Kreator - Extreme Aggression (1989)

West-Duitsland
Label: Noise

1. Extreme Aggressions (4:44)
  2. No Reason to Exist (4:36)
  3. Love Us or Hate Us (3:42)
  4. Stream of Consciousness (3:53)
  5. Some Pain Will Last (5:40)
  6. Betrayer (3:59)
  7. Don't Trust (3:43)
  8. Bringer of Torture (2:15)
  9. Fatal Energy (4:59)
  10. Some Pain Will Last [Live] * (5:41)
  11. Extreme Aggressions [Live] * (5:24)
  12. Under the Guillotine [Live] * (4:28)
  13. Toxic Trace [Live] * (4:22)
  14. Bringer of Torture [Live] * (2:27)
  15. Pleasure to Kill [Live] * (5:45)
  16. Flag of Hate [Live] * (3:23)
  17. Terrible Certainty [Live] * (6:12)
  18. Riot of Violence [Live] * (6:02)
  19. Love Us or Hate Us [Live] * (3:58)
  20. Behind the Mirror [Live] * (4:49)
  21. Betrayer [Live] * (5:43)
  22. Awakening of the Gods [Live] * (7:32)
  23. Tormentor [Live] * (4:59)
avatar van Eddie
Wat een eerste klas Thrash beuker is dit zeg, vanochtend nog weer eens opgezet na, Nummer als Steam Of Consciousness en Love us Or Hate us blazen zo alle ramen uit je auto (ik draaide hem in de auto op weg naar het werk). Zo worden ze tegenwoordig niet veel meer gemaakt

Zullen ze in Groningen leuk vinden als ik vaak dit soort CD's draai in de auto.

avatar van tomthumb
Alleen jammer van dat vette Duitse accent: BIETWEJAH !!! (Betrayer) voor de rest een lekkere strakke plaat.

avatar van Eddie
Kreator zonder Duits accent is als aardappels zonder jus, als Ferarri zonder Rood, als Eddie zoner type fouten, als MuM zonder een dozijn lijstjes en muziekfreaks... het mist z'n charme.

avatar van tomthumb
...als Iron Maiden zonder Eddie

avatar van ravenstein
...als een café zonder bier!

Bobiej
Eddie schreef:
als Eddie zoner type fouten

avatar van paulisdik
... als een benzinepomp zonder benzine

MetalDex
Dus gewoon een knaller waar je SIE tegen mag zeggen. Volgens mij is dit zelfs de allereerste echt thrash-cd die ik had; nog eens stukje nostalgie ook. 4,5*

Precies wat de titel van het album zegt.Heerlijke ouderwetse Thrash metal.

Empyrium
Betrayer blijft één van de beste Thrash-songs ooit!

avatar van Kef
Kef
Gewoon een heerlijke trash classic.

avatar van Tommentor
Mijn favoriete Thrashplaat allertijden!

haveman
Toendertijd ben ik nooit verder gekomen dan Betrayor bij Vara's Vuurwerk.

Nu blijkt dit een geweldig album en ga ik meer van dit bandje luisteren.

Volgens mij is dit voor mij een heerlijke ontdekking in dit prille jaar.

haveman
Ik ben in de loop der jaren wat rustiger geworden, ook qua muziek. Maar dit is lekker ouderwets beuken.

Doordat mijn muzieksmaak erg breed is heb ik me nooit heel erg verdiept in een bepaald genre. Het afgelopen jaar heb ik dat wel gedaan met het genre Hip Hop en dat is me niet bevallen. Ik denk dat ik me maar meer ga verdiepen in de metal. Dit plaatje is daar een aanzet toe.

avatar van Metalhead99
Inderdaad een mooi plaatje, heel wat beter dan welke hip-hop plaat ook.

avatar van Sjoerd_
haveman schreef:

Mag ik dan vragen welke hiphop je zoal hebt geluisterd, want ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hiphop je niet bevalt. Ik kan het me wel voorstellen als je zegt dat je alleen 50 Cent of Lil Wayne hebt geluisterd. Echte goede hiphop met een boodschap is gewoon onmogelijk slecht te noemen, zelfs als het je soort muziek niet is.

