The Beach Boys - Ten Years of Harmony (1981)

Label: Caribou

1. Add Some Music to Your Day (3:34)
  2. Roller Skating Child (2:16)
  3. Disney Girls (4:06)
  4. It's a Beautiful Day (3:15)
  5. California Saga / California (3:13)
  6. Wontcha Come Out Tonight (2:29)
  7. Marcella (3:52)
  8. Rock and Roll Music (2:26)
  9. Goin' On (3:01)
  10. It's OK (2:08)
  11. Cool, Cool Water (3:24)
  12. San Miguel (2:25)
  13. School Day (Ring! Ring! Goes the Bell) (2:46)
  14. Good Timin' (2:10)
  15. Sail On, Sailor (3:17)
  16. Darlin' [Live] (2:22)
  17. Lady Lynda (3:56)
  18. Sea Cruise (3:25)
  19. The Trader (5:04)
  20. This Whole World (1:55)
  21. Don't Go Near the Water (2:38)
  22. Surf's Up (4:10)
  23. Come Go with Me (2:06)
  24. Deirdre (3:26)
  25. She's Got Rhythm (2:26)
  26. Dennis Wilson - River Song (3:44)
  27. Long Promised Road (3:29)
  28. Feel Flows (4:44)
  29. Til I Die (2:39)
avatar van Poles Apart
Op CD inmiddels al vele jaren out-of-print, op dubbel-LP nog wel ruimschoots te vinden (tweedehands dan). In 1981 uitgebracht als verzamelaar die de periode "Sunflower" (1970) tot en met "Keepin' the Summer Alive" (1980) beslaat, en wat de plaat interessant en anders dan al die andere compilaties maakt is de aanwezigheid van een paar rariteiten en single versies (#5 en #8).

De matige rocker "It's A Beautiful Day", werd opgenomen voor de soundtrack van de film "Americathon" en is nog altijd alleen op dit album te vinden, dat geldt trouwens ook voor de cover van "Sea Cruise" (gedreven gezongen door Dennis, een "15 Big Ones"-outtake en good fun).

Het zomerse "San Miguel" (stammend uit 1969, en in overweging genomen voor "Sunflower") werd in 1993 ook op de "Good Vibrations: Thirty Years of the Beach Boys" boxset gezet. Enigszins verrassend is de aanwezigheid van Dennis Wilson's solo single "River Song" (van diens "Pacific Ocean Blue"), een nummer dat eerder ook door de band werd opgenomen, maar nooit verder werd uitgewerkt. De live versie van "Darlin'" stond eerder al op "The Beach Boys In Concert" en is dus geen bijzondere toevoeging.

Een beetje een allegaardje van nummers, helaas wordt het voortreffelijke "Love You" album bijvoorbeeld compleet over het hoofd gezien (bewust?), desalniettemin een LP die ik koester omdat hij een aardig beeld geeft van de wisselvallige jaren '70 output.