MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Heroin - Heroin (1993)

mijn stem
4,25 (6)
6 stemmen

Verenigde Staten
Punk / Metal
Label: Gravity

  1. Meaning Less (2:05)
  2. A Portion (1:40)
  3. The Obvious (2:02)
  4. In General (5:05)
  5. Moving Parts (1:09)
  6. Another (5:18)
totale tijdsduur: 17:19
zoeken in:
avatar van Eveningguard
Volgens mij staat Heroin genoteerd als een van de eerste Screamo bandjes.

avatar van niels94
4,0
Emobands dan, volgens mij. Screamo is een term die slaat op de echte schreeuwlelijkerds als Jeromes Dream, Orchid en Raein, een emostroming die later kwam bovendrijven. Overigens werd pas een aantal jaren nadat dergelijke muziek ontstond de term 'screamo' uitgevonden (als een soort zijtak van emo, waar je sowieso veel subgenres in hebt, zoals emocore en emoviolence, waar ik de ballen niet van snap). Overigens schijnen veel van dat soort bands een hekel te hebben aan zowel de term emo als screamo: zij vinden zelf dat ze 'gewoon' punk maken. Maarja, hoe moet dan een gesprek lopen? "Waar luister jij zoal naar, eigenlijk?" "Naar punk." "Ah, ik heb hier toevallig nog The Ramones en Sex Pistols in de kast staan!" "Nee, niet dat soort punk" "Wat dan wel? Meer Minor Threat ofzo?" "Nee, met van die screams" "O, je bedoelt hardcore?" "Zoiets, maar dan een soort stroming daarvan die begin jaren 90 ergens echt ontstond" enz. Dus ze moeten niet zeiken. Hoewel, als ik tegen iemand zeg dat ik weleens naar emo luister weten ze nog niet wat ik bedoel maar denken ze aan Bullet For My Valentine o.i.d...

Hoe dan ook, Heroin was inderdaad een belangrijke band in de emo stroming (zo schijnt, ik praat ook maar na wat ik gelezen heb ). Beetje de eerste lichting van dat soort bands, net als Moss Icon. Ze worden vaak geprezen en zijn een soort grootheid binnen het genre. Ikzelf heb het discografie album op de computer staan en heb daar nu flink wat van beluisterd. Al is het wel gegroeid hoor ik nog steeds het geniale niet. Het grijpt me niet, laat staan dat ik het zo intens beleef als bij dit genre zou moeten. Alleen de basgitaar valt echt op, die is echt héérlijk op dreef. Hopelijk verandert dit nog in de toekomst, maar tot dusver ben ik nog niet bijster onder de indruk. Maar lekkere muziek is het wel degelijk.

avatar van niels94
4,0
De muziek begint al meer en meer door te dringen hier Heb jij het eigenlijk al geprobeerd, Bram?

avatar van WILDE_FRANS
5,0
Heroin wordt doorgaans beschouwd als hardcore emo; een stroming die sneller, intenser en chaotischer was dan emo (en daarmee bedoelen we bands als Hoover, Indian Summer, Native Nod). Begin jaren '90 werd het echter nog gewoon allemaal onder de noemer emo geschaard, maar na het ontstaan van de emo indie (bands als Cap'n Jazz, The Promise Ring en Sunny Day Real Estate, die dus ook emo genoemd werd) begon verwezen te worden naar de muziek van Heroin, Mohinder, Reach Out en zulk soort bands met de term screamo.

Eind jaren '90, begin '00 kwam er een hele resem bands die voortborduurden op het geluid van de hardcore emo bands (beginnend bij (uhm ja denk ik dan) Saetia), met het verschil dat ze nóg sneller, intenser en chaotischer waren (of dat op z'n minst probeerden te zijn) en de lyrics weer maatschappijkritisch werden (hoewel de ''emo lyrics'' ook bleven) (opgemerkt moet worden dat de maatschappijkritiek niet meer domweg ''iets klopt niet en we weten niet precies wat(/waarom) doe er iets aan!!!!!'' waren, maar meer ''iets klopt niet Hegel Hegel Adorno dialektiek!!!!!!!!!'',
omdat het verschil tussen Orchid (of Reversal of Man, of Belle Epoque etc.) en Heroin (of Swing Kids, of Angel Hair etc.) wel heel duidelijk was, begon men ook qua categorisering onderscheid te maken tussen de twee stromingen te maken en is de term screamo gehandhaaft voor de post-1998 bands en is de screamo uit de eerste helft van de jaren '90 retrospectief hardcore emo geworden.

