Mirage & Concept - Rejuvenation (2009)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland

12. What Its Worth
  13. Rejuvenation
  14. Outro
avatar van Rhythm & Poetry
Voor mij persoonlijk een van de beste duo's van dit jaar. Nu ben ik wel vaker lyrisch over een of ander nieuw project en dan blijkt een jaar later dat ik er eigenlijk niks meer aan vind, maar dat is bij Mirage & Concept toch wel anders. Ik volg ze al wat langer, ken ze al van een jaar terug toen ze mij al verraste en ik ben in de tussentijd steeds wat positiever over dit duo geworden. Concept is een producer die erg sterk is in het scheppen van een heerlijke jaren 90 hiphopsfeer. De warmte en toch ook de tijdloosheid die zijn beats uitstralen zijn een lust voor de oren. Mirage op zijn beurt is niet een mc die het echt van zijn stem moet hebben, want hoewel zijn stem niet stoort en 'best mooi' klinkt zou ik het niet onderscheidend of bijzonder willen noemen. Hij is wel prettig aanwezig en past lekker op de producties, lyricaal is Mirage ook nog eens een prima MC.

Rejuvenation doet niets onder van Inner Pains, is misschien een wat beter geheel zelfs, maar mist dan weer net een echte uitschieter. Wel is voor mij duidelijk dat dit echt hiphop is waar ik van kan genieten, en dat doe ik dan ook. Dit duo vermaakt mij al een jaar lang en ik kan niet wachten tot ze wat bekender worden. Ik kan dit echt aanraden (Chrisseh, Osiris, Rene ik verwacht wat van jullie ).

avatar van J.M.
Damn, die flow is nice zeg!!

P-DawG
Even een paar nummers gecheckt op da Tube en klinkt tot dusver erg dope! Dit zou ik eigenlijk maar eens moeten checken..

avatar van MJ_DA_MAN
P-DawG schreef:
Even een paar nummers gecheckt op da Tube en klinkt tot dusver erg dope!
Hier hetzelfde, lijkt erop dat ik dit gemist heb volgend jaar, tenminste, als het van het niveau is van het handjevol nummers dat ik heb gecheckt. Maar goed, beter laat dan nooit en ik zet hem op mijn verlanglijst.

avatar van Rhythm & Poetry
Het niveau is constant hoog, het maakt eigenlijk niet heel veel uit welke nummers je op youtube gecheckt hebt (Inner Pains van dit duo is ook sterk). Het enige minpunt wat je eventueel zou kunnen noemen is dat er een echte uitschieter ontbreekt maar daar zit ik niet echt mee.

avatar van Jurrien
Mijn intresse is wel gewekt, binnekort een gaatje voor zien te vinden.

avatar van Osiris Apis
J.M. schreef:
Damn, die flow is nice zeg!!

Ik vind zijn flow juist vervelend. Hij komt een beetje zeurderig over. Maar dat komt ook door zijn stem. Dat is jammer, want de beats zijn kwaliteit.

avatar van toris
net begonnen met luisteren,
maar zo te zien kennen bepaalde users dit album al

avatar van FlyLo
Deze had ik al een tijdje liggen. Binnenkort dan maar eens opzetten, ik verwachtte er veel van maar tot nu toe heb ik geen "wauw"-gevoel. Aardig, maar ik heb het allemaal al eens gehoord op andere (eerdere) albums.

avatar van Brains
Deze moet ik ook nog ergens hebben liggen tussen mijn pindakaascollectie. Ben benieuwd

avatar van FlyLo
Prima producties. Jammer dat de MC te eentonig is om lang te blijven boeien. Verder mag hij ook wel wat minder klagen en preken in zijn teksten.

avatar van Silky & Smooth
Dit soort hip-hop is wel een van de redenen van mij geweest om mee te doen aan "Hip-hop album van de week". Begin duo's tussen een producer en een MC ook steeds meer te waarderen. Vooral als ze goed bij elkaar passen. Atmosphere, Blu & Exile, Foreign Exchange, etc. Zou dit duo ook wel aan dit rijtje toe kunnen voegen. MIrage is niet echt heel bijzonder. Vooral zijn flow en stem vind ik soms wat saai. Teksten zijn dan wel weer redelijk hoogstaand. Maar hier gaat het 1 producer/1 MC-effect wel in zijn voordeel spelen. De producer, Concept hier, vult MIrage weer aan met heerlijke beats. Hierdoor worden de nummers al met al toch leuk.

