Nigeria 70: The Definitive Story of 1970s Funky Lagos (2001)

Funk
Label: Strut

1. Koola Lobitos - Ololufe Mi (5:15)
  2. Monomono - Tire Loma da Nigbehin (4:46)
  3. Blo - Chant to Mother Earth (6:04)
  4. Fela Kuti & The Africa '70 - Jeun Ko Ku (Chop 'N' Quench) (7:15)
  5. Tunji Oyelana - Ifa (5:11)
  6. Bala Miller & the Great Music Pyrameeds of Afrika - Ikon Allah (5:44)
  7. Segun Bucknor & His Revolution - La La La (3:33)
  8. Peter King - Shango (5:49)
  9. Tony Allen & His Afro Messengers - No Discrimination (7:30)
  10. Sir Victor Uwaifo & His Melody Maestroes - Akayan Ekassa (3:11)
  11. William Onyeabor - Better Change Your Mind (8:13)
  12. Bongos Ikwue - Woman Made the Devil (4:06)
  13. Orlando Julius & His Afro Sounders - Alo Mi Alo (Parts 1 & 2 ) (8:02)
  14. Ofo & the Black Company - Allah Wakbarr (3:30)
  15. Sahara All Stars - Enjoy Yourself (8:00)
  16. The Funkees - Dancing Time (3:28)
  17. Afro Cult Foundation - The Quest (7:11)
  18. Joni Haastrup - Greetings (6:12)
  19. Gasper Lawal - Kita Kita (6:05)
  20. The Lijadu Sisters - Orere Elejigbo (4:12)
  21. Fela Kuti & The Africa '70 - Upside Down (14:43)

met Sandra Akanke Isidore

22. Shina Williams & His African Percussionists - Agboju Logun (10:07)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Wat een bizar briljante verzamelaar is dit. De eerste geweldige ontdekking die er voor mij uitspringt is Greetings: wat een track! Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.

Bij de versie die ik heb ontbreekt overigens de opener Ololufe Mi, en is nummer 22 een instrumentale versie van Ja Fun Me door Sunny Ade & His African Beats.

panjoe schreef:

Inderdaad leuke, diverse compilatie! Na de dood van Fela Kuti (1997) kwam er - door een breder publiek dan voorheen - belangstelling voor afrobeat. Dit geldt denk ik als een van de eerste legit afrobeat compilaties uit die tijd. Als je dit tof vindt, dan zou je ook Doing It in Lagos moeten checken. Een compilatie met voornamelijk Nigeriaanse boogie, onlangs uitgebracht door Soundway.

avatar van Masimo
panjoe schreef:
Tof! Je zou zijn plaat 'Wake Up Your Mind' (volgens mij recent(?) ook gerereleased) eens moeten draaien, en ik wilde daarbij ook graag opmerken dat hij de zanger is van Monomono (ook op deze verzamelaar).
Deze verzamelaar nog nooit gehoord, dus dank voor de tip in het Vraag van de dag-topic, panjoe.