Freek de Jonge - Van A Naar Z (2010)

Label: V2

1. (Op Weg) van A Naar Z (3:19)
  2. Reikhalzend Verlangen (2:51)
  3. Daarom (Weet Ik het Ook) (3:01)
  4. Kraak Me (4:40)
  5. (Freddy) Zeeman Zonder Haven (3:24)
  6. Het Lachen Vergaan (3:05)
  7. Onvoltooid Verleden Tijd (4:07)
  8. Doe Als Sammy (3:21)
  9. De Stille Jongen (3:45)
  10. Verscholen (Achter Zijn Gitaar) (3:22)
  11. Nog een Keer (4:51)
  12. Liefde, een Wanhopig Woord (3:02)
avatar van starsailor
net wat gehoord op 3FM. Man, wat bezielt je toch??!!
Je bent in zijn geheel niet muzikaal!
Jouw stem is afschuwelijk en live zing je zo vals als een dronken zeeman.

dat hebben meer mensen er niet van werehiouden toch mooie platen af te leveren

in het geval van freek de jonge zeg ik, laat maar voorbij gaan, zo schokkend zal het nie zijn

Joy schreef:
dat hebben meer mensen er niet van werehiouden toch mooie platen af te leveren

Ik denk dat je zuiver zingen verward met muzikaliteit hebben.
Ik ben van mening dat je wel enige muzikaliteit in je moet hebben om iets moois af te kunnen leveren. Ik geloof best dat Freek goede teksten kan schrijven maar laat dan iemand anders ze in godsnaam vertolken.

Joy
ben het met je eens dat freek geen zanger is, toch hoeft dat geen reden te zijn geen muziek te maken

freek doet dat op zijn manier, cabaresk, half pratend, half zingend,dat kan , hoeft niets mis mee te zikn (rogers waters bijv)

freek pretendeert ook niet een muzikant te zijn

het heeft wel wat, ouwe rot probeert eens een andere discipline

en nee, ik vond het niet om aan te horen bij dwdd

maar, de tijden dat alles wat de jonge deed ook succesvol was is allang voorbij

ach vergeef het de man, hoeft niet zo nodig meer, wil nog wel, en dan krijg je wat halfbakken produkten, als hij er maar lol in heeft wellicht

vind de jonge overigens wel een zuur mannetje geworden de laatste jaren

zingen kannie iig idd niet en dat verpest de muziek

avatar van starsailor
Poehee, wat een hoop tegenstellingen in jouw bericht.
Ik vind het droevig dat zo'n man nog persé, in welke hoedanigheid dan ook, in de schijnwerpers wil staat en nog erger....het hem nog lukt ook met te zingen als een valse kraai en weinig hoogstaande liedjes. DWDD, 3FM en wie weet waar nog meer. Treurig voor de echte muzikanten die zo hard hun best doen om dit ook te bereiken maar zelden of nooit lukt.

avatar van NewYorkCityLight
De nieuwe CD van m'n dorpgenootje. De titels zien er in ieder geval niet al te spannend uit.

starsailor schreef:
Poehee, wat een hoop tegenstellingen in jouw bericht.

sjonge, je zou er een receptje prozac voor moeten halen als ik je zo lees

niemand dwingt je dit te beluisteren

Liefhebbertje
Een schitterende plaat vol met humor, gevoel. Deze man is 1 van de beste en origineelste singer/songwriters die ik in mijn hart gesloten heb. Wat een talent, wat een muziek. Ik ben er stil van! Dit zal ongetwijfeld veel harten hebben gestolen bij de kunst liefhebber. Tevens is het ook gewoon een geweldige cabaretier.

Een tijdloos album om altijd van te genieten.

Magisch.

Joy schreef:

sjonge, je zou er een receptje prozac voor moeten halen als ik je zo lees

Nee hoor, misschien dat jij er er teveel van gesnoept hebt, gezien jouw eerdere bericht waar geen touw aan vast te knopen valt.

Niemand dwingt me inderdaad er naar te luisteren en dat zal ik ook zeker niet uit eigen initiatief doen. Jammer alleen dat het de laatste dagen in mijn gezicht geduwd werd door de diverse media.

avatar van Bartjeking
Ach ja dat Freek niet kan zingen is niks nieuws, maar de liedjes zijn prima. Ik was bang voor een hoog kleinkunstgehalte maar het zijn gewoon goede nummers die hartstikke goed begeleidt worden. Ook was ik bang dat er teveel zuurheid in zou zitten, want de laatste tijd komt Freek een beetje onsymphatiek over.