avatar van exodus
Destijds vond ik deze zeer goede Kreator plaat net iets te "netjes", maar toen ook al wel goed hoor; ik was immers het zeer ruige en agressieve werk op Peasure to kill, Terrible Certainty etc. gewend van Kreator. Maar later en tegenwoordig zeker vind ik deze Kreator plaat, dit Extreme Aggression werk, briljant, zeer strak en tekstueel ook heel erg goed! Ik kan me ten tijde van deze plaat ook nog de documentaire "Thrash Altern Essen" op de Duitse TV herinneren..heb 'm zelfs nog op video! Deze Plaat is uit het zomerse Thrashjaar 1989; de docu is op TV uitgezonden, ik meende op 16 april 1990. In iever geval: deze plaat is een meesterwerk! Daarom de maximale score!

avatar van exodus
"Selecteer 2 favoriete tracks" staat hierboven....kan toch niet als alle nummers op deze schijf voor de titel DIAMANT in aanmerking komen!

Kingsnake
Vette riffs, donderende drums en scheurende vocalen.

Echt raar dat deze duitsers gewoon harder zijn dan de bay-area thrashers en ander amerikaans thrash-volk.

avatar van Lin
Lin
exodus schreef:

Is dat die docu waarin je de bandleden in hun dagelijkse leven ziet? Eentje als bejaardenverzorger, ze houden een bbq enzo? Dan heb ik m ook gezien

(jaja, Linnie was nog wel eens ruig )

avatar van Guinness1980
Metalhead99 schreef:
Inderdaad een mooi plaatje, heel wat beter dan welke hip-hop plaat ook.

Daar is ook niet zo moeilijk.
Al is dit album zelfs beter dan 100 hip hop cd's samen!

avatar van Edwynn
Wat mij betreft Kreators beste werk. De voorgangers waren al niet mis en met name de energie van Pleasure To kill is moeilijk te evenaren. Maar Extreme Aggression was anders. Het spel is beter geworden. De songs zijn ook veel beter uitgewerkt. Soms zijn de tracks zelfs ontzettend catchy te noemen. Tegelijkertijd is het ook op en top Kreator en meedogenloos agressief. De melodieuze solo's zorgen voor extra smaak aan de nummers. Vooral Betrayer, het titelnummer en Fatal Energy zijn instant klassiekers van de bovenste plank.

avatar van vielip
Beste van Kreator, ook naar mijn bescheiden mening. Ze spelen hier een stuk volwassener dan op eerdere albums (al hebben die ook absoluut hun charme!).

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Dit vind ik ook tot hun betere werk behoren, de opvolger, Coma of Souls, mag er ook wezen en de oudere albums Terrible Certainty en Pleasure to Kill hoor ik dan net iets minder graag. Voeg daar aan toe de Flag of Hate EP en je hebt mijn Kreator collectie compleet, nooit aan verdere uitbreiding toegekomen.

avatar van Kronos
Geweldig album. In vind het anders maar niet beter dan het enorm brute Pleasure to Kill.

Extreme Aggression zit dan weer vol venijn en is uiteraard technischer en veel strakker gespeeld.

avatar van Thin Air!
Thrash uit de jaren 80.
Het is net als die oude VHS banden. Het verkleurt, vervaagt en verliest uiteindelijk z'n waarde.

Overigens blijven de plaatjes waar je écht mee opgegroeid bent (o.a. Pleasure to Kill) uiteraard wel hangen. Deze worden nog wel eens op de draaitafel gegooid. Melancholie druipt dan van het behang. 25 jaar geleden al weer. Wat gaat het leven toch turbo snel.

De eerste track heet toch 'Extreme Aggressions' (met 's')?

avatar van Zagato
CD

LP

Beide is mogelijk blijkbaar, maar taaltechnisch lijkt mij een meervoudsvorm van agressie een beetje raar.

Hmm, op hun eigen website staat het wel met een 's'. Wel bijzonder...

Extreme Aggression - Kreator - Kreator Terrorzone - kreator-terrorzone.de

De tekst opent hier ook mee. Misschien dan beter vertaald als 'aggressiviteiten'?

avatar van Kronos
Op de lp staat het normaal ook in het meervoud.

Kreator - Extreme Aggression (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Goed opgemerkt dus. Ik zal een correctie doorsturen.

avatar van Metal-D78
Lekker (ietwat gedateerd) schijfje. Remaster heeft het concert in Oost Berlijn uit 1990 als bonus. Dat is prettig. Kreator op zijn hoogtepunt.