Toki Wright - BlackMale EP (2010)

Label: Rhymesayers

6. Ink
  7. Stealing It
  8. Lion's Mane
Rene1979
Ik vind dit weer een lekker album/eptje van deze man

avatar van Rhythm & Poetry
Rhymesayers-artiesten geven met regelmaat cadeaus aan de fans. Zo mogen kopers van The Stimulus Package gratis de instrumentals van datzelfde album downloaden, en gaf hoofdact Atmosphere eerder al twee EP’s weg. Nu is het de beurt aan Toki Wrights EP BlackMale, zijn tweede wapenfeit. Het vorig jaar gereleasde A Different Mirror werd gematigd positief ontvangen. Een kleine terugblik op dat debuut leert ons dat het toen bij de verder talentvolle rapper met name aan passie ontbrak. Want dat hij wel degelijk wat in zijn mars heeft bleek uit zijn scherpe, maatschappijkritische teksten.

Benzilla nam ten tijde van A Different Mirror alle producties voor zijn rekening. Ook dit keer is hij van de partij, maar hij levert ‘slechts’ drie beats af. Andere producers zijn de nog wat onbekendere PC, Reggie Reg, Greg Greaze en Mike Swoop. Deze vijf verschillende beatbakkers hebben een vergelijkbare stijl, waardoor niet één beat echt in het oor springt. Dat is niettemin geen groot probleem: elke creatie zorgt, zonder uit te blinken, voor een vredige sfeer. Omdat als hoofdinstrument het keyboard wordt gebruikt en de ambiance danig zomers is, kan een vergelijking met Nicolay worden getrokken. Overigens is de Nederlandse producer nog iets beter in staat de luisteraar met subtiele klanken weg te laten doezelen.

Toki Wright sluit zich op deze EP dus meer aan bij de instrumentaties en daarmee verlaat hij zijn preekstoel waar hij tijdens zijn debuut nog wel op zat. Nu is hij weliswaar meer één met de beats, maar tegelijkertijd werkt hij een stuk meer cliché. “I wanna be your father, I wanna be your man, I wanna be who I am//Nobody has the answers, because nobody is perfect” is één van de vele zoutloze teksten die uit de mond van de rapper komt. En toch, ondanks dat deze Toki Wright op tekstueel vlak beduidend minder heeft te bieden dan voorheen, is het een stuk aangenamer om hem aan te horen.

Bij een dergelijk harmonieus project als BlackMale is het niet zo’n probleem dat het tekstueel allemaal net wat minder is. De verhalen van de artiest zijn ondergeschikt aan de muziek. Want meer dan de inhoud gaat het om de sfeer, en daar zit het op deze plaat wel goed mee. Toki Wright is echter nog steeds niet helemaal waar hij moet zijn, maar met de juiste begeleiding van producers die het vak goed verstaan moet het volgende album van de rapper positief worden ontvangen.

Bron: www.hiphopleeft.nl