Midnight Oil - Earth and Sun and Moon (1993)

Australië
Label: CBS

1. Feeding Frenzy (4:39)
  2. My Country (5:33)
  3. Renaissance Man (4:35)
  4. Earth and Sun and Moon (5:09)
  5. Truganini (4:43)
  6. Bush Fire (4:53)
  7. Drums of Heaven (5:24)
  8. Outbreak of Love (5:16)
  9. In the Valley (4:43)
  10. Tell Me the Truth (4:09)
  11. Now Or Never Land (5:11)
Engelse producer Nick Launay (Townhouse studio's in Londen) is bij de tot stand koming van deze cd gevraagd om mee te helpen produceren.

Ook dit album klinkt heel anders als Blue Sky Mining en Diesel and Dust. Persoonlijk vind ik er een aantal hele mooie songs opstaan als: My country, Bushfire, Truganini, Feeding Frenzy. Het nummer in the valley heeft een nogal persoonlijk tintje daar het gaat over Peter Garrett's ouders die beiden vroeg zijn overleden.

avatar van jellorum
Deze plaat heb ik ontdekt omdat Tell Me The Truth in een superbe versie op een verzamelaar van Greenpeace stond die ik kocht in de lokale wereldwinkel. Nu de versie die hier op staat is heel wat minder en ook een van de zwakkere songs op de plaat. Renaissance Man is ook van die categorie.
Sterke songs zijn dan weer Truganini, Outbreak Of Love en Now Or Never Land dat heerlijk en veel te vroeg eindigt. Een degelijke plaat maar er bestaat meer opwindende muziek dan dit. Toch heb ik hem vroeger vaak beluisterd (had ook niet zoveel te luisteren dan en radio is nooit mijn ding geweest).
Mooi voor de verzameling.

avatar van Castle
Truganini is echt goed!!
Rest ook ruime voldoende

avatar van jellorum
Live konden/kunnen die gasten toch wat...zit nu een live versie te luisteren van Tell Me The Truth en die is vele malen beter dan de versie op dit album....

avatar van rkdev
Helemaal met de meningen van HarmW en jellorum eens. Heerlijke luchtige plaat met weinig dieptepunten.

Jammer dat ze de MTV Unplugged die ze hierna deden nooit hebben uitgebracht, die was echt subliem !

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooi Album van Midnight Oil met Truganini & Outbreak Of Love als hoogtepunten.
Deze sympathieke band heeft altijd wat te vertellen, het milieu is zoals altijd het hoofdonderwerp of hun zorgen om de inlandse bevolking ( lees aboriginals )
Zanger Peter Garrett heeft het niet voor niets tot minister van milieu in Australie geschopt.

avatar van rkdev
Net weer gedraaid en wat een goed album is en blijft dit toch !
Er staan alleen maar sterke nummers op en door de vele samenzang en luchtige opzet van de nummers ligt het allemaal erg goed in het gehoor.
Toch vreemd dat dit album zo relatief onbekend is (7 berichten hier) en MO eigenlijk bij het grote publiek alleen maar bekend is van Beds are Burning. Volgens mij hadden ze met enkele nummers van dit album ook hoge ogen kunnen gooien. Zeker omdat een album dat voor mij in dezelfde lijn ligt (Woodface van Crowded House) enkele jaren eerder een wereldhit werd.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik vind het eveneens een goed album, maar een vergelijking met Woodface gaat mijns inziens mank want dat vind ik een album van de zogeheten buitencategorie m.a.w een subliem album.
Inderdaad wel vreemd dat er bij dit album zo weinig berichten staan.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik baseerde mijn vergelijk op basis van de vele samenzang en luchtige opzet van de nummers . Had zo gauw geen andere referentiemateriaal. Dat Woodface was klasse beter is klopt natuurlijk helemaal.

avatar van El Stepperiño
Nou dan zal ik als recente gebruiker nog een reactie toevoegen, ook al is het 3 jaar later dit album is voor mij jeugdsentiment tot en met, en die live unplugged van MTV was inderdaad weergaloos!! Dat hadden wij opgenomen op VHS en heb het nog heel vaak gezien!

