Jacob Groth - Män Som Hatar Kvinnor (2009)

Alternatieve titels: Men Who Hate Women | The Girl with the Dragon Tattoo

Denemarken
Score
Label: Milan

1. Warning Cry (4:15)
  2. Evil Men (4:48)
  3. Mother and Daughter (2:02)
  4. Moving (2:56)
  5. For Harriet (5:50)
  6. Dark Mind (1:59)
  7. The Start (3:32)
  8. Rape (1:43)
  9. Secrets (4:36)
  10. Heavy Burden (2:39)
  11. Misen Larsen - Would Anybody Die for Me (4:03)
  12. Endings (4:38)
  13. Salander (2:10)
neo (crew)
Jacob Groth werd al jaren geleden geprezen als een groot Deens talent wat het helemaal zou gaan maken. Drengene Fra Sankt Petri was daar een goed voorbeeld van. Ondertussen vele jaren later timmert Groth nog steeds flink aan de weg en met Millennium zal zijn werk voor het eerst echt zoveel aandacht krijgen. Althans, dat verwacht je wel met zo'n populaire verfilming. De kracht van de muziek is vooral de grandioze spanningsopbouw en sfeer. Als rode draad gebruikt Groth een memorabel, snel vioolmotiefje wat de boel maar vooruit blijft stuwen. Maar Groth heeft ook een vaak wat mindere kant, die hier soms ook even zichtbaar wordt; het wat mindere gebruik van elektronische middelen. Deze elementen, die ter ondersteuning dienen van het orkestrale, zijn niet enorm lelijk, maar soms net wel een beetje knullig. Het is een klein detail wat de kwaliteit verder niet naar beneden haalt.

Was dit jaar ook genomineerd bij de European Film Award, maar verloor van Alberto Iglesias score voor Los Abrazos Rotos.