Alexis Korner's Blues Incorporated - Red Hot from Alex (1964)

Blues / Rock
Label: Transatlantic

1. Woke Up This Morning (2:44)
  2. Skipping (2:19)
  3. Herbie's Tune (4:10)
  4. Stormy Monday (4:48)
  5. It's Happening (2:11)
  6. Roberta (2:34)
  7. Jones (3:59)
  8. Cabbage Greens (2:17)
  9. Chicken Shack (2:31)
  10. Haitian Fight Song (3:37)
avatar van heartofsoul
Alexis Korner is, zoals waarschijnlijk bekend, de nestor van de Engelse rhythm and blues-scene in de zestiger jaren. Voor mij in die tijd een grote naam. Dit album was mijn eerste kennismaking met Korner, en ik heb het destijds erg vaak beluisterd. Vooral in instrumentaal opzicht maakte het indruk op me, en de hernieuwde kennismaking (toen ik veel later de cd-versie kocht) was een aangename. Onlangs weer eens opnieuw beluisterd, en gelijk op "repeat" gezet, dat gebeurt mij niet zo heel vaak bij herbeluistering.

Korner speelt op dit album rhythm guitar, en hoewel hij een beperkt gitarist is, klinkt het wel lekker. De vocalen zijn gelukkig uitbesteed aan Herbie Goins, die mij zeer bevalt (check ook zijn mooie album Herbie Goins & the Nightimers - No. 1 In Your Heart ,met soulrepertoire).
Er staan ook prachtige instrumentals op het album, met dank aan Art Themen (mooie tenorsax) en Dick Heckstall-Smith (tenorsax), Ron Edgeworth (keyboards) en Dave Castle (fluit).

In tegenstelling tot de recensent van Allmusic vind ik dit album een slag beter dan het eerste album van de Blues Incorporated: R & B from the Marquee van twee jaar eerder, dat een beetje stijf klinkt, terwijl het hier veel meer swingt en spettert.