Rico, Typhoon & Muppetstuff - Wie Heeft de Bal? (2010)

Hip-Hop / Folk

11. Snelle Jongens
  12. Horizon
  13. 11e Gebod
avatar van Kill_illuminati
HipHop/Folk? Die zag ik niet aan komen. Dit album staat er dan eindelijk op. Het ziet er naar uit dat nummers van de EP hier ook present zijn. We zullen zien (of horen).

avatar van Rhythm & Poetry
Volgens mij stelt het niet zo veel voor (dat hiphop en folk). Rico en Typhoon die net wat interessanter doen dan normaal op instrumentaties van een wereldband (wereld in de zin van het genre). Het is wat trager en de instrumentaties zelf zullen wat bombastischer zijn maar minder hiphop.

Dit weet ik overigens niet zeker, ik zeg maar wat ik er destijds van gelezen heb, de nummers ken ik verder niet. Maar met Wie Heeft de Bal? stonden de heren in het theater.

Social_Mask
Haha, Hip-Hop en folk? Volgens mij 'klopt daar geen bal van'!

Lijkt me overigens wel interessant. Al weet ik niet zeker hoe ik mij dit moet voorstellen. Typhoon lijkt mij sowieso wel geschikt voor de wat 'aparte' Hip-Hop. Ik zou het geweldig vinden als hij met een jazz/Hip-Hop album komt in dezelfde stijl van dat nummer Naamval. Albert Ayler onder de Hip-Hop!

P-DawG
Eindelijk staat hij erop. Heerlijk album.

Sticks doet trouwens niet mee op Ga. Het is dan weliswaar een nummer van Fakkelteit maar Sticks heeft er bij deze versie niks mee te maken. Wel doet hij mee op Waarheid, hij is daar zelfs de enige rapper die een bijdrage levert.

Social_Mask
Oke, maar wát maakt het nou zo heerlijk? Hoe klinkt het? (En zeg niet 'goed'!)

P-DawG
Nederlandstalige Hip-Hop gecombineerd met Folk muziek dus, niet bepaald een combinatie die je zou verwachten maar daarom zeker niet minder vermakelijk. Want vreemd genoeg pakt deze opmerkelijke combinatie verrassend goed uit.

Het eerste waar je bij een dergelijk project op gaat letten is natuurlijk of beide muziek genres goed uit de verf komen en wat dat betreft kan je dit project op z'n minst geslaagd noemen. Muzikaal zit het namelijk uitstekend in elkaar. Je moet natuurlijk wel open willen staan voor beide genres en als liefhebber van Hip-Hop en Folk-leek was het in eerste instantie dan ook vooral wennen aan de diverse instrumentaties die worden gebruikt door de Folk-muzikanten van Muppetstuff. Op momenten kan het dan ook erg chaotisch aandoen. De combinatie van talloze instrumenten levert namelijk muziek op waarbij je nooit minutenlang in hetzelfde tempo blijft hangen. Het titelnummer Wie heeft de Bal? is wat dat betreft voorbeeld bij uitstek; het begint met Typhoon die de tekst van Sprokkeldagen voordraagt op een vrij rustige instrumentatie om vervolgens over te gaan in een opzwepend nummer die uiteindelijk weer rustig eindigt. Genoeg afwisseling dus, zelfs binnenin een enkel nummer. Al die variatie doet gelukkig geen afbreuk aan het geheel. Het is namelijk niet een verzameling losse nummers geworden, iets wat je bij zo'n relatief kort project toch al gauw verwacht. En daar komt grootmeester Delic naar boven drijven. Hij heeft het geheel namelijk gemixt en dat is te merken; Zijn eerste werk na een wereldreis is weer als vanouds tot in de puntjes verzorgd. Samen met de warme instrumentaties van Muppetstuff en twee van Nederlands meest getalenteerde rappers die hier continu hun flow en intonatie op aanpassen levert dit een aantal prachtige nummers op die feilloos op elkaar aansluiten.

