Evelyn Evelyn - Evelyn Evelyn (2010)

Label: Eleven

1. Evelyn Evelyn
  2. A Campaign of Shock and Awe
  3. The Tragic Events of September
  4. Have You Seen My Sister Evelyn?
  5. Chicken Man
  10. Tragic Events - Part III
  11. My Space
  12. Love Will Tear Us Apart
avatar van Sunderland
Een projectje van Amanda Palmer van The Dresden Dolls met Jason Webley. Interessant is een aantal gastartiesten op dit album, al is me nog niet duidelijk wie bij welk nummer: Weird Al Yankovic, Tegan en Sara, Gerard Way (My Chemical Romance) en, waar ik erg benieuwd naar ben: Frances Bean Cobain.

Bovendien een onvermijdelijke cover van Love Will Tear Us Apart, dit keer gespeeld op ukelele.

Evelyn Evelyn: The sisters are parapagus tripus dibrachius twins, sharing three legs, two arms, three lungs, two hearts and a single liver.

Al bij het eerste nummer Evelyn Evelyn krijg je het gevoel dat dit wel eens een heerlijk cabaretesque cd kan gaan worden. Ik proefde hier gelijk al een Amélie sfeertje!
A Campaign of Shock and Awe toont inderdaad aan: dit is cabaret op en top. Niet nieuw, we hebben het vaker gehoord, maar wel geheel in mijn straatje passend.
De invloed van Amanda Palmer van Dresden Dolls is duidelijk aanwijsbaar: de stijl van dit duo staat niet ver af van Dresden Dolls.
Toch is niet alles even geslaagd te noemen. Zo kan ik niet zo veel met The Tragic Events Of September - Part I wat een compleet gesproken verhaal is met begeleidende geluiden en piano op de achtergrond. Dit krijgt een vervolg in de vorm van The Tragic Events - Part II en dat is me met ruim 11 minuten toch echt iets te gortig en al helemaal als er dan ook nog eens een Tragic Events - Part III aan zit te komen.
Als ik Love Will Tear Us Apart zie staan kan ik een diepe zucht niet laten. Dat nummer is al zo vaak gecovered en soms niet eens zo onverdienstelijk. Nu dus op piano en banjo: ach, leuk, maar zeker niet hemelbestormend en het gaat zeker mijn favo-versie niet worden vrees ik.
Hiermee kan ik de conclusie trekken dat dit album zo ongeveer voor de helft goed geslaagd is, maar dat ik er verder niet zo veel mee kan hoe zeer het ook in mijn straatje past. Die Tragic Events hadden niet gehoeven, ook al besef ik terdege dat het album daar nu juist zo'n beetje om draait, en de cover van Love Will Tear Us Apart is vrij overbodig als je het mij vraagt.
Jammer, want er staan toch zeker ook genoeg genietbare momenten op dit album. Iets meer van dat soort nummers en Evelyn Evelyn zou een toppertje zijn geworden. Nu is het categorie 'wel aardig'.

avatar van Sunderland
Sunderland schreef:
De gastbijdragen zijn beperkt tot een achtergrondkoortje op track nr. 11. Minder interessant dan verwacht dus.

avatar van wondzero
Ik ben het er niet mee eens dat 'The Tragic Events' achterwege gelaten hadden moeten worden. Ik vind het juist een meerwaarde hebben voor het totaalplaatje en dat is ook hoe je dit moet zien. Het is geen album dat je elke dag van voor naar achter moet luisteren... je moet het zien als een groot theaterstuk!
In The Tragic Events wordt het fictieve verhaal vertelt van de twee zusters, en om de rest van de nummers te begrijpen zijn deze van absolute meerwaarde. Elephant Elephant is een vrolijk / grappig nummer, maar als je weet dat het ook een siameste olifant was en hun enige vriendje bij het circus, zie ik hier echt wel het plezier van in.
Om dit elke dag te luisteren is het inderdaad een beetje veel, daarom, doseren is het toverwoord! Nummers alsHave you seen my sister Evelyn, Chickenman en Elephant Elephant blijven echt in mijn hoofd hangen. Maar ik vind Sandy Fishnets echt een verschrikkelijk nummer. En jammer dat de gastoptredens niets toevoegen... 4 sterren vind ik een mooie beoordeling.

avatar van Koenr
je moet het zien als een groot theaterstuk!

Eens, maar dat is ook waarom het als album niet helemaal werkt. Het album is leuk voor erbij, maar live werken dit soort acts veel beter.

avatar van wondzero
Ik heb ze in de Melkweg gezien, dus als ik het album luister zie ik het helemaal voor me. Wat dat betreft ben ik dus heel erg bevooroordeelt en is het album gewoon een herbeleving van de show. Maar als je dat geweldige optreden niet hebt gezien...
Ik snap het, maar voor mij geldt het dus anders.

avatar van Koenr
Ik was er ook hoor. Heb genoten van het concert, en daar kwam m'n opmerking dan ook vandaan.

Op dit album zijn de Tragic Event tracks de eerste keer nog wel leuk, maar daarna eigenlijk gewoon skipmomenten. Live komen dit soort stukken veel beter tot hun recht. Zeker met die kartonnen plaatjes erbij.

Maar blijkbaar beleven we het album achteraf iets anders.