Wieteke van Dort - Huilen Is Gezond (1982)

Label: Philips

1. Huilen Is Gezond (2:16)
  2. Het Grote Wonder (2:47)
  3. Maar Wat Moet Je (2:48)
  4. Als M'n Moeder Huilt (3:48)
  5. Zijn Vrouw (3:11)
  6. Straten Zonder Kinderen (2:48)
  7. Nu Je Weg Bent (2:51)
  8. Dwaze Moeders van het Plein (0:02)
  9. Nooit (5:05)
  10. De Koning van de Straat (4:19)
  11. Mijn Tante (3:01)
  12. Lage Huizen (2:35)
  13. Het Meisje Spreekt (3:05)
avatar van hrmnbstr
Jammer dat het een album met een thema is, namelijk: ""droevige" liedjes. Dat maakt deze plaat muzikaal minder afwisselend. Dat is spijtig, want afzonderlijk zijn de meeste nummers prima, maar alles achter elkaar is het gewoon veel te veel van hetzelfde. Niet alle teksten zijn even sterk. Sommige teksten hebben mij een te smartlapperig karakter. Smartlapperigheid is natuurlijk ook een gevaar van zo'n "huil-project", zoals Frans Boelen (de producent) het op de achterzijde van de hoes noemt. Ook muzikaal had het af en toe wel wat beter gekund. Bijvoorbeeld de humoristische tekst van Harrie Geelen had wel betere muziek verdiend. De humor komt bij deze muziek niet zo goed tot uiting. Zo zijn er nog wel een paar liedjes die beter hadden gekund.
Het mooiste lied is naar mijn mening wel Het meisje spreekt:, de afsluiter. Dit nummer is overigens ook de afsluiter van het album Een fraai stuk burengerucht. Een ander mooi nummer is Nooit. De tekst is van Tineke Roeffen, die overigens vooral bekend is als de regisseuse van de kinderserie uit de jaren zeventig Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?. De muziek is van Joop Stokkermans, die ook de muziek voor deze serie schreef. (Harrie Geelen was overigens de schrijver van deze serie.) Het knappe van het nummer Nooit is dat je zowel aan de muziek als aan de zang van Wieteke van Dort kunt horen dat het om een oude vrouw gaat. Verder is het nummer Dwaze moeders van het plein een aangenaam nummer, vooral vanwege de welkome muzikale afwisseling. (Het nummer duurt niet, zoals op deze pagina vermeld staat twee seconden, maar 2'11".)

Kortom: deze plaat is te weinig afwisselend om er een voldoende aan te geven. De goede nummers hadden verspreid moeten worden over verschillende platen. Dan zouden ze het best tot hun recht gekomen zijn. Een nummer als Zijn vrouw komt gewoon beter over tussen nummers als Harry, blijf thuis en Met Arie op safarie. Op de plaat Een fraai stuk burengerucht toont Wieteke van Dort haar veelzijdigheid en dat had dit album ook nodig.