Trevor Rabin - Trevor Rabin (1978)

Zuid-Afrika
Label: Chrysalis

1. Getting to Know You Better (4:03)
  2. Finding Me a Way Back Home (4:49)
  3. All I Want Is Your Love (3:38)
  4. Live a Bit (4:55)
  5. Fantasy (3:19)
  6. Stay with Me (3:49)
  7. Red Desert (3:52)
  8. Painted Picture (3:33)
  9. Love Life (4:03)
avatar van Lonesome Crow
Trevor Rabin had al 2 platen uitgebracht met de band Rabbitt, speelde op de drums (Kevin Kruger) na alles zelf en produceerde en zong ook nog op zijn solo-debuut.
Echt een alleskunner dus, beetje categorie Aldo Nova en zowaar had deze plaat enig succes in de VS maar vanwege de culturele boycot van Zuid-Afrika mocht hij daar niet touren.

De opener "Getting to Know You Better" overdonderd je en geeft meteen het gevoel dat je deze altijd al kon.
Een perfecte rocksong met mooi jankend gitaarwerk, heavy riffs en een refrein wat al dagen in mijn hoofd rondspookt.
Bombastisch begin van "Finding Me a Way Back Home", daarna een zwaar synthesizer-aangedikte beat en melodieuze tussenstukken die wat aan Wings doen denken.
Het up-tempo "All I Want Is Your Love" bevat funk-achtige gitaarwerk en is meteen al zeer herkenbaar, hoor hoe ingenieus alles is ingespeeld.

Dromerig, heavy & spacey zijn de kenmerken van "Live a Bit".
Daarna een popdeuntje, "Fantasy" klinkt als een single maar blijft boeien door de continue variatie in begeleidend gitaarwerk.
Het rustige "Stay with Me" doet meteen aan Paul McCartney denken, aan zowel zang als opbouw.

Overstuurde synthesizers en koortjes, een soort heavy Abba meets Queen met funkivloeden.
Als je nu nog niet benieuwd bent hoe "Red Dessert" klinkt dan weet ik het ook niet meer, ik vind het in ieder geval geweldig !
Het song-festival achtige"Painted Picture" is het tweede rustpunt van deze plaat, een mooie ballad.
Een fusion/jazzrock begin van "Love Life", een dansbaar nummer met disco en funk- invloeden.
Het kan allemaal en het swingt als een trein, toffe afsluiter !

Ik heb altijd al iets gehad met deze plaat, dat moge duidelijk zijn.
Gisteren de originele CD binnengehad en een feest der herkenning want ik had het vroeger op vinyl.
Door de afwisseling, spontaniteit en variatie aan stijlen heb ik deze altijd veel beter gevonden als zijn latere solo-platen die wat eenvormiger en soberder van opzet zijn.

Mocht je deze willen aanschaffen, de meest recente CD-versie (uit 2002) is uitgebracht onder de titel "Beginnings" en begint al vrij zeldzaam te worden.
Geen zwakke songs hierop en een verdiende 4,5 ster !

avatar van hmaeghs
Herkenbaar stukje Frank, van deze bijna vergeten plaat. Ik ken dit album nog uit de tijd van Beton Uur van Alfred Lagarde, die tussen 1976 en 1982 een geweldig radioprogramma had. Veel van opgestoken destijds, o.a. deze elpee, die ik me toen heb aangeschaft. Kan me beter bekoren dan zijn inbreng bij Yes. En ja, Aldo Nova was er ook zo een. Zijn eerste twee albums heb ik inmiddels op cd. Nu deze nog.