Jackson Browne - For Everyman (1973)

Label: Asylum

1. Take It Easy (3:51)
  2. Our Lady of the Well (3:39)
  3. Colors of the Sun (4:17)
  4. I Thought I Was a Child (3:45)
  5. These Days (4:43)
  6. Red Neck Friend (3:59)
  7. The Times You've Come (3:39)
  8. Ready Or Not (3:36)
  9. Sing My Songs to Me (3:25)
  10. For Everyman (6:11)
avatar van indana
Ondanks het feit dat aan dit album nogal wat bekende mensen meewerken kan mij het niet echt bekoren. Met een bezetting bestaande uit onder andere :
David Crosby, Glenn Frey, Don Henley, Elton John, Jim Keltner, Sneaky Pete Kleinow, David Lindley, Joni Mitchell, Bill Payne en Bonnie Raitt zou je toch iets meer verwachten, om niet te zeggen heel veel meer. Negens een hoogtepuntje te ontdekken. Ready or Not is wel aardig maar meer ook niet.

avatar van beaster1256
indeed , zeker zijn beste niet maar een probeersel , een vriend van me vroeger vond dit het beste album aller tijden , amai , geef mij maar the pretender , dat is een fantastisch album , maar deze is veel minder

avatar van farther_on
Wat een cd !!

Begint met 'Tak it Easy' die overvloeit in het GEWELDIGE 'Our Lady of the Well'. vervolgens 'Colors of the Sun', gevolgd door 'I thought I was a Child'. Dan nog steeds een van zijn beste: 'These Days'.'Redneck Friend' er achteraan. Gevolgd door het PRACHTIGE nummer 'The Times You've Come'. 'Ready or Not' met zijn lekkere sound. Gevolgd door 'Sing My Songs To Me' die weer overgaat in de legendarische titelsong 'For Everyman'.

Een van zijn beste cd's

Hoofdletters-bericht verwijderd.

Father McKenzie
Ik treed farther_on geheel bij. Simpel maar doeltreffend is deze plaat vol schoonheid.
Je moet die schoonheid wel willen horen, uiteraard.
These Days, Take It Easy (moet niet onderdoen voor Eagles' versie), Our Lady Of The Well.... dit soort muziek, jawel, geheel mijn ding.

avatar van kort0235
Ik vind dit album ook erg mooi en ingetogen met één rock&rollnummer Red Neck Friend.
Vier albums heb ik nu in mijn bezit en ik moet zeggen: Jackson Browne is een topartiest.
Op dit album krijgt hij de hulp van een aantal rasmusici, zoals David Crosby, David Lindley, Don Henley, Glenn Frey en dat tilt de muziek naar een hoger niveau.
Nummers die ik prachtig vind zijn: Take it easy, These days, The times you've come en natuurlijk For Everyman.
Het is echt een luisterplaat (vergelijkbaar met Late for the sky) en zeer geschikt voor op de late avond met een goed glas wijn.
Nog één opmerking: het extra/ultime dat Neil Young heeft, ontbreekt bij Jackson Browne, maar hij behoort mijns inziens samen met zijn tijdgenoten James Taylor, Ry Cooder, Joni Mitchell en Carole King tot de topzangers/songwriters.

avatar van caravelle
Vorig jaar voor 10 euro The very best of Jackson Browne gekocht. Had veel over hem gehoord en enkele nummers waren mij al bekend van radio 2. Ook vorig jaar in HMH geweest. Lekker zitten en luisteren. Toch na enkele maanden pas The very best of JB beluisterd tijdens een nachtelijke rit door Duitsland. Het kwartje viel meteen. Eind vorig jaar zijn eerste vier cd's aangeschaft. Na de redelijke eerste cd is For everyman heerlijk in balans. De versie van Take it easy van JB is veel beter dan die van The Eagles. Het gaat ook zo lekker over in het prachtige Our lady of the well. Dat is het zelfde geval met de overgang van Sing my songs to me (heerlijke drums trouwens) in For everyman (beste nummer van de plaat). Colors of the sun, These days en Red neck friend vind ik de andere toppers. Het is zeker een luisterplaat voor op de late avond. Ook in de auto maar dan zonder een glas wijn. Ik geef 4 sterren.

caravelle schreef:
.De versie van Take it easy van JB is veel beter dan die van The Eagles

Dat lees ik graag. Overigens vind ik These days het beste nummer van de plaat.

avatar van caravelle
Meestal vind je de eerste versie van een nummer dat je hoort vaak de beste. In dit geval verbleekt de Eagles-versie direct. Komt denk ik door die prachtige pedal steel guitar.
Is dit album eigenlijk zo onbekend. Er zijn tot nu toe slechts 8 berichten. Maar ja... Tot vorig jaar had ik ook nooit iets met Jackson Browne. Had altijd het idee: leuk voor de zogenaamde kenners of popcritici die aandacht willen hebben. Deze mening nu geheel herzien.
Ik heb wel het idee dat latere albums van Jackson Browne niet mijn ding zijn. Ben al bang voor foute eighties produktie en te gladde sound. Zeg het maar........

