Pillows & Prayers: Cherry Red Records 1982-1983 (1982)

Label: Cherry Red

1. Five or Six - Portrait (2:52)
  2. The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens (2:15)
  3. Thomas Leer - All About You (3:50)
  4. Tracey Thorn - Plain Sailing (2:01)
  5. Ben Watt - Some Things Don't Matter (4:25)
  6. Kevin Coyne - Love in Your Heart (2:55)
  7. Piero Milesi - Modi 2 (Extract) (1:02)
  8. Joe Crow - Compulsion (4:23)
  9. Marine Girls - Lazy Ways (2:42)
  10. Felt - My Face Is on Fire (3:04)
  11. Eyeless in Gaza - No Noise (2:49)
  12. The Passage - Xoyo (3:26)
  13. Everything but the Girl - On My Mind (3:08)
  14. Attila the Stockbroker - A Bang and a Wimpey (1:41)
  15. The Misunderstood - I Unseen (1:58)
  16. The Nightingales - Don't Blink (4:00)
  17. Quentin Crisp - Stop the Music for a Minute (1:00)
avatar van stephan73
Vreemd dat deze "klassieke" post-punk verzamelaar nog niet op MuMe stond. Een uitgebreide mix van artiesten en bands die op Cherry Red zaten en die meteen een dwarsdoorsnede vormen van de post-punk scene van die tijd!
Alleen Piero Milesi (modern klassiek), Attila the Stockbroker (spoken word) en The Misunderstood (jaren '60 band) vallen uit de toon (wat niet wil zeggen dat ze slecht zijn).

4.5*

avatar van heartofsoul
Dit album heb ik begin jaren 80 op vinyl gekocht, en het vervolgens zeer vaak gedraaid. Wat mij boeide was de afwisseling van diverse muziekstijlen, en toch vormde het album een eenheid. Toen ik het onlangs opnieuw beluisterde viel mij op dat een en ander toch wel een beetje gedateerd klinkt, maar daarom niet minder charmant. Bij The Misunderstood veerde ik plotseling op (ik ben opgegroeid in de jaren 60, dat zal er wel iets mee te maken hebben). Snel hun cd in mijn platenkast opzoeken...

1 van de beste new wave/post punk verzamelaars. De track van de Monochrome Set is 1 van de beste liedjes uit deze periode, maar ook een erg jong Tracey Thorn, Five or Six, Ben Watt, the Passage, het onvolprezen Felt, the Nightingales. Waarschijnlijk zijn deze bandjes te onbekend voor het New Wave publiek, ook toen al trouwens, en heel erg onterecht.
Kostte toen in 1983 ik mee 5 gulden of zo.
Top plaat!

avatar van freakey
Hoe kan een plaat die "Pillows & Prayers: Cherry Red Records 1982-1983" heet al in 1982 zijn uitgekomen eigenlijk?

avatar van Dibbel
Toekomstmuziek!
Maar ik weet nog dat ik deze in 1982 nieuw heb gekocht voor 9 gulden 95.
Staan een aantal leuke liedjes op, kan ik me herinneren. Misschien maar weer eens naar beneden halen...

avatar van gaucho
Dibbel schreef:
Toekomstmuziek!

Grappig dat Cherry Red Records gaandeweg is uitgegroeid tot een belangrijke independent die zich vooral toelegt op het verleden. Door steeds meer labels, sublabels en artiestencatalogi te verwerven is Cherry Red een belangrijke speler geworden op het gebied van reissues. Niet alleen van indie-artiesten en labels, maar zeker ook gevestigde namen. Van Kim Wilde, Howard Jones en Mark Almond tot Procol Harum, Renaissance en Curved Air.
Nieuw werk brengen ze ook nog steeds uit, maar de nadruk ligt ruimschoots op reissues. Zodat ook ik, als liefhebber van mainstream pop en rock, inmiddels aardig wat titels uit de catalogus van CR en haar sublabels bezit.

Dat had ik niet kunnen zien aankomen in de jaren tachtig, toen het label zich met name in de voorhoede van de punk en andere alternatieve substromingen ophield. Ik kende ze toen voornamelijk van de Dead Kennedys, waarvan ik de single Holidays in Cambodia bezat (nog steeds trouwens). Vreemd dat die band ontbreekt op deze verzamelaar trouwens; dat was destijds toch zo'n beetje hun bekendste act.

Ook deze verzamelaar ontkwam niet aan een heruitgave in de vorm van een heuse boxset. Ik ken dit album niet, maar het lijkt me terecht, gezien de historische betekenis ervan. Vooral in Engeland, waar er meer dan 120.000 van zijn verkocht voor 99 pence per stuk.