The Jayhawks - Tomorrow the Green Grass (1995)

Country / Rock
Label: American

1. Blue (3:11)
  2. I'd Run Away (3:23)
  3. Miss Williams' Guitar (3:06)
  4. Two Hearts (3:22)
  5. Real Light (3:25)
  6. Over My Shoulder (3:41)
  7. Bad Time (3:27)
  8. See Him on the Street (3:09)
  9. Nothing Left to Borrow (3:24)
  10. Ann Jane (4:00)
  11. Pray for Me (3:39)
  12. Red's Song (3:58)
  13. Ten Little Kids (4:33)
  14. Tomorrow the Green Grass * (3:35)
  15. You and I (Ba-Ba-Ba) * (4:35)
  16. Sweet Hobo Self * (3:08)
  17. Last Cigarette * (3:24)
  18. Sleep While You Can * (6:50)
  19. Pray for Me [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (3:42)
  20. Won't Be Coming Home [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (3:50)
  21. No Place [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (4:56)
  22. Precious Time [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (3:29)
  23. Poor Michaels Boat [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (2:54)
  24. Ranch House in Phoenix [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (4:51)
  25. Cotton Dress [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (3:14)
  26. She Picks the Violets [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (3:58)
  27. Bloody Hands [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (3:45)
  28. Up Above the River [Previously Unreleased Demo February 6, 1992] * (3:47)
  29. Over My Shoulder [Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (3:33)
  30. Blue from Now On [Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (3:18)
  31. Hold Me Close [Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (4:32)
  32. Turn Your Pretty Name Around [Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (4:01)
  33. You and I [Ba-Ba-Ba) (Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (5:08)
  34. Red's Song [Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (4:29)
  35. Nothing Left to Borrow [Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (4:06)
  36. White Shell Road [Acoustic Demos W / George D., 10-92] * (4:07)
Iets minder dan Hollywood Town Hall, maar toch zeker wel een prima album van een degelijke band.
Ik ben ze na dit album eigenlijk wat uit het oog verloren.

Inderdaad na Hollywood Town Hall nog een goed album, de groep is hierna uiteengevallen. Gary Louris is doorgegaan onder de naam Jayhawks maar ze hebben nooit het oude nivo meer gehaald. Jammer....

Vergeet Rainy Day Music niet, mijn inziens ongeveer evengoed als dit album (maar wel wat minder als HTH)

EVANSHEWSON
Opvolger van Hollywood Town Hall en een schitterend album, ik kan hier nog met veel plezier naar terugluisteren, al is het nu toch wel eventjes geleden.
Niet te geloven dat dit ook al twaalf jaar oud is !
Over My Shoulder, I'd Run Away en Blue vind ik erg goede songs, zo ook Nothing Left to Borrow.
Warme plaat, mooie muziek is dit ! 4 sterren voor mij hoor ****

avatar van Twinpeaks
Een album dat mij een gevoel van thuis komen geeft.Best moeilijk om dit onder een genre te scharen,want is het country?is het rock?is het americana?of toch gewoon country rock?Het is in ieder geval een sterke verzameling van liedjes waarmee de samenzang en het gitaarspel de sterkste troeven zijn.Misschien is het wel de missing link tussen country en pop.Hoe dan ook,een magistraal album waar ik nog minstens 2 maal per week plezier aan beleef

avatar van LucM
Een heerlijk album vind ik dat, fris klinkende countryrock met melodieën en zangharmonieën in de beste traditie van the Eagles en the Everly Brothers. Ook erg goed gewaardeerd door de critici meende ik, maar nooit veel succes gehad, dit album. Helaas weer een zoveelste bewijs dat kwaliteit en succes niet altijd samen gaan.
13 hemelsmooie songs waar "Blue", "Over My Shoulder", "Bad Time" en "Ann Jane" voorbeelden van zijn.
Nadien ben ik deze band uit het oog verloren, ik dacht dat ze gesplit waren, maar blijkbaar hebben ze nog albums uitgebracht na deze. Zijn die ook de moeite waard?

DonDijk
LucM schreef:

Ik kan alleen oordelen over Rainy Day Music, geen verkeerd album maar ik vind deze en Hollywood... mooiere albums, wat meer rock.

bikkel
Fraaie traditionele countryrock.Een beetje Eagles,Poco en zo heb je van een mooi genre muziek een prima update.
Boordevol prachtige ballads en prima uptempo spul.
Naarmate het album het einde nadert, lijkt het iets in te zakken,maar is als geheel een hele geslaagde plaat.Niets schokkend want vernieuwend is het allerminst, maar wel een heel muzikaal schijfje.
Luc M, Sound Of Lies(1997) is ook een geslaagde plaat.Deze is wat donkerder,steviger en minder Countrygericht.

avatar van floris013
Fijne plaat!
Maar dat kun je aan de Jayhwaks over laten
'Cause I'm in love in with the girl I've been talkin'about
but I've picked a bad time to be in love

en dan blij zijn, waarom ook niet!

fantastisch album! van begin tot eind. Zeker hun beste plaat.

