Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - I Speak Fula (2009)

Mali
Wereld
Label: Out Here

1. I Speak Fula (3:41)
  2. Jamana Be Diya (4:58)

met Kasse Mady en Toumani Diabaté

3. Musow (For Our Women) (5:25)
  4. Torin Torin (4:47)

met Toumani Diabaté

10. Falani (5:45)
  11. Moustapha (7:46)
avatar van Tupelo
Bassekou Kouyate & Ngoni Ba verenigt alles wat ik aan Malinese muziek zo waardeer: het virtuoze van Ali Farka Toure, het warme van Oumou Sangare en het prettig lankmoedige van Tinariwen. Dit is een fraaie selectie goede nummers, heerlijk swingende uptempo nummers en tragere woestijnblues - en geen concessies met knipoogjes naar Westerse muziek zoals Rokia Traore of Amadou & Mariam dat wel plegen te doen. Basskou's vrouw Amy Sacko heeft een heerlijke stem, die nummers als Musow doet groeien. Verder heeft deze plaat nog een keur aan gastartiesten. Kortom, er is geen enkel excuus om deze plaat niet in je verzameling te hebben als je van Malinese muziek houdt. Op mijn CD, die een andere (zwarte) hoes heeft, staat trouwens nog een extra verborgen nummer.