Tegenwoordig wordt screamo ook skramz genoemd om verwarring met Bullet For My Valentine en dat soort ish te voorkomen.

Verder is emo violence hetzelfde als screamo, emocore is de naam voor de allereerste emo (1985-1988) die allemaal lijkt op Fugazi en/of Rites of Spring (not a bad thing). En je hebt natuurlijk ook nog de wat melodieuzere euroscreamo/euroskramz/emo uit Europa, zoals Tristan Tzara, Apoplexy Twist Orchestra, Belle Epoque, en die zijn dus wat melodieuzer en komen meer uit Europa dan Amerikaanse screamo.

avatar van niels94
4,0
WILDE_FRANS schreef:
(opgemerkt moet worden dat de maatschappijkritiek niet meer domweg ''iets klopt niet en we weten niet precies wat(/waarom) doe er iets aan!!!!!'' waren, maar meer ''iets klopt niet Hegel Hegel Adorno dialektiek!!!!!!!!!''

Dat klopt wel ja

Hoe dan ook, zo leer je bij Ik had dit soort dingen al gelezen op fourfa.com (sowieso handige site), maar dat was toen zoveel info in één keer dat ik het onmogelijk allemaal op kon slaan. Bedankt in elk geval. Daarnaast kan ik een aantal namen die je noemt nog noteren op de 'to listen lijst' in mijn hoofd

Maar Bullet For My Valentine achtige zaken vertrokken toch meer vanuit de nu-metal à la Korn en niet uit de punk (lijkt mij dan)? Dus dan heeft dat toch helemaal niets met screamo te maken?

avatar van bennerd
Bullet For My Valentine vertrok vooral uit de klassiekere heavy metal en inderdaad de hitgevoelige nu-metal, maar dat werd ook al snel screamo genoemd. Idem voor Atreyu, die uit de metalcore kwam.

Maar wauw Edris, van een dergelijke post leert een mens nog eens wat

avatar van niels94
4,0
Bullet For My Valentine staat als emo en zelfs emocore getagd op Last.fm. Dat is toch gewoon hartstikke fout? Er staan dan ook een paar verontwaardigde reacties over op de artiestenpagina

Maar genoeg daarover: Heroin. Ondanks dat de muziek redelijk no nonsense is, blijkt het nog altijd een harde noot om te kraken. Inmiddels kan ik er wel van genieten, vooral hun EP is vreselijk sterk, maar nog altijd heb ik het gevoel dat er meer in zit. Verder is het muziek waar ik echt heel erg mijn hoofd bij moet houden. Als ik niet geconcentreerd ben vliegt alles zo aan me voorbij zonder dat ik er écht iets van heb gehoord. Dat heb ik bij wel meer emo, overigens. Maar dat is niet erg: als je echt van muziek wil genieten let je sowieso op. Maar als achtergrondmuziek werkt dit dus op geen enkele manier.

avatar van WILDE_FRANS
5,0
Een hoop nu-metal, metalcore en post-hardcore wordt screamo genoemd, omdat er in gescreamd wordt. Simpel zat . Daarom ook skramz0rz of real screamo .

avatar van bennerd
Ik vind de term emo violence ook wel fancy klinken.

avatar van Eveningguard
niels94 schreef:
De muziek begint al meer en meer door te dringen hier Heb jij het eigenlijk al geprobeerd, Bram?


Op Discogs is ie voor een prikkie te krijgen, maar ik vergeet 'm de hele tijd te bestellen. Wel al een In General gehoord en dat beviel me wel. Net wat anders dan de rest.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.