James Horner - Avatar (2009)

Score
Label: Atlantic

1. "You Don't Dream in Cryo...." (6:09)
  2. Jake Enters His Avatar World (5:24)
  3. Pure Spirits of the Forest (8:49)
  4. The Bioluminescence of the Night (3:37)
  5. Becoming One of "The People", Becoming One with Neytiri (7:43)
  6. Climbing Up "Iknimaya - the Path to Heaven (3:18)
  7. Jake's First Flight (4:50)
  8. Scorched Earth (3:32)
  9. Quaritch (5:01)
  10. The Destruction of "Hometree" (6:47)
  11. Shutting Down Grace's Lab (2:47)
  12. Gathering All the Na'vi Clans for Battle (5:14)
  13. War (11:12)
  14. Leona Lewis - I See You (Theme from Avatar) (4:20)
  15. Pandora * (3:17)
  16. Viperwolves Attack * (3:50)
  17. Great Leonoptryx * (1:33)
  18. Escape from Hellgate * (3:25)
  19. Healing Ceremony * (2:21)
  20. The Death of Quaritch * (5:20)
totale tijdsduur: 1:18:43 (1:38:29)
avatar van Albus Dumbledore
Ik heb het album gisteren gedownload en ben het nu aan het luisteren. Ik vind dat Horner met dit album goed werk heeft geleverd (voor zover ik kon oordelen in de film). Ben benieuwd hoe het overkomt zonder de beelden erbij .

avatar van Albus Dumbledore
Geluisterd. Van begin tot eind. Ik heb met heel veel nummers kippenvel gekregen en Horner maakt gebruik van passende instrumenten die samen een goede sfeer weergeven. Heel mooi thema en ik heb ook genoten van de muziek tijdens de film.

4,5 sterren.

Deze soundtrack brengt me weer in de filmsfeer, fantastisch

J-D
Echt een heerlijke soundtrack. niet heel erg pompeus maar wel intens op de goeie momenten. zeker in de film ook erg goed op zijn plaats. complimenten voor Horner

Jazzthieve
Serieus deja-vu gevoel qua muziek toen ik deze film zag. Horner staat bekent om zijn recyclage van eerdere soundtracks. Er waren momenten dat je de klanken zelfs kon terugbrengen tot stukken uit films zoals Titanic, Courage Under Fire en zelfs het meer dan 20 jaar oude Willow.
Ik heb de soundtrack zelf nog niet geluisterd maar afgaande op wat ik al hoorde komt de filmmuziek over als onorigineel, ongeïnspireerd en een grijze muis in vergelijking voor wat de film staat.

MusicfreakRob
Fenemenale muziek!

James Horner is er weer! Natuurlijk moest het haast wel, want Cameron en Horner zijn fantastische mensen!
Hele mooie muziek, je leeft in Pandora, dat stukje bij The Bioluminescence of the Night in het begin is heel mooi.
Je ziet het ook op YouTube - Avatar Soundtrack - The Bioluminescence of The Night en dan van 0:37 naar 0:50 en dan weer opnieuw vind ik heel mooi klinken!

Fantastische muziek, bij een fantastische film!

avatar van Albus Dumbledore
De film heeft nu ook een Oscarnominatie gekregen voor zijn filmmuziek.

Albus Dumbledore schreef:
De film heeft nu ook een Oscarnominatie gekregen voor zijn filmmuziek.

Snap niet waarom

JohnWilliams schreef:

Snap niet waarom

Omdat hij mooi klinkt

avatar van JohnWilliams
James Horner is geweldig, hij maakt prachtige muziek...maar de man herhaalt zich steeds maar weer. Ik vind dit erg slecht, zijn inspiratie is blijkbaar op en toch blijven mensen hem een super componist vinden. Ik vind hem super maar bij mijn top 5 zal hij zeker niet zitten!

Guardian of Isis
Ach, het is dan niets nieuws onder de zon, maar wat een score voor mij voornamelijk moet doen, is de sfeer van de film opnieuw opwekken wanneer ik hem beluister, en dat doet deze zeker uitstekend. Ik waan me weer helemaal op Pandora als ik deze opleg.

Ik vond het een heel goede film, alleen de muziek in de film viel me niet zo op, dus viel me dat wat tegen. Ik heb nu de score 2x beluisterd en nog vind ik de muziek wat tegen vallen. Ze hadden mss beter een andere componist gepakt die er iets veel beter en mooier had van gemaakt.

De muziek is mooi maar niet goed genoeg. Deze score is zeker een het luisteren waard.