Ik laat het nog even bezinken, maar zeker de moeite waard.

Wat vind je trouwens van mr. Dylan Starsailor? Die klinkt immers ook als een kraai die teveel Johnny Walker en zware van Nelle heeft genuttigd. En toch staat zijn muzikaliteit buiten kijf.

Bartjeking schreef:

Dylan vind ik ook afschuwelijk, maar, eerlijk is eerlijk, muzikaal is de man zeker. Dylan is dan ook geen uitgerangeerde cabaratier die zonodig muziek moet gaan maken, maar een geboren muzikant met een zeer matig stemgeluid. Maar zoals ik al zei heeft een goede zangstem niets met muzikaliteit te maken.

Ik snap niet dat dit album hier afgekraakt wordt. Waarschijnlijk gewoon door mensen met principes.

OK, Freek is misschien niet de allerbeste zanger, maar op dit album klinkt hij volgens mij verre van slecht. Bovendien is de begeleiding van de nummers prachtig en zijn de teksten zeer goed, bij momenten zelfs gewoonweg briljant.

Ik ga het album nog een paar maal herbeluisteren voor ik een score geef, maar ik kan nu al zeggen dat het heel waarschijnlijk een hoge gaat worden.

Ik vind het een mooi album. Goede teksten en prima muziek. Maar het is natuurlijk gewoon een oude mannen/vrouwen plaat vol met herinneringen en nostalgie. Het is echter op een eerlijke/integere manier gedaan en daar is er niets mis mee.

0,5
tekstueel best aardig, maar WAAROM wil ie perse zingen..

Hij kan echt niet zingen, en het klinkt gewoon zwaar storend en irritant...

Met leven na de dood wisten wij dat al, maar hij blijkbaar nog niet..

lennon schreef:
tekstueel best aardig, maar WAAROM wil ie perse zingen..

Hij kan echt niet zingen, en het klinkt gewoon zwaar storend en irritant...

Met leven na de dood wisten wij dat al, maar hij blijkbaar nog niet..

Schoenmaker blijf bij je leest!

Voor mensen zoal ik, die er wel plezier aan beleven. Het is niet verplicht om zo'n CD te kopen en er naar te luisteren.

losthighway schreef:
Het is niet verplicht om zo'n CD te kopen en er naar te luisteren.

Gelukkig niet, maar de man gaat wel elk radiostation af om m te promoten, dus kom er niet echt onderuit.
Dan komt de vraag heb je de cd wel geluisterd. Ja, dat heb ik, anders ga ik hier niet oordelen

lennon schreef:

Ik geloof best dat je het een slechte plaat vindt. Dat is prima. Maar op deze site staan duizenden CD's die voor mij niet om aan te horen zijn. Dan ga ik nog niet zeggen dat ze niet uitgebracht mogen worden. Ik beoordeel ze zelfs niet. Ieder zijn meug.

avatar van dix
dix
Schoenmaker blijf bij je leest!

Misschien moet je je eerst eens in zijn 'leest' verdiepen ?

dix schreef:

Misschien moet je je eerst eens in zijn 'leest' verdiepen ?

Ja, dus heeft ie "een plaat voor zijn kop"

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb niks tegen Freek, sterker nog, vermaak me altijd erg goed als ik naar Freek kijk. En waarom beoordeel ik deze cd? omdat ik het beluistert heb, en het echt heel slecht vind.

Natuurlijk staan er nog 1000en slechte cd's hier, maar daar ga ik de moeite niet eens voor nemen, en dus niet beoordelen. Bij dit album deed ik dat wel, en kan ik dus ook oordelen... niks mis mee toch?
Als ik in de min had kunnen stemmen had ik dat zeker gedaan

lennon schreef:
Ja, dus heeft ie "een plaat voor zijn kop"

Aan de rest van je bericht te lezen snap je de opmerking van Dix niet helemaal. Weet je wel wat "schoenmaker blijf bij je leest!" betekent?

herman schreef:

Of jij snapt mijn reactie daarop niet helemaal..