Zoals aan de tracklist te zien is gaat het hier vooral om oude nummers uit het Zwolse kamp die in een ander jasje zijn gegooid. Grote kanttekening is echter dat dat nieuwe jasje als een compleet vernieuwde garderobe aandoet; het zijn namelijk totaal andere nummers geworden. Soms vraag je je zelfs af of ze het origineel niet overtreffen. Hier is namelijk wat anders gebeurt dan simpelweg een andere beat onder de oude teksten gooien. Het zegt dan ook genoeg over de vaardigheden van zowel Rico als Typhoon als rappers, want dat zij hun teksten zelfs in Folk muziekstukken zo goed tot uiting kunnen brengen is gewoon enorm knap. Daarnaast maakt het feit dat de teksten al vertrouwd zijn de muziek wel een stuk makkelijker verteerbaar voor volgers van de twee rappers uit Zwolle die niet bekend zijn met Folk maar wel nieuwsgierig zijn naar deze samenwerking. Daarnaast was het voor de bandleden van Muppetstuff natuurlijk een stuk makkelijker om hun muziek aan te passen op oud materiaal van Rico en Typhoon dan om vanuit het niets een album te maken. Ook het andere lid van de rappende helft van het voormalige Opgezwolle, Sticks maakt zijn opwachting met een oude tekst. En hij doet dat met verve want ook Sticks laat op Waarheid zien geen enkele moeite te hebben om zich aan te passen op de Folk-muziek.

Voor liefhebbers van het Zwolse Hip-Hop kamp valt er op tekstueel gebied dus weinig nieuws te ontdekken, misschien jammer maar knap genoeg voelt het niet als een knip en plak werkje aan. De instrumentaties zijn namelijk precies goed aangepast op de inhoud van de teksten en dat merk je eigenlijk het hele album lang. Wanneer de inhoud erom vraagt is het namelijk rustig (Gekkenhuis), maar soms vraagt een nummer juist weer om bombastische, opzwepende instrumentaties (Ga). Toch lijkt deze overdaad aan muzikaal geweld beide rappers nergens te veel te worden. Soms laten ze de muziek het werk doen om het vervolgens op het juiste moment weer op te pakken, mede hierdoor komt het nergens als experimenteel geknutsel over. Met Weg en Horizon staan er 'gelukkig' ook nog twee compleet nieuwe nummers op, waarbij Rico vooral op Horizon de show steelt met teksten als; "We zien wel waar het schip strandt zolang het schip maar strandt op een schitterend strand met wit zand." Naast de tekstuele hoogstandjes komt de wisselwerking tussen de twee rappers en zanger op beide nummers ook erg vloeiend en natuurlijk over. Beiden behoren ze dan ook tot het beste wat dit album te bieden heeft.

Als geheel staat het als een huis, mede door de inmenging van Delic die met dit project zijn eerste officiële muzikale werk sinds Fakkelteit in 2007 aflevert. Tel daar de karakteristieke Folk instrumentaties van Muppetstuff in combinatie met top MC's Rico en Typhoon bij op en je hebt een geslaagd project dat zeker voor herhaling vatbaar is.

****

MAS
Goede recensie ik ben het volledig met je eens. Ik vind het mooi dat de Zwollenaren niet bang zijn om te experimenteren ipv te blijven teren op hun oude succes.

"onbetreden paden trappen fijn, want vloeistof deel 2 zou te makkelijk zijn"

MAS
Trappen we fijn moet daar natuurlijk staan.

dion_odinot
Ik vind dit zo'n goed album.
Kan niet echt goed uitleggne waarom, maar waar je eerst je wenkbrouwen optrekt als je de combinatie hiphop/folk ziet. Daar denk je na de eerste luisterbeurt wel anders over.

Ben trouwens ook naar de live voorstelling van dit geweest in sugarfactory en de trackvolgorde op de cd is volgens mij precies hetzelfde als live.

de hoes klopt trouwens niet. dit is de hoes van de single. als je hierkijkt zul je zien dat de hoes van het album veel uitgebreider is.

MAS
Vreemd eigenlijk dat hier niet meer (media) aandacht voor is. Toen Typhoon een Ep maakte met NCC stonden ze in de rij om hem te interviewen en het lijkt wel of dit aan iedereen voorbij gaat.

