Spock's Beard - Octane (2005)

Label: Inside Out

1. The Ballet of the Impact (5:34)
  2. I Wouldn't Let It Go (4:53)
  3. Surfing Down the Avalanche (3:43)
  4. She Is Everything (6:46)
  5. Climbing Up That Hill (3:31)
  6. Letting Go (1:52)
  7. Of the Beauty of It Al (4:53)
  8. NWC (4:16)
  9. There Was a Time (4:58)
  10. The Planet's Hum (4:42)
  11. Watching the Tide (5:07)
  12. As Long as We Ride (5:35)
  13. When She's Gone * (5:41)
  14. Follow Me to Sleep * (5:39)
  15. Game Face * (4:10)
  16. Broken Promise Land * (4:45)
  17. Listening to the Sky * (3:08)
  18. Someday I'll Be Found [String Quartet, Flash 2] * (1:04)
  19. I Was Never Lost [Background Vocals, Flash 2] * (1:09)
  20. Paint Me a Picture [Pipe Organ Outtake from Flash] * (1:29)
avatar van Flipper
Na 'Feel Euphoria' een lichte verbetering, maar soms heb ik het gevoel dat ik naar de Eagles zit te luisteren ('I wouldn't let it go'). 'The beauty of it all' is wel heel mooi en 'NWC' is mooie instrumentale krachtpatserij.

avatar van UmmaGumma 44
Flipper schreef:

Dit gevoel kan ik niet helemaal met je delen. Op deze cd luister ik vooral naar nummers die met bezieling zijn gespeeld. Ik vind het een compact album waar een goeie lijn in zit...

"She is everything" is voor mij één van de betere nummers op dit album.

avatar van Flipper
Mocht je de 'limited' uitgave in je bezit hebben, is al met al en heel mooi pakket.
Misschien was het beter geweest om 'I wouldn't Let it go' en vooral 'As long as we ride' te vervangen door nummers van de extra CD zodat je dan een goed album overhoudt.

'She's is everything' mag dan in ieder geval op dit album blijven staan.

avatar van Nakur
Ik krijg deze nooit afgeluisterd

avatar van Fr@nk
Na het vertrek van Neal Morse uit Spock's Beard had ik nooit verwacht dat deze band zo goed zou blijven. Dit album bewijst het zeker weer. Wat een variatie in muziekstijlen zeg. Van prachtige symfonische melodien en mooie ballads tot bijna hardrock.
Eigenlijk ben ik blij met het vertrek van Neal Morse want ieder jaar komen er nu 2 mooie albums uit.

Kingsnake
Ik wordt steeds ongelukkiger van deze plaat.
Neal Morse was toch belangrijker voor de band dan ze dachten.
Al is zijn solowerk dan weer saai.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Er is zo'n staande uitdrukking... iets met "geheel" en "som der delen".

Overigens vind ik voorganger Feel Euphoria wel sterk. Beter dan diverse platen van vóór de split.

avatar van dreamtheater22
Geweldige cd beter dan Feel euphoria met als hoogtepunten surfing down the avalanche, she is everything en there was a time.

avatar van Madjack71
Bon Jovi, Pink Floyd, Rush, Extreme, Korn...dit Octane waait alle kanten uit. Het geeft daardoor wel blijk van diversiteit en het ook best wel het kunnen neerzetten daarvan, maar anderzijds is het wel een ratjetoe van sferen, waardoor het wat lijn mist. Toegegeven het weet over het algemeen wel de aandacht vast te houden, het gitaarspel leunt dicht tegen die van Gillmore aan bij sommige nummers, alsook de zang soms wel erg aan Jon Bon Jovi doet denken. Dan is er weer ruimte voor uitgesponnen stukken a la Rush om daarna weer te verzanden in softe rock waar Extreme een handje van had. Al bij al goed stukje muziek, maar te onevenwichtig om groots te klinken.

avatar van Robje1968
Vond ik de voorganger "Feel Euphoria" nog wel aardig; de opvolger "Octane" vind ik een stap terug.
Muzikaal zal het best goed in elkaar zitten, maar ik mis de "ziel en gevoel" in de muziek. Daarnaast gaat het alle kanten op en kan ik er weinig mee.