Fjieri - Endless (2009)

Italiƫ
Label: Forward

1. A Reality Apart (4:34)

met Richard Barbieri en Maurizio Mariani

2. A Big Hope (5:30)

met Richard Barbieri en Laura Pierazzuoli

3. Ad Occhi Chiusi (5:56)

met Gavin Harrison, Mick Karn, Nicola Alesini en Andrea Chimenti

4. Marcinelle (5:37)

met Richard Barbieri

5. Breathing the Thin Air (6:13)

met Tim Bowness, Gavin Harrison, Carmine Simeone, Laura Pierazzuoli, Maurizio Mariani, Peter Chilvers en Angelo Strizzi

6. Endless (7:05)

met Tim Bowness, Carmine Simeone, Richard Barbieri en Gavin Harrison

7. Soul Eaters (4:56)

met Haco, Mick Karn en Angelo Strizzi

8. The Breath of the Earth (5:50)

met Gavin Harrison

9. Lotus Flower (2:46)

met Richard Barbieri

nicoot
Wow. De eerste 2 minuten van "Marcinelle" op hun Myspace gehoord, 't belooft veel goeds. Zeer Pink Floyd getint, vooral de slide gitaar. Ook wel wat Porcupine Tree invloeden, maar niet verwonderlijk met de medewerking Gavin Harrison en Richard Barbieri. Benieuws benieuwd.

avatar van snarf349
Ik heb hier naar geluisterd, helaas, ik vind er niets aan.
Saaie prog-rock, het wordt nergens spannend.

nicoot
Ah jammer, ik had grote verwachtingen na het horen van (een deel van) Marcinelle...

avatar van vigil
nicoot schreef:

en Tim Bownes!

Ik heb even was gastmusici ter correctie verstuurd.

nicoot
Het is "Bowness" en "Harrison" ipv "Bownes" en "Harrisson".

avatar van vigil
nicoot schreef:
Het is "Bowness" en "Harrison" ipv "Bownes" en "Harrisson".

Tja ik heb dan ook maar een stuk of 12 cd's van No-man en Bowness ook ontmoet, praatje gemaakt en handje gegeven

blijft toch jammer van mezelf

avatar van ChrisX
Beetje raar met die gastmuzikanten hier nu want dat doet voorkomen dat ze een heel grote invloed op het geheel hebben gehad..... maar hun rol is net zo groot als die van bijv. de celliste op Breathing The Thin Air (mooi solo van haar) maar die word niet genoemd.

Neemt niet weg dat dit een ontzettend leuk plaatje is die feitelijk al bijna meer dan een jaar (ik meen zelfs 2 jaar al) zo'n beetje af was in een iets ruwere vorm. Sindsdien is men nog blijven schaven, polijsten, plakken en knippen (waaronder 1 heel matig nummer wat gelukkig er nu niet meer op staat) en het resultaat is een echt briljantje wat mij betreft.

Ja, het is muziek die ergens in het universum no-man / Porcupine Tree / David Sylvian thuishoort maar verdorie, het is een geniepig album met erg veel variatie. Uberhaupt meer dan op het 3de album van no-sound, hoewel ik het monochrome karakter van dat album wel een van z'n charmes vind.

avatar van Ayreonfreak
Mooi album, tikje sereen. Heerlijk om midden in de nacht naar te luisteren met een goed boek. No-man; ja. Porcupine Tree; soms wat ver gezocht, maar de rustige stijlen kan je wel vergelijken idd.
Maar nog maar twee keer gehoord, dus wie weet groeit het nog.

Feit blijft wel dat het heerlijk is om naar Tim Boweness te luisteren. Met dit plaatje merk ik toch ook dat veel kracht van No man bij Boweness ligt. Terwijl ik voorheen dacht dat het meer Steve Wilson was...

