien de beperkte hoeveelheid stemmen). Misschien toch de rest ook maar 's snel gaan beluisteren.

avatar van I-do-not-exist
Is destijds helemaal aan mij voorbij gegaan, maar wat een lekkere muziek inderdaad.

avatar van Sjaakspeare
'When I'm small' klinkt erg goed. Ik moet de rest ook maar eens gaan beluisteren.

avatar van Osiris Apis
Jazeker een goed nummer. Catchy gitaarriff. Wat mij betreft het hoogtepunt van het album.
Ik was wel verbaasd toen ik dat nummer in de Canon reclame hoorde. Gezien het nummer uit 2009 komt.

Ik hoor duidelijke hiphop invloeden in de muziek van Phantogram. Met name de drums, maar ook bepaalde loops.

Verder vind ik de nummers Mouthful of Diamonds en en Let Me Go goed. De mannelijke vocalen liggen mij ook minder. Zelfs vervormd klinkt hij niet zo best (Running from the Cops). De vrouw klinkt daarentegen dromerig en sexy (qua uiterlijk ook).
Grotendeels kunnen mij de andere nummers minder boeien. Het is bijna allemaal net niet of het tempo ligt te laag. Ruim 3 sterren. Misschien zit 3,5 er ook nog in.

Ozric Spacefolk
De kracht van deze band zit 'm in de rauwe beats en de waanzinnige stem van Sarah Barthell.

De simplistische indie-gitaarpartijtjes zijn een leuke aanvulling, evenals de vaak catchy synthlicks en gave samples.

De opvolgers van deze debuutplaat zijn stukken beter. Maar ik kende de band nog niet, en heb deze plaat dus posthuum pas ontdekt, daardoor is het moeilijk deze plaat echt op waarde te schatten. Wie weet was ik in 2009 echt van mijn sokken geblazen.

Hoe dan ook, kan je ja aan Phantogram niet echt een buil vallen. Ik kan overigens de nieuwe studioplaat iedereen van harte aanbevelen.