Heb dit album vaak genoeg geluisterd om het een 4.0* te kunnen geven, al zal dit wel hoger/lager kunnen uitvallen na nog meer luisterbeurten. Tracks aanvinken wordt moeilijk, omdat, zoals R&P al zei, er geen uitschieters tussen zitten. Het luistert gewoon fijn weg.

avatar van JustiFicatioN
Dit klinkt goed

avatar van toris
Silky & Smooth schreef:

Ik vind een 4* toch wel hoog als je de flow en stem van de MC niet kan waarderen... zo geweldig zijn de beats nou toch ook weer niet?

avatar van Silky & Smooth
Ik heb niet gezegd dat ik het niet kan waarderen, dat is meteen te veel. Ik vind hem af en toe een ietwat saaie flow en stem hebben. En daar bedoel ik mee dat hij je mij niet een heel album zou kunnen vasthouden. Maar dankzij Concept, die naar mijn mening wel erg lekkere beats maakt, blijft mijn aandacht erbij.
Ik geef mijn cijfer meestal niet puur voor een MC of een producer. Ik kijk naar het geheel van de nummers en daarmee het album. En zoals ik al zei is de combinatie van deze twee wel weer erg goed. Het is gewoon een lekker album. Vandaar...

avatar van MAS
MAS

avatar van Reijersen
MAS schreef:

Mijn idee

avatar van J.M.
MAS schreef:
Leuk album maar ik ik hoor nergens echte uitschieters. Vandaar een 3,5.

Ook de reden dat ik hem met een halfje verlaag. Ik vind het geheel echter zo sterk dat ik 4* geef.

avatar van fabblwaps
Ik was het hiphop album van de week even helemaal vergeten, dus ik moet maar snel eens gaan stemmen. Ik heb deze wel al twee keer geluisterd dus nog één luisterbeurt en vanavond op de valreep nog een stem uitbrengen. Tot nu toe klinkt het erg goed, in elk geval wordt dit een 3,5* en misschien een 4*.

avatar van principal2000
Ik vind dit album een gemiste kans. De producer mag van mij gelijk zijn MC dumpen. Ik behoor tot de groep mensen die zijn stem en flow matig tot irritant vinden. Dan blijft er voor een MC niet veel meer over. De beats zijn aardig tot goed en een enkele keer zelfs uitstekend. Ben benieuwd hoe het had geklonken met een andere MC (dat hoor je al een beetje bij de nummers met gast-MC's). Al met al is dit niet een album waar ik warm van wordt. Ik vind het bij vlagen zelfs slaapverwekkend en dat is helemaal te danken aan de rapper.

avatar van Bedorvenkebab
Het derde Hip-Hop album van de week, en hij valt net als de voorgaande wat tegen. En het spijt me dit keer, J.M. maar ik heb echt moeite moeten doen om het album af te luisteren.

Degelijkheid op een saaie manier. Zo zou ik dit album kort willen omschrijven. Mirage & Concept vind ik een duo waar beiden heren geen uitzonderlijke talenten hebben. Anders dan de meeste users hier zie ik ook weinig positiefs aan de beats van Concept. Nergens gebeurd er iets onverwachts in een beat, nergens wordt het echt spannend, nergens weet het me te pakken als het ware en blijft het wat kleurloos. Op zich zitten de beats goed in elkaar, en zijn ze ook een voldoende waard, maar meer dan een beoordeling als "achtergrondmuziek" verdiend het naar mijn mening niet.

Het ligt dan ook vooral aan de MC, mirage. Ten eerste ligt zijn stem me totaal niet, en dat is ook de reden waarom hij in mijn oren niet op de beats past. Die scheppen namelijk vaak een soort vredig (bij gebrek aan een betere term) sfeertje, waar Mirage prekerige raps met een zeurende stem ten gehore brengt. Anders dan een rapper als Brother Ali hoor ik ook nergens elementen zoals passie terug om me dan toch te kunnen boeien. Het enige waar Mirage dat een beetje mee kan compenseren is zijn flow, en zijn zijn teksten redelijk.

Al met al dus een saai album, met een constant matig niveau. Jammer genoeg heeft het duo ook geen interessante gastartiesten opgeroepen, maar hierbij moet ik zeggen dat ik die vaak liever op betere beats wilt horen dan wat Concept hier doet. Een 2.5*, dit zet ik niet nog eens op.

avatar van thgryda
Bwa kebab daar ben ik het niet echt mee eens. Dat had ik na de eerste luisterbeurt ook. Maar na wat vaker luisteren kwam ik al bij de 3.5 uit. En daarna begon ik hem te checken tijdens het gamen of tijdens het schrijven van verslagen op het werk en ik moet zeggen, erg dope als achtergrond. Rustige, goed klinkende producties, aangename mc. Ik begrijp het degelijke, saaie aspect wat je aanhaalt maar het niveau is constant vrij hoog en zeker niet matig. Een 4 voor mij

avatar van Bedorvenkebab
Ik vind het voor een album veel te lang. Één track ertussen door vind ik ook wel redelijk om naar te luisteren, maar een heel album is gewoon te veel voor mij. Ook ligt zijn stem me totaal niet, en wat ik al zei in de beats zit niets bijzonders waardoor mijn aandacht erbij kan houden, ook al zijn ze dus degelijk. Vandaar dat ik het omschrijf als matig. En voor op de achtergrond luister ik veel liever andere soorten Hip-Hop/muziek.