Audiotransparent - Chekhov Guns (2009)

Label: Katzwijm

1. Prison Yell (3:20)
  2. ...And Never the Twine Shall Meet (3:08)
  3. You Are a Movie (2:56)

met Great Lake Swimmers

4. Castles (3:59)
  5. The Communication Chord (2:51)
  6. I Saw Her Hanging There (4:32)
  7. Under Water (The Car Crash Song) (3:47)
  8. Best Laid Plans (1:45)
  9. Really White Smile (2:31)
  10. Far Away (3:35)
  11. Welcome Closer (2:28)
  12. Never Let Her Slip Away * (2:38)
avatar van clayhill
Wat ongelooflijk jammer...Prachtige plaat met internationale allure. Maar dan afsluiten met een draak van een cover. Wat een vervelend nummer. Blijf je na beluistering van de hele cd met dat gevoel zitten.
"Welcome loser" doet me overigens denken aan mijn favoriete
(door de Ned. muziekpers volldig genegeerde of afgekraakte...) bandje " Archive". Repeterende drukke drums met rustige zang. Mooi opgebouwd in veel lagen met allerlei elktronische geluidjes die mooi in de mix staan. Een grote stap voorwaarts in de carriere van Gronings' trots. Wie doet volgende keer trouwens het artwork ?

avatar van Tegid.mzk
Dit album verdient echt meer aandacht en stemmen. Ze zetten op dit album echt een mooi geluid neer. Respect voor hun vernieuwing. Op het eerste gehoor kan het album wat rommelig overkomen, maar het gaat steeds beter bevallen. En die cover op het eind kan me eigenlijk wel bekoren.

avatar van WesleyX16
En na dit album hoor je niks meer van Audiotransparent. Wat een mooi album eigenlijk. En elk album vond ik weer iets sterker dan de vorige. Ik was wel benieuwd hoe nummer had geklonken.

Wat die cover betreft. Die had wat mij betreft ook niet erop gehoeven. Maar het stoort mij overigens niet. Het klinkt niet echt als Audiotransparent. Want dat hoort lekker traag en lekker treurig te klinken.

avatar van jorro
Opener Prison Yell scoort direct een boel punten. erg fraai. Ook het mooie intro van Castles leidt tot een prima nummer.
Verder is het wennen aan de wat andere stijl. Een nummer als I Saw Her Hanging There bijv. past niet in de melancholische slow rock die ik van ze gewend ben. Moedig om uit je comfortzone te stappen. Maar of dat een gelukkige stap is? Voor Under Water geldt een beetje hetzelfde alleen is dat beter geslaagd.
Jammer dat er geen opvolgers meer zijn gemaakt. Het klinkt me hier en daar ook te elektronisch (Welcome Closer). De afsluiter staat op skippen. Geen fijne cover dus.
3,5* met neiging naar 3*, Kortom vooralsnog blijft het debuut mijn favoriete Audiotransparent album.