Type O Negative - The Origin of the Feces (1992)

Alternatieve titel: Not Live at Brighton Beach

Label: Roadrunner

1. I Know You're Fucking Someone Else (15:02)
  2. Are You Afraid (2:13)
  3. Gravity (7:13)
  4. Pain (4:40)
  5. Kill You Tonight (2:16)
  6. Hey Pete (5:10)
  7. Kill You Tonight [Reprise] (7:08)
  8. Paranoid * (7:20)
avatar van stratocaster
Voor TON begrippen weinig aan, dit in scene gezette halve 'live' album. Het is de opvolger van hun debuut. Ook door de boys zelf toegegeven dat deze plaat als 'grappig' gezien moet worden (een fake bommelding tijdens het 'concert'.... tja) Deze hoes is overigens niet de originele.... De kenners weten wel wat ik bedoel.... (Ben je geen kenner: je zult spijt krijgen wanneer je de originele hoes voor ogen krijgt, dus spaar je de moeite).
Maar................... na deze kritiekpunten één zeer helder lichtpunt: het op geheel eigen wijze gecoverde Paranoid van Black Sabbath. Waaaaanzinnig goed gedaan, zo mooi langzaam (jaja, Paranoid: langzaam uitgevoerd!)triest en 'diep' ('Can you help me feel.....love'). Dit is nou letterlijk 'Doom'. Het is dé reden om dit album ondanks de rest toch aan te schaffen!

2* voor het album, een hele ster erbij voor het geniale Paranoid.

avatar van Eddie
Ik kon het tochniet laten ff het orginele art work op te zoeken, en tsja wat zullen we er van zeggen het is typisch Type o Negative, maar ik vind het wel verschrikkelijk ranzig. ik zou er bijna een punt voor aftrekken van de plaat.

avatar van stratocaster
Ik had nog zo gewaarschuwd!

slaemperayreon
ehm... zou iemand mij (desnoods in een spoiler) kunnen zeggen wat er op de hoes te zien is? ik zag het niet goed *schaamschaam*

slaemperayreon schreef:

Allereerst: ga eens naar de Specsavers man!

Zucht... dat ik me hiertoe moet verlagen... Maar OK, hier komt -ie: (spannend he? )

Close up van een opengesperde anus (van Peter Steele himself?)... Slam bam in your face, baby. 'Origin' of the feces, you know.... humor

avatar van Patrick_GHU
Ik ben zo blij dat ik de uitgave met de originele hoes heb... Overigens ontbreekt Paranoid op mijn versie (Roadracer). Misschien komt het omdat ik deze CD ooit kocht in het inmiddels niet meer bestaande Tsjechoslowakijke.

avatar van Edwynn
Dat lijkt mij gewoon de originele persing. Daar stond Paranoid niet op.

Joy
'persing' , is in deze het juiste woord

Patrick_GHU schreef:
Ik ben zo blij dat ik de uitgave met de originele hoes heb...

Ik ben juist heel erg blij dat ik de heruitgave met de 'nieuwe' hoes heb

avatar van Edwynn
Gneh, is de originele hoes te shocking voor iedereen? Doet denken aan de tijd dat Type O Negative nog echt controversieel was. Vanavond plemp ik even het originele artwork ter correctie erop. Want op MuMe geldt immers het originele artwork als uitgangspunt.

Edwynn schreef:

Daar heb ik ook heel lang over nagedacht, in dit geval vond ik het beter om het maar zo te laten. De hoes is voor mij niet zo zeer shocking, maar meer verschrikkelijk ranzig!!!!

@ edwynn, als je toch gaat corrigeren voeg dan ook gelijk even de orginele subtitel toe "Not Live At Brighton Beach"

avatar van Edwynn
De inhoud van de plaat geeft overigens goed weer waar Type O Negative destijds voor stond. Voor controverse.

Steele spreekt het 'asshole' roepende publiek toe:

You paid 15 dollars to see this, so who's the real asshole here?

avatar van Edwynn
De bizarre combinatie van hardcore en metal die de vroege Type O Negative maakte, bevalt mij van alle platen nog altijd het beste.

Type O Negative was een 'gevaarlijke' band. Zocht voortdurend de controverse. Dat is allemaal nog springlevend on deze korte liveregistratie. De nummers zijn live in de studio opgenomen. Het publiek is toegevoegd alsmede een fake bommelding en een Peter Steele die zijn publiek verrot scheldt.
Dat wetende ,maakt het The Origin Of The Feces toch een aardige toevoeging aan de collectie

Het bleek uiteindelijk een slimme truc om Type O Negative aan de man te brengen. Waarvan akte dus.

En de originele hoes heb ik ook toegevoegd. Het hoort allemaal bij hoe Type O Negative vroeger was.

yorgos.dalman
Het weggelaten 'Der Untermensch' is en blijft een gemis, maar het toevoegen van het meeslepende 'Paranoid' als coda en de gortdroge zelfspot van Mr. Steele zelf zorgen dat het toch een hebbedingetje blijft.

kippenhok
Eigenlijk is dit niet meer dan een veredelde EP. Wat fake live versies van nummers van SD&H met een hoop grappen en grollen van Steele en co, een leuk geplaatst Beatles sample en toch nog een nieuw nummertje vullen zo toch weer 45 minuten. Leuk om af en toe op te zetten, maar het haalt het bij lange na niet bij het soms geniale Slow, Deep & Hard.