Fang Island - Fang Island (2010)

Label: Sargent House

1. Dream of Dreams (1:57)
  2. Careful Crossers (2:51)
  3. Daisy
  4. Life Coach (3:19)
  5. Sideswiper (4:13)
  6. The Illinois (2:27)
  7. Treeton (3:28)
  8. Davey Crockett (5:47)
  9. Welcome Wagon (2:49)
  10. Dorian (1:39)
Fang Island is een Math rock band, die qua benadering juist heel toegankelijk is. Zo hoor ik ver weg namen terug als Marnie Stern, Battles en Don Cabbalero, maar dit is veel makkelijker in het gehoor.
"People constantly high-fiving eachother" is de quote die de band gebruikt om hun sound te omschrijven. Normaal is dit een raar statement, maar hier past het wel. De muziek zit vol breaks en tempo wisselingen, maar alles is zo vol bombastisch en vrolijk. Eigenlijk wil ik alleen maar meespringen.
Ook makkelijk muziek die zich leent voor glorieuze momenten in een high school film, of in een sport compilatie, waar alle mooie momenten achter elkaar worden vertoond.

Op wat blogs, torrent boards en messagboards zijn ze het er over eens: Fang Island is AWESOME. Ik doe met ze mee.

Hier de vreemde en overenthousiaste video van "Daisy": Fang Island on Vimeo

Misterfool
prachtige cover

Nihilisme
Prachtige cover inderdaad. Lekkere plaat overigens, maar wel goed dat ze het bij een half uurtje hebben gehouden. Vooral dat lange nummer (achtste nummer) vind ik érg goed.

rabbit
Ontzettend grappig "optreden", haha!

Haha, prachtig filmpje!

avatar van a.schille
ik kan dat "people constantly high-fiving eachother" inderdaad wel plaatsen als ik naar deze muziek luister...
Pitchfork is ook lovend over dit album, en 'k geef hen absoluut gelijk. Echt een tof plaatje (maar een dik half uurtje). Van begin tot einde lekker knallen en je amuseren...
Dat optreden in de kleuterklas typeert de band wel, vind ik

avatar van sydbarrett
Echt een heel fijn album dit. Het heeft de drum van Travis Barker (drummer van blink-182 en dit is niet ironisch bedoeld ), de onvoorspelbaarheid van Sunset Rubdown, de soms erg aangename samenzang van Yeasayer's 'All Hour Cymbals', maar dat dan gegoten in punky mathrock nummers met de knallende energie van Ponytail. Genieten geblazen!

En Daisy is een prachtige single waarin al deze elementen samen komen.

rabbit
Jaaa - Daisy is echt tof!

avatar van KampF
Het is dan ook een nummer dat de hele dag door je hoofd zeurt
Maar wel m'n favoriete nummer.

avatar van stefan_s
Die omschrijving van "people constantly high-fiving each other" dekt wel behoorlijk de lading van deze plaat. Daisy is inderdaad goed, maar een andere favoriet is Sideswiper, waarvan het gitaarloopje dat rond de helft van het nummer wordt ingezet, zo dienst zou kunnen doen als eindtune van een of andere epische tv-serie, het geeft een soort van 'eind goed al goed' gevoel. Al ben ik misschien de enige die een dergelijk verband legt? Hoe dan ook, fijne band, 4 sterren voor deze.

avatar van Sammy
rabbit schreef:
Ontzettend grappig "optreden", haha!

Haha, vooral die vier kleintjes links in beeld: lachen, elkaar vastpakken en springen, 2 minuten lang. Te gek!!

avatar van gherdt
Knotsgek plaatje met ronkende solo´s, epische meeblermomenten en een lekker opgefokt sfeertje. Na een half uurtje alweer voorbij, wat uitnodigd tot onmiddelijke herbeluistering. Ideaal medicijn voor al uw chagrijnigheid, Fang Island saves the day!

avatar van Helicon
Best een lekkerre stamp plaat is dit. 90% procent van de muziek die ik luister is van melancholische aard, maar dit is weer zo'n aangename uitzondering daarop.

Opgeruimde herrie (uiterst positief bedoeld) FIJN

stefan_s schreef:

Ik ben het helemaal eens met je opmerking over Sideswiper! Wat een briljant nummer en dat zie ik inderdaad ook voor me bij één of andere tv-serie of een mooie sportcompilatie.

4* voor dit fijne plaatje.

avatar van neok
Ik heb ze afgelopen maandag zien optreden in Gent en kan je verzekeren dat ze live nóg vetter en stràkker zijn dan op de cd! Een absolute aanrader!

avatar van Toob
Dit album wordt maar beter en beter, erg ondergewaardeerd. Ik word er altijd vrolijk van

avatar van himpie
Geweldige plaat. The Welcome Wagon heb ik grijs gedraaid: instant joy!

avatar van feenah
Geweldig plaatje! Energiek en catchy!
Meer van dit!