Johnny Cash - One Piece at a Time (1976)

Country
Label: Columbia

1. Let There Be Country (3:03)
  2. One Piece at a Time (4:07)
  3. In a Young Girl's Mind (3:13)
  4. Mountain Lady (2:47)
  5. Michigan City Howdy Do (2:30)
  6. Sold Out of Flagpoles (2:48)
  7. Committed to Parkview (3:18)
  8. Daughter of a Railroad Man (3:15)
  9. Love Has Lost Again (2:30)
  10. Go on Blues (2:25)
avatar van spinout
Het titelnummer is het hilarische prijsnummer van dit door Charlie Braggs en Don Davis geproduceerd album. Er doet een hele rits studiomuzikanten mee, zoals Marshall Grant, Jerry Carrigan , David Briggs en Charlie McCoy. Een degelijk Cash album.

avatar van AbleMable
Het album opent met een ode aan de country muziek in de song Let There Be Country met een hoop name dropping, Bobby Bare, Willie Nelson, George Jones, Porter Wagoner, Kitty Wells, Tex Ritter en nog vele anderen komen voorbij. Ondanks de aanwezigheid van veel studiomuzikanten bovenop de ook aanwezige Tennessee Three heeft dit album toch weer een beetje de ouderwetse Cash sound en klinkt ook Cash weer wat meer geinspireerder. En zit er ook aardig wat humor in dit album. Al met al best een album waar ik van kan genieten.

avatar van AOVV
Stemmige, luchtig klinkende plaat, met heel wat ruimte voor humor, zoals in het hilarische titelnummer (dat me wat doet denken aan A Boy Named Sue qua sound) en het speels klinkende Sold Out of Flagpoles.

Het aandoenlijke Committed to Parkview zou Cash later nog 'ns opnemen met The Highwaymen, en hij brengt hier ook het door zijn dochter geschreven treurige liefdesliedje Love Has Lost Again. Afsluiter Go On Blues werd later nog 'ns door Cash opgenomen met Rick Rubin, maar belandde uiteindelijk niet op een album in de American Recordings-reeks. Voor dit album is het wel een ideale afsluiter.

3,5 sterren