Een parel. Our lady of the well, These Days, colors of the sun, For Everyman, te veel om op te noemen. Briljant.

avatar van RoyDeSmet
Ik heb deze plaat nu een tiental keren beluisterd de laatste weken, en ik vind het heel moeilijk mijn stem hiervoor te onderbouwen.
Ik wil hem gewoon 4 sterren geven, maar ik weet niet waarom. Het heeft iets met gevoel te maken, en Jackson Browne lijkt heel goed op mensen hun gevoel in te kunnen spelen.

"Now, if I seem to be afraid to live the life that I have made in song,
Well, it's just 'cos I've been losing to long
"

ikbenhet schreef:

Na dit juweel weer een paar keer beluisterd te hebben, en na de biografie gelezen te hebben wil ik mijn beoordeling wat naar boven bijschroeven. Oh, wacht... hij kreeg al vijf sterren!

ikbenhet schreef:
..... en na de biografie gelezen te hebben .....

Welke heb je gelezen? Die van Mark Bego?

Nee,
Jackson Browne, the Story of a Hold Out
by Rich Wiseman
Soms wat moeilijk te lezen en ik ben het maar gedeeltelijk met hem eens maar zeker het lezen waard.

avatar van ThisCharmingMan
Op 17-jarige leeftijd schreef Jackson Browne de regels:
Don't confront me with my failures
I had not forgotten them

(uit These Days)
Op zijn minst bijzonder...

avatar van heartofsoul
Dit album heeft op mij veel indruk gemaakt het laatste halfjaar - ik bleef het maar draaien. Dat vind ik evenwel vrij moeilijk te beargumenteren, het is een gevoelskwestie. Grappig dat sommige andere users het veel minder kunnen waarderen, terwijl ik het bijvoorbeeld liever hoor dan Late for the Sky.
Het album begint voor mij gelijk goed met Take It Easy, en vervolgens houd ik bij Colors of the Sun de adem in, iets wat zich nog een paar maal zal herhalen. Hulde ook aan de musici op dit album, vooral aan David Lindley, die ik altijd graag horen mag.

avatar van Rogyros
Via Spotify radio (albumradio gebaseerd op Wild Tales van Graham Nash) hoorde ik These Days van dit album. Erg mooi nummer! Ik herkende er een nummer van Bruce Springsteen in. Op het album The Rising uit 2002 wordt gebruik gemaakt van een zeer vergelijkbare begeleidingsmelodie. Het stukje dat langzaam vijf tonen naar beneden speelt zeg maar. These Days moet duidelijk als inspiratie hebben gewerkt toen hij My City In Ruins schreef.

Viel me op. Dat loopje lijkt er in ieder geval erg veel op.

avatar van LucM
Doordat er een aantal muzikanten meewerken waaronder David Lindley die voor een groot deel van de arrangementen zorgt is dat een gevarieerder en muzikaal rijker album geworden dan het debuut. Ook hier werd een song bekender in de uitvoering van iemand anders nl. Take It Easy door the Eagles. Jackson Browne verleent tevens zijn medewerking aan hun album Deperado.

avatar van jorro
In het najaar van 1973 uitgebracht en daarom pas in de jaarlijst van 1974 van OOR opgenomen. Weliswaar gedeeld laatste (55e) maar dat zegt niet altijd alles. Heb het album eens goed beluisterd, maar het kan mij niet bekoren. Het is niet mijn smaak en daarom van mij geen stem.

jorro schreef:

Ik zou deze plaat nog maar eens keer goed beluisteren dan.

avatar van caravelle
En Oor niet helemaal serieus nemen!

avatar van Mssr Renard
Ik vind Jackson Browne en vooral deze plaat echt erg goed. En kom op: These Days moet toch één van de mooiste songs ooit zijn? (Ook nog gecoverd door Gregg Allman).

Heb deze op lp. Leuk wat ze toen vaak met hoezen deden.

caravelle schreef:
En Oor niet helemaal serieus nemen!

Ja dat blad is al decennia volkomen ruk.

avatar van jorro
Het blijft een kwestie van smaak. Het is mijn ding niet.

In de jaren 70 was ik vnl progrock liefhebber. De OOR lijstjes gebruik ik om albums te ontdekken die ik vroeger gemist heb. Of OOR gelijk of ongelijk heeft boeit me niet.

Sommige albums zijn mijn smaak wel, sommige niet. Ook dat mag op MuMe gemeld worden toch? Ik zeg niet dat het slecht is.... maar ik kan er niets mee. Vandaar geen stem.

avatar van Mssr Renard
Colors of the Sun is ook echt een waanzinnig mooi nummer.
Uiteraard is These Days het prijsnummer op deze toch al niet misselijke plaat.
Naar mijn mening is dit toch wel de beste plaat van Jackson Browne.