P-DawG
Komt misschien omdat hier ook veel minder promotie voor is geweest. Ik heb ze niet gezien bij bijv. DWDD en andere programma's waar Ty en NCC wel langs zijn geweest. Daarnaast is Muppetstuff natuurlijk niet zo bekend als NCC.

MAS
Dat klopt maar websites zoals Puna en State aandacht besteden aan aandacht artiesten zoals Joya Mooi en de Greengang. Dan vind ik het best triest dat een nieuw project van 2 van de bekendste rappers van NL met een onbekende band wordt genegeerd.

avatar van Rhythm & Poetry
Herman van Veen, iemand? Daar doet Wie Heeft de Bal? mij namelijk aan denken. Met name een nummer als Ga, dat zou zo uit de mond van Herman van Veen kunnen komen. Niet dat Herman een rapper is, maar hij is wel hip net als Rico en Typhoon. En ook qua teksten heeft het zeker wat weg van een nog moderne Herman versie.

Wie Heeft de Bal? is een welkome afwisseling met het oude Typhoon/Rico/Opgezwolle werk. Het is zeker niet beter, maar het klinkt desondanks fris. Ook deze instrumentaties passen prima bij de raps en dat heeft Muppetstuff dus prima gedaan. Echter, als je het vergelijkt met de originele tracks (en dat doe je als snel), dan merk je wel dat elk nummer net even wat minder is. Wat dat betreft kan ik me prima vinden in de recensie die Thomas schreef voor hiphopleeft.

MAS
Nu jij het zegt vind ik het er wel een beetje iets van weg hebben. Ik denk alleen dat je originele nummers juist even moet proberen te vergeten als je dit luistert.

avatar van thomzi50
Terwijl Sticks alweer zijn derde soloplaat aangekondigd heeft, is er onlangs eindelijk ook een album verschenen waar de naam van Opgezwolle- en Fakkelbrigade-collega Rico op prijkt. Goed, zijn felbegeerde debuut is het niet, en hij klaart de klus hier ook niet helemaal zelf, maar toch, het valt een begin te noemen. En bovendien hoeft hij over de ondersteuning die hij krijgt niet te klagen: Typhoon rapt op nagenoeg elk nummer vrolijk mee (op sommige tracks neemt hij zelfs alle vocalen voor zijn rekening), terwijl de folkinstrumentaties afkomstig zijn uit de koker van het muzikale Muppetstuff.

Het moge duidelijk zijn dat het hier om een samenwerking gaat die alle potentie heeft om werkelijk vernieuwend te zijn. Gek genoeg is dit juist het punt waarop het misgaat: kwalitatief is Wie Heeft de Bal? ruim in orde, maar wat betreft originaliteit laat het project af en toe te wensen over. De instrumentaties, waarin elementen van onder meer jazz, blues en folk elkaar afwisselen, hebben een originele en fijne klank, maar blijven over het algemeen wat gedwee. Op zich niets mis mee, ware het niet dat de coupletten die erover heen worden gespit vrijwel allemaal afkomstig zijn van eerder materiaal. Hierdoor gaat het inventieve al gauw verloren, als hiphopfan gaan je gedachtes immers automatisch naar de originele versies van de betreffende nummers (afkomstig van werk van Typhoon en Opgezwolle). En deze zijn eigenlijk altijd beter, voor zover ze vergeleken kunnen worden.

Wel is het een knappe prestatie dat twee werelden schijnbaar moeiteloos verenigd worden: muzikaal gezien klinkt het wel degelijk alsof er een spreekwoordelijke klik is tussen Typhoon en Rico enerzijds en de musici van Muppetstuff anderzijds. De vocalen sluiten naadloos aan bij de muziek, die ondanks de bovengenoemde onderdanige rol bij vlagen een behoorlijke tempoversnelling krijgt. Zo blijft het qua sound interessant, alleen wordt na meerdere nummers ook dergelijke variatie wat voorspelbaar.