Ik heb zojuist de film gekeken. De muziek kwam bij mij voer als behoorlijk goede muziek. Nu maar eens even in alle rust luisteren om te kijken of het echt zo'n pareltje is.

avatar van skullcandygirl
Albus Dumbledore schreef:

4,5 sterren.

inderdaad maar ik vond becoming one with the people en jakes first flight en i see you het mooist

vooral de laaste seconden dat er een vrouw(?) zingt bij jakes first flight

avatar van SpaceyKing99
JohnWilliams heeft opzich wel gelijk: Het wordt wel herhaald. Ik zeg niet dat dat fout is, alleen zou Horner toch wel meer z'n best moeten doen voor Avatar 2 (die komt in 2014, voor de mensen die dat nog niet wisten
Wel pluspunten voor deze tracks:
-Becoming One of "The People", Becoming One with Neytiri (toch wel de pakkenste)
-War (deze klopt alleen niet met het eind van de film, maar toch wel de moeite waard om te luisteren!)

Ik heb deze nu meermaals beluister den ik vind hem altijd maar beter en beter vinden. Toch vind ik ook dat het herhaald word.

En dan toch 4,5* skipy?

neo
Hij zal vermoedelijk doelen op het recyclen van eerder gecomponeerd materiaal. Niet perse een nadeel.

avatar van HANSZIMMER
Eerste indruk: Zeer Mooie momenten ma et is veel hetzelfde. Het creeerd wel perfect de sfeer die de film nodig heeft en in dat opzicht vind ik dat het niet echt uitmaakt dat het misschien niet zo origineel is.

avatar van SpaceyKing99

Het gaat inderdaad om de sfeer, en die is wel goed gemaakt.

avatar van JohnWilliams
Na een tijdje van beluisteren + film kan ik zeker wel stellen dat de score beter is met beelden erbij. De score is soms iets teveel van hetzelfde en daarom twijfel ik nog tussen 3* en 3,5* maar ik laat het nog even bij 3,5*.

Gisteren de film nog eens gezien. Ik vind de muziek heel goed in de film overkomen. Als je de score een paar keer meer beluisterd word hij toch veel beter. Er zitten toch wel een paar herhaal stukken in , maar dat stoort me al niet zo meer omdat ze toch echt goede nummers zijn. Begint al een favoriete score te worden. Toch blijf ik bij mijn 4.5*

avatar van Darkzone
Vanmiddag de film gezien en ook op de muziek gelet (niet alleen de surroundsound enzo, maar ook de filmscore) en vond het soms nogal op LOTR lijken...
Mooie muziek, maar geen identiteit of herkenbaarheid, wat ik bij de soundtracks van LOTR zeker wel had.

avatar van film&music fan
het is best een leuke soundtrack en mooi om te horen.
maar het komt allemaal zeer bekend voor van james horner hij kopieert zich vaak zelf over en over opnieuw.

dat vind ik wel jammer

film&music fan schreef:
het is best een leuke soundtrack en mooi om te horen.

dat vind ik wel jammer

Dat heb je met zeer veel soundtracks/scores, ligt niet aan Horner, veel componisten werken op die manier, John Powell doet het ook vaak.
En als je herkenning van artiest bedoeld, ja dat is nou eenmaal zo, Michael Giacchino en Hans Zimmer (plus zijn leerlingen) herken je ook direct.

Trouwens, wat me opvalt bij deze soundtrack is dat je het niet moet downloaden als mp3 files. Want er is namelijk verdraaiing/wringing in de drukkere gedeeltes, dus voor optimaal geluid de soundtrack aanschaffen.
In de film komt de muziek echt tot leven, als alleenstaand/solitair score is het wat zwaar op de maag.
Komt omdat het bij James Horner altijd wat op gang moet komen en daardoor past het denk ik beter in combinatie met beeld.

avatar van HANSZIMMER
Jah, das redelijk typisch. Elke composer heeft zo zijn typische sound. Hoewel de ene er wel meer verschillende soorten heeft dan de andere.

busta_x
Ik heb via youtube to mp3 converter de hele soundtrack in HD gedownload, echt prachtig mooi, luister de soundtrack nu helemaal, begin hem steeds meer te waarderen.

busta_x
Dit is zo'n soundtrack die je over en over moet beluisteren, de vaker je beluisterd, de beter het word.

Boem, 5* en top10 notering.

Darkzone schreef:

Op LOTR lijken??? Luister nog eens goed dan. Als je nou zegt, Titanic, perfect storm, red heat evva dan schrijf je wat nuttigs. Lijkt in de verste verte niet op LOTR