Ann Jane..

wat een schitterend nummer. Maar ze zijn allemaal goed.

iGV
Een perfecte cd ... die mij niets, maar dan ook niets, doet. Ook na meerdere luisterbeurten. Geen idee waarom. Alle songs zitten goed in elkaar, knappe samenzang, ... Ik vind het gewoon een doodsaaie plaat. "Hollywood Town Hall" is stukken boeiender.

avatar van Bartjeking
Ik kan me helemaal vinden in de eerder gegeven reacties op dit album. Bij het luisteren van deze nummers wordt het nooit echt spannend, ondanks de kwaliteit van de nummers. Heel tegenstrijdig allemaal. Het nummer 'real light' vind ik overigens wel helemaal geweldig.

avatar van De Luisteraar
Twee sterren voor de moeite van deze highschool-band. Kraak noch smaak en toch keurig gespeeld. Jayhawks behoort tot de divisie van gitaargroepjes die ik The Subacrtic Donkeys noem. Allemaal kunnen ze leuk spelen, maar componeren kunnen ze niet.

avatar van steven
haha , die reactie van "De Luisteraar" , componeren kunnen ze niet en highschool band. en Subacrtic Donkeys ( ? , verwijzing naar arctic monkeys vind je die wel goed , nog steeds).

als het om componeren van pop-rock-country liedjes gaat kunnen deze mannen er echt wel wat van hoor. dat het je ding niet is , da'swat anders....

avatar van LucM
Erg origineel is het niet maar deze mannen kunnen verdomd sterke en aanstekelijke songs schrijven.

avatar van Oldfart

Duidelijk geval van een grumpy old luisteraar die al die nieuwerwetse fratsen op 1ongenuanceerde hoop gooit.
Toch nieuwsgierig geraakt naar overig stemgedrag even naar zijn profieletje gekeken; laten we zeggen : grillig.

Maar dat mag natuurlijk

tegenwoordig

in het tijdperk van de

Subacrtic Donkeys*

* wel een gouden vondst

Wat hij zegt over dit album, niet mee eens: nummer drie in de Jayhawks lijn.
Altijd nog goed genoeg voor een 4,5

avatar van Co Jackso
Net als Rainy Day Music, kan ik Tomorrow the Green Grass ook alleen maar positief beoordelen. Dit album heb ik altijd iets minder gevonden, maar ook op dit album zijn zwakke nummers zeldzaam. Dat kenmerkt wat mij betreft The Jayhawks, namelijk veilig maar wel goed. Het enige nummer dat wat afwijkt van de rest is Ten Little Kids, en dit nummer vormt gelijk het hoogtepunt.

avatar van devel-hunt
Dit is typisch zo'n plaat die op elk willekeurige periode uitgebracht had kunnen worden. Of deze plaat in 1968 of in 1995 is uitgebracht maakt geen verschil. De plaat is tijdloos en dat is ook gelijk de enorme aantrekkingskracht. Ik heb deze plaat tijdens de release voor het eerst gehoord en is nooit meer uit mijn hoofd verdwenen. Het zijn ijzersterke liedjes met een kop en een staart en bovendien heel goed gezongen. Een vergeten parel. De CD straalt positiviteit en geluk uit zonder dat het klef wordt.
De band staat in augustus in Paradiso en ik heb kaarten

avatar van IntoMusic
Two hearts...
...toch wel hun beste ballad ooit!

Ook dit album (net als HTH) zojuist vervangen voor de 2-CD Legacy Edition met in totaal 23 bonustracks, waarvan de 2e cd volledig bestaat uit acoustische unreleased materiaal. Zojuist aan MuMe toegevoegd. Zie recensie

Deze na jaren weer eens uit de kast getrokken en wat blijft het toch een prachtig, zeer muzikaal en tijdloos album. Absoluut vier sterren.

avatar van kanjer
Het blijft allemaal wel erg goed. Even geen andere band op dit moment voor mij .

avatar van Jaep
Wat minder dan Hollywood Town Hall, al behoort "Blue" wat mij betreft tot hun beste werk. De rest is allemaal net wat minder sterk dan het materiaal op de voorganger, maar luistert alsnog prettig weg.

avatar van bvds63
Vooral Real light is een lekker nummer. Heerlijk drum- en gitaarwerk.

avatar van rkdev
Zeer goede opvolger van doorbraak plaat ‘Hollywood Town Hall’. Vooral de twee openers ‘Blue’ en ‘I’d Run Away’ en iets later ‘Bad Time’ zijn briljant, maar over het hele album is er veel moois te beleven. Helaas verliet Mark Olson hierna de band.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Erg fijne opvolger van Hollywood Town Hall.
Vooral de harmonie vocalen van het duo Olson/ Louris is hun sterke troef.
De voorganger vind ik nog steeds hun beste album echter weten ze het niveau behoorlijk te benaderen.
Vooral Blue, Two Hearts & Bad Time zijn pareltjes.
Heb de bijna alle albums na het vertrek van Olson in mijn bezit maar die zijn mede door zijn opstappen wel minder sterk dan deze & Hollywood Town Hall.