Mede hierdoor laat Wie Heeft de Bal? je als luisteraar achter met allerlei tegenstrijdige gevoelens. Aan de ene kant is het een origineel concept dat goed wordt uitgevoerd, aan de andere kant verrast het album geen seconde écht: zelfs de muzikale wendingen lijken op den duur een beetje een vast stramien te volgen. Daarnaast draagt het feit dat vrijwel alle coupletten afkomstig zijn uit groeps- dan wel solowerk van Rico en Ty allerminst bij aan de originele sfeer die juist zo gezocht wordt. Concluderend kan gezegd worden dat Muppetstuff bewijst dat raps niet louter pure hiphoptracks op hoeven te leveren. Maar wisten we dat niet al lang? En bovendien: hoeveel is dat waard als de originelen overtuigender klinken? Het is absoluut een interessant project, zeker, maar vanwege enkele gebreken wordt het etiket 'interessant' geen seconde ontstegen.

Hiphopleeft

Heerlijk album. De raps worden gewoon poëzie lijkt het wel. Je hoort de nummer totaal anders..Ik ben helemaal verkocht.
Horizon, wat een geweldig nummer!
Valt verder niet zoveel toe te voegen, want P-daw heeft alles al gezegd wat gezegd moet worden.

The Opinionated
Geslaagde samenwerking. Vooral de meer uptempo nummers zoals Ga en Weg bevallen me. De tragere nummers zijn me wat te saai / poëtisch.

Leuk voor nu, maar e-ens het nieuwe eraf is, vrees ik dat ik toch eerder naar de originele nummers zal grijpen.

The Opinionated
Had dit album besteld en heb het vandaag binnengekregen. Blijkbaar heeft Peter Blom oftewel Delic het mixen gedaan en de vormgeving verzorgd. Altijd leuk om te weten dat hij nog steeds creatief bezig is.

Bericht verplaatst naar Sticks & Delic

+ capslockbericht (en reactie daarop) verwijderd

Hele leuke plaat. Een ietwat frappante combinatie op papier, maar wat hier boven ook al wordt genoemd is dat ze durven te experimenteren en hoe. Als ze er ook nog nieuwe lyrics bij hadden geschreven kwam het wel heel dichtbij een 5. Gekkenhuis en Weg vind ik de uitschieters.

Relax
Vind dit eerder een cover-album met toevallig dezelfde artiesten die de tracks gemaakt hebben.
Vind het maar goedkoop...

Ik vind het goed neergezet hoor. Weet je wel hoe lastig het is als je altijd gewend bent om op beats te spitten waar bijna nooit instrumenten worden gebruikt dan ineens met ze mee moet doen!?
dat is dus wennen denk ik. Misschien waren ze zelf ook wel iets enthousiast over het product. Als ze wat langer in de stu hadden gezeten waren ri en ty wat meer gewend geweest aan de instrumenten en hadden ze ook frisse lyrics kunnen schrijven, wat nu nog ontbreekt. Maar voor de rest vind ik het een geslaagd project. ***

Elmo.
Muppetstuff - Wie heeft de Bal
Deze variant heeft een totaal andere tracklijst, kan iemand dat voor mij verklaren?
In ieder geval een fijne verassende manier om bekende tracks van beide rappers te presenteren, om nog een soortement van on-topic opmerking te maken. Want het is een erg leuk album.

dion_odinot
Elmo. schreef:
Muppetstuff - Wie heeft de Bal

Andere Tracklist, maar als je de tracks op die link beluisterd, zijn het dezelfde tracks hoor, alleen met een andere naam. de leugen = de waarheid, gewoon bloot = Snelle Jongens

avatar van kobe bryant fan
Leuk plaatje. Fijn om Hip-hop eens te zien met een Folk band.
Als je dan nog eens de twee beste rappers van Nederland neemt naar m'n mening. met verses die komen uit hun hoogdagen krijg je een mooi resultaat. Jammer dat de dik opgelegde folk sfeertje niet altijd even goed uitpakt, maar toch een mooie 3,5¨*.

avatar van Boermetkiespijn
Ik geniet altijd van dit soort cross-overs! Het trucje dat Def P al met verschillende (jazz, reggae en metal)bands heeft uitgehaald mag wat mij betreft door meer rappers worden toegepast.