Lee Hazlewood - Something Special (1968)

Country / Pop
Label: MGM

1. Shades (2:50)
  2. This Town (3:23)
  3. Child (2:57)
  4. Stone Cold Blues (5:14)
  5. Little War (1:57)
  6. Them Girls (2:32)
  7. Fort Worth (2:12)
  8. Hands (2:17)
  9. Mannford, Oklahoma (2:17)
  10. Summer Nights (2:43)
avatar van Tupelo
Best een aardig plaatje, maar wel heel kort. Een tweetal nummers met alleen gitaar, en de meeste nummers worden begeleid door een jazzy combo, waarbij de pianist zwaarder meekreunt dan Glenn Gould ooit heeft gedurfd. Geen echte uitschieters, maar ook geen missers en gewoon fijne muziek die een andere Lee Hazlewood laat horen, op Stone Cold Blues bijv. vind ik hem klinken als een mix van Townes van Zandt en een vroege Tom Waits. En daar is niks mis mee.

avatar van Ducoz
Dat kreunen maakt het voor mij dan ook een regel rechte kut plaat, terwijl er best aardige deuntjes op staan.
Dat gekreun gaat overal dwars door heen en is bovendien ook nog eens schel, zeer irritant.

zalwelnikszijn!
Haha, volgens mij ken ik deze nog niet. Dat gekreun maakt me op de een of andere manier wel benieuwd..

zalwelnikszijn!
"Hands" is trouwens een pareltje.

avatar van AOVV
Een wat apart plaatje van Lee Hazlewood, een keer niet met arrangementen (de opener uitgezonderd), maar wel opvallend basspel, een lekker bluesy klinkende barroom-piano en de vocale capriolen van een zich merkelijk amuserende Hazlewood. Er staan zowel sobere deuntjes op (Hands!) als gedurfder zaken. Vooral de gruizig klinkende scat-vocalen die Hazlewood ten gehore brengt, vallen dan op. En zoals wel vaker bij onconventionele keuzes, is dat de één een doorn in het oog, en voor de ander dan weer een sterke factor. Ik behoor eerder tot de tweede categorie, denk ik.

3,5 sterren