Joan Baez - Diamonds & Rust (1975)

Folk
Label: A&M

1. Diamonds and Rust (4:34)
  2. Fountain of Sorrow (4:27)
  3. Never Dreamed You'd Leave in Summer (2:42)
  4. Children and All That Jazz (3:07)
  5. Simple Twist of Fate (4:40)
  6. Blue Sky (2:43)
  7. Hello in There (3:02)
  8. Jesse (4:23)
  9. Winds of the Old Days (3:54)
  10. Dida (3:22)
  11. I Dream of Jeannie Danny Boy (4:09)
Harald
Volgens mij haar beste plaat

avatar van indana
Inderdaad een goed album. Jammer van Children and all that jazz. Dat klinkt mij als een soort Joni Mitchel imitatie in de oren. Dan hoor ik liever het titelnummer. en zeker het begin van de tekst ook
Well I'll be damned
Here comes your ghost again

Het is eigenlijk jammer dat ze niet meer nummers zelf schrijft, dat blijken toch (bijna) iedere keer weer pareltjes.

De Dylan cover is grappig, zeker als ze de intonatie van Dylan nadoet. Dylan en Baez: het blijft een verhaal apart.

Het geluid is over het geheel genomen een stuk steviger dan de voorgaande albums. Kennelijk heeft ze eindelijk een goede begeleidingsband weten te verzamelen (of een goede producer) want eindelijk klinkt de verhouding stem ten opzichte van de band een stuk beter.
Mooi is ook de Prine cover. (Is ook een ijzersterk nummer natuurlijk)
De ingetogen uitvoering van Jesse mag er ook zijn (een prima pianist trouwens)
De uitvoering van Dida haalt het in mijn ogen overigens niet bij die van Gracias A la Vida. (en waaarom zingt ze niet gewoon de tekst?)
De afsluiter klinkt wellicht wat merkwaadig maar als je weet dat haar moeder schots is, is Danny Boy misschien wel weer te duiden.
Een goed album.