Ik weet (uiteraard) heel goed wat het inhoudt, anders gebruik ik die term niet... Dat ik er uberhaupt op inga

Waarom gebruik je die term dan als het nergens op slaat? Dit is zijn leest, hij is hier al mee bezig sinds de jaren '60!

Hoe goed of slecht deze plaat verder is heeft daar helemaal niets mee te maken.

avatar van dix
dix
lennon schreef:

Of jij snapt mijn reactie daarop niet helemaal..

Terecht dat je er uberhaupt op ingaat, want dix begrijpt jou reactie namelijk ook niet.

Freek de Jonge is wel degelijk zanger. Dit is geen probeersel van een cabaretier die iets anders wil, maar een werk van eigen leest. Of je het mooi vind is een andere zaak.

Er zijn meer zangers / cabaretiers... Paul de Leeuw, Paul van Vliet, André van Duin...
Ik kan zo nog wel even doorgaan. Die twee genres liggen ook heel dicht bij elkaar.

dix schreef:
Freek de Jonge is wel degelijk zanger.

Als dat zo is, is iedere boerenlul zanger.. het is toch wel duidelijk dat ie niet kan zingen..

En met blijf bij je leest bedoel ik: ga lekker verder met waar je goed in bent, dat is grappig zijn, en niet met zingen.. want zingen is niet zijn "leest" ook al doet ie dat al sinds de jaren 60...
Die anderen die jij opnoemt kunnen in ieder geval wel zingen (op Paul de Leeuw na) dus die vergelijking klopt niet helemaal.
Lijkt me toch niks raars aan mijn opmerking verder.... En het is en blijft natuurlijk wel mijn mening, en dat is maar 1 persoon...

avatar van itchy
Door een hele nare samenloop van omstandigheden kwam ik laatst bij een optreden van Freek in het Paard van Troje uit, waarop voornamelijk nummers van deze plaat werden vertolkt.
Ben blij dat ik niet de 25 euro entree die hij durft te vragen voor zijn hobbygefröbel (want meer was het niet ) hoefde te betalen. Freek is gewoon geen zanger! En als hij zingt ook geen entertainer. Het was buitengewoon genant, zo slecht. Als klap op de vuurpij kwam zijn vrouw een ongetwijfeld goedbedoeld potje viool van het nivo "ik heb net tien lessen gehad en kijk eens wat ik al kan" spelen. Dat nummer moest twee keer opnieuw worden begonnen, omdat het steeds de mist in ging. freek had de grootste lol, maar een deel van het publiek was toen al naar huis. Met gemak het slechtse concert wat ik ooit zag! Dat dan wel weer.

Dus wat mij betreft heel erg: blijf bij je leest!!!

lennon schreef:

Het is geen mooizingerij, het gaat om de inhoud van zijn liedjes.

Hij heeft anders een hoop mooie liedjes gemaakt... Heb je wel eens van kleinkunst gehoord?

Overigens heb ik wel een paar nummers van dit album gehoord (je kunt er inderdaad moeilijk omheen) en ik vond het ook helemaal niets.

herman schreef:

Het is geen mooizingerij, het gaat om de inhoud van zijn liedjes.

En die inhoud die erkende ik ook in mijn 1e post, daar bestaat geen twijfel over..mijn mening is enkel dat de schoonheid van de teksten in het niet valt bij zijn manier van zingen, want die irriteert me.
Zijn vroegere werk is mijn ding ook niet, dus dat zal vast wel mede een oorzaak zijn.

Ik blijf het niks vinden...

Inhoudelijke sterke liedjes en een verrassende productie van Frans Hagenaars dit is Freek en zuur zijn pas de voorspelbare recensies hierboven (". de man kan niet zingen schoenmaker blijf bij je leest en meer van die onzin.) Zoals Moderator Herman al aangeeft dit is wat de man al jaren doet ,cabaretpop maken en tja je moet er inderdaad van houden maar gezien het genre is dit album is een van zijn betere sinds Dankzij de dijken met The Nits als FRITS (voor Neerlands Hoop was ik te klein maar die platen zijn fijn

0,5
Onder het tekentje > zit een punt...

Maakt het lezen vaak een stuk makkelijker

Ted Kerkjes