Spooky - Gargantuan (1993)

Dance / Electronic
Label: Guerilla

1. Don't Panic (7:02)
  2. Schmoo (5:37)
  3. Aqualung (5:42)
  4. Little Bullet Part One (6:57)
  5. Little Bullet Part Two (6:27)
  6. Land of Oz (7:36)
  7. Something's Got to Give (6:52)
  8. Orange Coloured Liquid (5:09)
  9. Schmoodub (7:32)
  10. Let Go (7:29)
avatar van RogerV
Meesterlijk en zeer invloedrijk album in de ontwikkeling van progressive en trance. Helaas in NL vrij onbekend doordat progressive house in de vroege 90's redelijk aan NL voorbij ging. Niettemin heeft het geluid van Gargantuan als geen ander invloed uitgeoefend op de ontwikkeling van trance en progressive. Waar in de vroege 90's vanuit Duitsland Jam & Spoon, Cosmic Baby en Sven Vath onder de noemer trance hun episch geluid presenteerden dezen de Britten dat met Progressive house door namen als Lionrock, Leftfield, React 2 Rhythm, Sasha en Spooky.

Voo Gargantuan heeft Spooky tien uiterst melodieuze nummertjes opgenomen die een warme exotische sfeer ademen. Waar de illusie van de paradijselijke droomwereld al sinds de jaren 80 een bekend thema in dancemuziek is kon Spooky deze op een geniale wijze creëeren. Met lichtelijke invloeden uit de New age kon dat perfecte droomgevoel opgeroepen worden dat laten zo vaak zou worden overgenomen en nog steeds niet verveelt.

Een hoogtepunt is de fantastische climax van Little Bullet of het diepschemerige Let Go.

Ik heb het lang met een illoegaal kopietje van dit album moeten doen. Gelukkig kon ik hem in 2007 na re-release kopen.

avatar van pureshores
dit album wil ik nog wel vinden, heb alleen de cd single van Schmoo en nog een handvol andere Guerilla releases waar de meester William Orbit deels eigenaar van was.
Uit deze tijd zijn ook de prima verzamelaars Dub House disco

avatar van RogerV
Ik heb er destijds lang naar moeten zoeken maar in 2007 is het heruitgegeven.

Dit is wel een must-have

avatar van pureshores
Fijn dat dit nog wordt heruitgegeven. Ebay afschuimen dus

React 2 Rhythm-The complete intoxication er maar even bijgepakt

Interessant punt over early 90's trance, herinner me nog de compilaties Trance Europe Express met idd Sven Vath en The harlequin, the beauty and nog iets-dat soort tracks, dat stond mijlenver van de 10.000 man in een hal trance met dezelfde riffjes anno 1999

avatar van trebremmit
Erg fijne ontdekking, toentertijd helemaal gemist, maar wat een heerlijk warm en goed geproduceerde house. Eerste nummer vind ik niet zo geweldig, maar daarna is het heerlijk zweven.