Zuid-Oost Posse - Deventerror (1996)

Label: Djax

1. Intro (2:55)
  2. Psychopaat (3:49)
  3. Gekken van de Terror (2:58)
  4. Geen Lijk Geen Gezeik (2:32)
  5. Bizarre Gast (0:14)
  6. Voet (3:16)
  7. Eitje Kwijt (2:56)
  8. Radio (0:52)
  9. Sterf (2:58)
  10. Deventer Uitschot (2:33)
  11. Neukende Politie Deel 2 (3:23)

met Mach

12. Bendebeukers Tip (2:45)
  13. Kwaad (3:43)
  14. Gangstarism (2:46)
  15. Wit Is Zwart (3:44)

met Casto en Mach

16. Netwerk (1:10)
  17. Shyrock Versus Rowdy (Freestyle) (4:35)
  18. Janorinees (2:36)
  19. Roots (1:50)
  20. Outro Zuid-Oost (2:38)
avatar van Slowgaze
Geen erg sterke plaat. De beats zijn over het algemeen vrij prima tot best goed geproduceerd, hebben een fijn old skool-gevoel (er kwam soms een beetje een Public Enemy-maar-dan-zonder-de-noise-gevoel vanaf), maar de raps zijn heel matig. Ik heb sowieso vaak wat moeite met accenten van Nederlandse rappers (bij De Gelogeerde Aap moest ik ook echt wennen; de mc's van Zo Moeilijk kan ik trouwens niet goed hebben), maar deze meneer Janor klinkt, accent of niet, behoorlijk zwak. Qua flow en teksten is hij niet bijzonder, en dat kost de plaat toch wel een half puntje. Eerlijk is eerlijk: je kunt beter een goede rapper met een slechte beat zijn dan een slechte rapper met een goede beat.

FRIPI
De lead rapper loopt al jaren als een halve zombie rond. Hij is blijven hangen in een trip (geen leugen).

Dit is een gruwelijke plaat. Zoals eerder vermeld; veel raps zijn niet al te goed verstaanbaar. De stijl die mainrapper Janor rapt is nogal... Ehm.... Onnavolgbaar, zal ik maar zeggen. Maar altijd uit het goede hout gesneden en kenmerkend voor Janor als je de man een beetje kent. Andere rappers als Roffles en papa Seeq komen harder dan de wreedste uitzaaiingen. Maar dan de beats en productie... Phoeh! Hard. Funky. Krakerig. Underground. Hardcore. Precies zoals het moet wezen en daarom 1 van de beste albums uit de pionierende Nederhop/Djax-tijd. Deze beats dreunen de bas uit elke porie en verscheurd het rubber uit je speakers! Halleluja voor beatcreator Zebulon hier. Samen met Vlijmscherp van Osdorp Posse en Hondsdolheid van White Wolf de bovenste drie in mijn oldschool Nederhop-collectie. De opvolger (EP Snotapies) komt bij lange niet in de buurt en dient hier als bierviltje. Maar dit album is meesterlijk en iets wat iedere (Deventer-jeneventer) hiphopper in de kast moet hebben.