Over het cijfer moet ik nog nadenken....

avatar van Soul Dreamer
Ik sluit me na 2 maal luisteren aan bij Ayreonfreak, mooi album, wat tam maar met mooie momenten. Soms lijkt het wel of je naar een New Age CD zit te luisteren, maar er zijn ook betere stukken. Hoogtepunten zijn Breathing the Thin Air en Endless. Voorlopig 4*

avatar van ChrisX
New Age? Jeetje, volgens mij hebben jullie toch echt een mispersing of zo want dat hoor ik dus echt niet. Ja, er staan wat kalmere tracks op maar je noemt de rustige muziek van no-man toch ook geen New Age?

avatar van Soul Dreamer
ChrisX schreef:

Ik zei niet dat het New Age is, maar dat het er me soms aan doet denken. Vergelijk Mike Oldfield's Songs of Distant Earth, waar ik erg veel overeenkomsten mee hoor...

avatar van Ayreonfreak
Nou ja, ik moet zeggen dat ik de term ook niet snel gebruikt zou hebben, maar ik kan mij wel vinden in de opmerking van Souldreamer. Er zijn namelijk raakvlakken Chris, dat moet jij als groot muziek kenner toch ook horen? Luister eens naar A big Hope en dan moet je toch op zijn minst concluderen dat daar raakvlakken zijn met New Age. Uiteraard zijn de structuren in de songs te heftig van tijd tot tijd, maar ik kan mij absoluut inbeelden dat Souldreamer naar New Age refereert. En hij bedoelt dus denk ik niet dat je kalme en rustige tracks meteen koppelt aan New Age. Meer de sfeer die sommige nummers uitademen.

Ayreonfreak schreef:

Nee, die hoor ik echt niet. Echter, ik denk dat New Age hier verward word met Ambient. Ja, ik hoor Ambient passages net zoals je die ook veelvuldig bij no-man of Porcupine Tree hoort (wat weer niet gek is als je bedenkt dat Steve Wilson een electronisch / ambient project heeft onder de naam Bass Communion), maar bij New Age moet ik hier aan denken:

Karunesh

Gandalf

en dit is wat Wikipedia NL zegt over New Age muziek:

New Age (muziek) @ Wikipedia

Ambient muziek, dat wel de nodige raakvlakken heeft met New Age maar een heel andere esthetiek heeft, is dit bijvoorbeeld:

Brian Eno's Music For Airports

Steve Roach's Structures Fr...

Robert Rich + Lustmord's St...

Ambient @ Wikipedia

avatar van Ayreonfreak
Ik schat jouw kennis aanzienlijk hoger in dan die van mij, dus ik denk dat ik het hier maar bij moet laten

avatar van dynamo d
Breathing the Thin Air en Endless zijn uitstekende nummers. Doen mij vanwege Tim Bowness' zang en teksten sterk aan No-Man denken. Endless als geheel is best een goed album. Goed geproduceerd ook, mooi geluid.

Een top(!) album vooral ook door de aanwezigheid van sterren als: Tim Bowness, Mick Karn en Richard Barbieri.

avatar van Chameleon Day
Voor de liefhebbers van dit album, luister ook eens naar

Stefano Panunzi - Timelines (2005) - MusicMeter.nl.

Solo-album van Fjieri-lid Stefano Panunzi. Ook te plaatsen in de hoek van Sylvian, No-Man, Wilson en Jansen/Karn/Barbieri. En met medewerking van Mick Karn op bas.

avatar van Rainmachine
Prachtig album, vooral Breathing The Thin Air is waanzinnig. Voor mij een lekkere mix van Japan, PT en No-Man maar wel met een eigen smoel. Het talent speelt met bakken mee dus het is ook bijna onmogelijk om een slecht album te maken. Echt een aanrader voor de liefhebbers van bovengenoemde bands, Stefano Panunzi ga ik ook nog checken, bedankt voor de tip...

avatar van Leptop
Prima album. Ben zelf nu ook Stefano Panunzi aan het luisteren en dat bevalt ook erg goed.