Grave - Into the Grave (1991)

Zweden
Label: Century Media

1. Deformed (4:07)
  2. In Love (3:36)
  3. For Your God (3:46)
  4. Obscure Infinity (3:08)
  5. Hating Life (3:02)
  6. Into the Grave (4:09)
  7. Extremely Rotten Flesh (4:36)
  8. Haunted (3:39)
  9. Day of Mourning (3:35)
  10. Inhuman (3:52)
  11. Banished to Live (4:54)
Stijn_Slayer
Grave blijf ik een beetje zo'n standaard death metal band vinden. Het is allemaal wel oke, maar niet echt bijzonder. Als je kijkt wat er rond 91 al uit was qua death metal (Scream Bloody Gore, Seven Churches, Slowly we Rot, Human) dan is het zonde om dit te luisteren als je ook voor die andere kan kiezen.

avatar van exodus
Ik snap wat je bedoelt wat je hierboven schrijft met: "standaard Death Metal", maar ook niet geheel terecht die opmerking van je, want je noemt Slayer toch ook niet standaard Thrash; het hoort erbij! Als je opmerking al terecht is dan komt dat door al die zelfde Death Metal studio producties van toen... Maar goed...Death Metal toen nog ziek en stinkend als de pest, alhoewel ik de demo's van Grave er voor nog gaver vond; smerig hakkend en enerziek! ! ! Pre-old-school Death Metal vooral in de jaren 80...gaaf! Bezield als de tering. Jammer dat veel Death Metal bands en producties vooral dus die van rond 1990 met wat bravere producties aan kwamen zoal dit Grave debuut enigszins en bijvoorbeeld; de demo's waren vaak veeeeeeel gaver in mijn behoudende en terugverlangende Thrashing Death the Brutal way ogen. Death Metal hoort vies en angstaanjagend te zijn en mij te beroeren. Of zo nou destijds origineel etc. waren vind ik niet zo'n issue....boeiuh! Als 't maar tot de verbeelding spreekt en mij opwindt! Grave deed zeker op de demo's voor dit debuut dat geweldig. Deze plaat spreekt t.o.v. de waanzinnige demo's mij dan ook iets minder aan, maar is verder wel oké. Ik blijf maar vallen over die dichtslippende "gepolijstere" sound/producties na 1990 op de Death Metal albums...dat staat mij sinds jaar en dag tegen. Waarom niet gewoon zo lekker agressief en rauw als in de jaren 80? Dan was mijn Death Metal collectie thuis veel groter geweest! Nu ben ik al die jaren in Thrash vooral blijven hangen.

avatar van Metalhead99
Best een aardige debuutplaat, maar inderdaad niet echt bijzonder. Ben benieuwd hoe deze plaat live tot zijn recht komt aanstaande zaterdag op het Into the Grave Festival.

avatar van Edwynn
Nou, ja niet bijzonder. Wel in de zin dat Grave vrij pretentieloos een bak pure death metal volgens de Zweedse school neerzette. Gewoon bam. Naast Entombed, Dismember en Unleashed mag Into The Grave gerust co-existeren. Het doet weliswaar dunnetjes over wat die bands een jaar eerder ook deden. Maar dan wel verrekte goed. Een lekkere zompige sound die geboetseerd werd in de Sunlight studios en dus ook die typische stempel meekreeg, en een klein zwart, occult randje maken het af.
Heerlijk zomers death metalschijfje. Niet urgent of essentieel, maar kwalitatief meer dan in orde.

avatar van Kronos
Over het algemeen ben ik niet zo'n fan van de grafgrunt maar het graf vanwaaruit Ola Lindgren rochelt blijkt een goede akoestiek te hebben. En muzikaal is het ook dik in orde. Heerlijk rustgevende cd. Mooie aanwinst in de collectie. Een van de dagen moet You'll Never See... nog in de brievenbus vallen. Ik kijk er al naar uit.