Shelter - Mantra (1995)

Punk
Label: Roadrunner

1. Message of the Bhagavat (3:01)
  2. Civilized Man (2:37)
  3. Here We Go (2:39)
  4. Appreciation (2:08)
  5. Empathy (3:34)
  6. Not the Flesh (2:45)
  7. Chance (1:16)
  8. Mantra (3:10)
  9. Surrender to Your TV (2:33)
  10. Letter to a Friend (3:19)
  11. Metamorphosis (3:32)
Prima werk van Ray Cappo en Porcell.

avatar van Pantaviar
Een zeer goede cd met geen enkel zwak moment: 4 sterren. Wat ik dan helaas moet vaststellen is de macht die de muziekbazen hebben. "Here we go" had toendertijd makkelijk een grote hit kunnen worden, maar heeft niet eens de mega top 50 gehaald.

Verder is de cd zeer toegankelijk en zal ook de niet die-hard punk fans bekoren. Geef de cd een kans als je in de winkel bent en je zal niet teleurgesteld worden.

Mvg,
Pantaviar

avatar van RPJvdH
Here We Go was toch wel een redelijke hit in Amerika? Heb toendertijd wel de clip een aantal maal gezien waardoor ik de cd gekocht heb...

rodneyVL
Een album dat je in de Indiase winkel of straight edge shop hoort tegen te komen, één groot propagandaschijfje voor het Veganistenbestaan, zonder een keer af te wisselen in bottomline van het liedje. Zeer, zeer povere zanglijnen (Ray Cappo kennie zingen) en minder dan eenvoudige sesamstraatriffjes. Vond het leuk toen ik 15 was, veel muziek ben ik trouw gebleven uit die tijd, sommige gelukkig niet...

avatar van freakey
Ben deze nu weer aan het beluisteren, voor mij heeft ie nog niet veel aan kracht ingeboet, krachtig plaatje met enkele memorabele meebralmomenten....

Lekker!!

avatar van Shelter
Ik vond dit album vroeger echt helemaal de shit. Mijn nick komt ook uit deze tijd toen ik nog een coole skateboarder was
Dit is echt zo'n band die enorm populair was onder de ietwat anarchistische maar meer naar de vrolijke kant skaters. Civilized Man, Here We Go, Empathy, Not The Flesh, Mantra, Letter To A Friend zijn de betere nummers voor mij. Alleen Surrender To Your TV vind/vond ik echt niks.
Jeugd sentiment dit!

avatar van beachlicious
De opening naar het groter publiek voor de mannen van Youth of Today. Alles wat vega was of skateboarde luisterde destijds dit album. Inderdaad pure nostalgie.............

avatar van Eddie
Ik heb dit altijd een leuke plaat gevonden, en ben dat ook altijd blijven vinden. Ik wordt een beetje kriebelig van hun straight edge dingetjes, en veganisten propaganda, maar zonder het tekstboekje erbij kan ik hier heerlijk vrolijk van worden. Vooral 'here we go aigain' heb ik altijd erg goed gevonden, het is grote hit

Pantaviar schreef:

Het was dan wel geen top 40 hit, maar in mijn omgeving kende iedereen dit nummer en werd het op menig school/studenten feest meegebruld.

avatar van xrockerx
Eddie schreef:

kriebelig he...dat ze geen vlees aten en (gedeeltelijk) straight edge waren wat amper in de teksten terugkomt

avatar van trebremmit
Hier werd toentertijd wel veel aandacht aan besteed in de bladen, reclame, interviews enz.
En het is best een goed album, niet al te zware hardcore soms richting punk rock, alleen de zanger vind ik niet geweldig. Meen dat hij toen in de hare krishna zat en zijn kop had kaal geschoren.

avatar van Shelter
trebremmit schreef:

Dit is toch nergens hardcore? Het is zelfs vrij luchtige punk. Ik heb denk ik de tijd gemist dat het veel gepromoot werd, viel toch wel mee.
Zanger (Ray Cappo) is idd kaal en was een enorme promoter van de straight edge scene.
Zat ook in de band Better Than A Thousand, ook een best leuke band.

avatar van milesdavisjr
Hare krishna hardcore met een dikke vette knipoog. De plaatjes van Shelter kwamen uit in een tijd dat een deel van die lachwekkende straight edge beweging iedereen de maat nam.
Met hun kaalgeschoren koppies en een X op hun hand werd de levenswijze van een aantal van die gastjes je bijna opgedrongen. Vele proclamaties op de podia en de (muzikale) pers vond dit wel een interessante trend.
Soms hing er tijdens optredens een haast agressieve sfeer. Shelter met knuffelbeer Cappo aan het hoofd probeerde een middenweg te vinden, was milder in de benadering en bleek zelfs vanuit commercieel opzicht met Mantra het niet eens zo slecht te doen.
Mantra heb ik altijd wel charmant gevonden, pakkende songs zonder ''moeilijkdoenerij'' en Mantra klinkt fris. Met een half uur op de klok is dat ook lang zat, de eenvormigheid sluipt er al vrij snel in, dat is vaak inherent aan het genre waar de band zich in begaf. Geen topper maar de energie die van Mantra uitgaat werkt aanstekelijk.