My Country is voor mij de ultieme topper van dit album. De rest raakt mij ook nog steeds. Vandaar de 5 sterretjes

avatar van rkdev
Mijn favoriete album van Midnight Oil, dat vol staat met sterke, catchy pop/rock nummers.
Het album start al meteen geweldig met het dreigende 'Feeding Frenzy', dat een super refrein heeft (en als geheime wapen een Hammond). In dit nummer zit 'm ook meteen het verschil met andere albums voor mij: de samenzang.

Track 2 'My Country' doet echter niet onder voor de opener, want ook dit nummer schiet meteen uit de startblokken met een mooi pianointro, een sterk couplet en weer die samenzang in het refrein.

'Renaissance Man' en 'Earth and Sun and Moon' zijn sterk, maar even een stapje terug t.o.v. de 2 geweldige openers. Maar het hoge niveau komt weer terug met het fantastische 'Truganini' (met een wat aan R.E.M. linkende gitaar in het refrein). Wel denk ik dat dit nummer in Engeland geen goed heeft gedaan ("I see the Union Jack in flames. Let it burn").

'Bushfire' leunt aan het begin op een akoestische gitaar, maar het nummer wordt steeds 'voller' (en weer even die Hammond). Ook hier maken de gezamelijke vocalen voor mij het verschil.

Het gitaarintro van 'Drums of Heaven' zorgt dat je meteen bij de les bent. Dit nummer leunt vooral op een sterk refrein (wederom de samenzang) en het mooie gitaargeluid.
'Outbreak of Love' is voor mij helaas even een stapje terug, al wordt het wat interessanter vanaf het "Sharks are coming up to feed" gedeelte.

'In the Valley' vind ik dan weer erg sterk, wederom door het sterke refrein met mooie samenzang. Liefhebbers van dit nummer raad ik aan de rustige versie tijdens MTV Unplugged eens op te zoeken. Iets wat sowieso een goed idee is, want alle nummers van dit album worden daar geweldig gespeeld.

"Tell Me The Truth'... wat een begin al meteen! Mooie opbouw naar het (wederom) sterke refrein. Het wordt eentonig, maar de fantastische samenzang in het refrein in combinatie met de hypnotiserende gitaar en stuwende drums zijn geweldig.

Het album komt tot rust met de mooie afluiter 'Now Or Never Land', een nummer dat wat meer aansluit bij het geluid van een album als 'Diesel and Dust' door de stuwende bas. Het "heya ho" aan het einde is ook erg mooi.

Ik verwijs liefhebbers van dit album ook graag naar het album 'The Real Thing' waar akoestische liveversies van 'Feeding Frenzy', 'Tell Me the Truth' (wat minder geslaagd in mijn ogen), 'In The Valley' (dit is de genoemde MTV Unplugged versie) en 'Truganini' op staan, naast erg mooie versies van 'The Dead Heart', 'Blue Sky Mine' en 'Warakurna'.

avatar van Red Sail
Mooie beschrijving van dit toegankelijke en evenwichtige album. My country, truganini en tell me THE truth vind ik de absolute klappers. De rest is ook goed, en de afsluiter Now or Neverland is een erg fraaie afsluiter.

Album is daarmee ook een waardig opvolger van blue sky mining, wat ik de allersterkste vind van THE oils.

Een van de beste albums van Midnight Oil. Op dit album staat werkelijk geen slecht nummer. Dit in tegenstelling tot opvolger Breathe. Midnight Oil wordt weer heropgericht en zal in 2017 ook buiten Australie gaan touren.

Overigens bestaat er de bootleg: Acoustic Nights met daarin het gehele MTV unplugged concert van deze prachtige band.

[quote]valentijn12345 schreef:

Jajaja dat klopt, ga naar Keulen, maar ze komen ook in Amsterdam in Paradiso. Verwacht veel van deze topband.

Het titelnummer is zo ontzettend mooi. Maar de rest is ook fijn om naar te luisteren. Behoort tot mijn favoriete Oil platen. Nooit gedacht dat ze weer bij elkaar kwamen voor een tour in 2017.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtig om te zien en te horen dat de band weer actief is ?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ze deden ook My Country, maar dan akoestisch. Dat laatste had van mij niet gehoeven, maar een erg fraai nummer blijft het.