The Beach Boys - Surfin' Safari (1962)

Label: Capitol

1. Surfin' Safari (2:05)
  2. County Fair (2:15)
  3. Ten Little Indians (1:26)
  4. Chug-a-Lug (1:59)
  5. Little Girl (You're My Miss America) (2:04)
  6. 409 (1:59)
  7. Surfin' (2:10)
  8. Heads You Win, Tails I Lose (2:17)
  9. Summertime Blues (2:09)
  10. Cuckoo Clock (2:08)
  11. Moon Dawg (2:00)
  12. Shift (1:52)
  13. Luau * (1:51)
Pieter Paal
Ik heb dit korte 1e album in mijn kast staan, maar ik draai het hoofdzakelijk voor 'Surfin'', '409' en het titelstuk.

avatar van LucM
Het eerste album van the Beach Boys, waar ze hun legendarische surfsound op de wereld loslaten.
De songs zijn niet allemaal even sterk, maar hun sound klinkt nu nog steeds fris en charmant en vooral erg vrolijk. Beste nummers vind ik de titelsong, "Country fair", "Little girl" (het enige nummer waar een beetje weemoed doorsijpelt) en "409". Ik heb dit album samen met de opvolger "Surfin' USA" op één CD met toevoeging van bonustracks.

avatar van Blokkie
Vandaag samen met Surfin' USA voor de prachtprijs van €5 aangeschaft. De bekendste nummers had ik al, maar voor die prijs kon ik hem natuurlijk niet laten liggen.

Hendrik68
Ik ben al van jongsaf een groot liefhebber van de Beach Boys. Die prachtige koortjes, die heerlijke zomerse sound die je altijd weer helemaal blij maakt, ik kreeg er geen genoeg van. Waar je altijd de vraag hoorde "Beatles of The Stones" zei ik dan altijd:The Beach Boys. Voor mij geen twijfel dat zij de band van de jaren 60 waren. Maar het is altijd op single niveau blijven hangen. Een compleet album heb ik tot voor kort nog nooit beluisterd. Ik ben alleen in het bezit van de LP Made in the USA waarop alle grote hits staan. Daarnaast kende ik alleen de toppers Pet Sounds en Holland. Na de intrede van Spotify heb ik ineens de kans het grootste deel van hun oeuvre te leren kennen. Dan ben ik toch blij dat ik niet alles blind heb aangeschaft, want het is vooral in het begin niet altijd even goed.

Ik ben, zoals het hoort, begonnen met hun debuut. Dan is het toch voor een groot deel een feest der herkenning. Bijna alle nummers blijk je dan toch te kennen. Dit debuut bevat al direct een paar uitstekende songs, maar het niveau overall is nog niet voldoende. Voor mij is het eigenlijk tot en met nummer 6 prima. Vooral die 6e, mijn favoriete 409 is natuurlijk fantastisch, maar dan is de koek eigenlijk voor wat betreft dit album ook direct op. Het niveau daalt al snel naar een heel laag niveau, waaruit ik opmaak dat dit debuut iets te gehaast op de markt is gebracht.

Een mooi debuut van The Beach Boys maar erg wisselend in sterkte. Er staan een aantal bekendere nummers op waaronder Surfin' Safari, Surfin' en de zoveelste cover van Summertime Blues. Later zullen ze echter hun platen naar een steeds hoger niveau tillen waarmee ze een geduchte concurrent van The Beatles waren. Allebei prachtige bands.

3.5

Wisselvallig debuut. Paar hele mooie nummers als surfin safari, 409 en little girl.
Kunt merken dat ze nog in de beginfase zitten hier.

avatar van heartofsoul
Dit album is (naar mijn mening) toch iets beter dan ik dacht, al was de opvolger pas echt goed.
Daarom verhoogd naar 3,5*. De invloed van de rock 'n' roll ,waar de Beach Boys mee opgroeiden is duidelijk te horen en stoot mij in het geheel niet af maar vind ik integendeel wel charmant.
Mooi opgenomen ook en dat orgeltje maakt het voor mij helemaal af.
Mooiste nummers vind ik Surfin' Safari, 409 en Little Girl.
Ondanks een paar zwakke nummers (zoals County Fair) dus toch een heel aardig debuut.

avatar van jorro
Na de goede opener Surfin' Safari gaat het mis bij het daaropvolgende County Fair. De zogenaamde grappige stemmetjes hoeven niet van mij. Daarna wordt de positieve draad weer opgepakt. Dat mondt uit in het pakkende 409.
In bijna alle songs is het geluid van de toekomstige Beach Boys al te horen. Het is hier echter nog niet subtiel genoeg, De versie van Summertime Blues is best wel aardig,
Het album scoort goed in de 100 Greatest Albums of 1962 met een 15e plek.

Fraai hoesje, maar verder nog niet zo'n denderend album. De liedjes zijn volgen elkaar snel op en zijn stuk voor stuk blij en energiek, puttend uit surf natuurlijk, maar misschien nog wel vooral uit rock 'n' roll. Hoewel het geheel daardoor best prima wegluistert, steken alleen het openingsnummer en 409 boven de middelmaat uit.