Anne Clark - Psychometry (1994)

Alternatieve titel: Live at the Passionskirche, Berlin

Electronic / Pop
Label: SPV

1. Journey by Night (3:45)
  2. World Without Warning (3:39)
  3. Unstill Life (2:09)
  4. Come In (1:29)
  5. So Quiet Here (2:57)
  6. The Sitting Room (2:23)
  7. The Spinning Turning of the Summer Earth (5:27)
  8. This Be the Verse (1:21)
  9. Windmills of Your Mind (5:49)
  10. Improvisation (5:47)
  11. Swallow Song (1:46)
  12. Dedication (3:41)
  13. Interlude (1:32)
  14. At Midnight (3:32)
  15. That We Have Been Here (3:28)
  16. Fragility (4:13)
  17. Killing Time (6:09)
  18. Closed Circuit (2:45)
  19. Echoes Remain Forever (4:36)
avatar van E-Clect-Eddy
Ik heb Anne Clark slechts 1 keer live gezien en ben sindsdien overtuigt dat ik veel live gemist heb over de jaren. Haar zeer herkenbare stem en Spoken Word-stijl maakt zelfs onbekende nummers meteen geliefd.

Haar twee grote hits ontbreken hier wel. Kan niet geloven dat ze die niet gespeeld heeft maar misschien vanwege de lengte van de CD achterwegen zijn gelaten. Kan me ook voorstellen dat die nummers al op diverse andere live albums al eens zijn verschenen en dus niet echt noodzakelijk zijn. Maar wie haar heeft leren kennen via Our Darkness en/of Sleeper in Metropolis die zullen ze wel missen.

Prima uitvoeringen, goede balans tussen de teksten/zang die altijd op de voorgrond staan en de vaak ingetogen muziek die dat omlijst. De cello en piano ontbreken niet en soms vioolklanken uit synths dat een licht klassiek sfeertje geeft op diverse nummers. Met slechts een paar multi-instrumentalisten weet ze een behoorlijk brede muzikaal variatie te presenteren: saxofoon / fluit? / akoestische en elektrische gitaar / drums / percussie / harmonica en orgels/synths.

Verder wordt ze tot de New Wave gerekend, maar de gitaar is vaak te subtiel aanwezig om het echt daartoe te rekenen. Het schuurt tegen Dark Wave en Avant-garde aan maar is noch zo donker noch zo rebels/eclectisch als deze genres. Ze heeft duidelijk wat meegepakt uit diverse 80s stijlen en met wat neo-klassieke invloeden een eigen geluid weten te vinden.

Opmerkelijk is de cover van de Jazz(y) evergreen Windmills of Your Mind. Die eigenlijk een soort duet is dat geen duet is omdat Anne hier af en toe inspringt maar wat door een andere zanger gedragen wordt.

avatar van E-Clect-Eddy
Er is sinds vrijdag een heruitgave uit: reden genoeg om het nog eens op te zetten