Holly Miranda - The Magicians Private Library (2010)

Label: XL

1. Forest Green Oh Forest Green (2:54)
  2. Joints (5:59)
  3. Waves (5:05)
  4. No One Just Is (3:28)
  5. Slow Burn Treason (5:58)
  6. Sweet Dreams (3:57)
  7. Everytime I Go to Sleep (4:08)
  8. High Tide (4:24)
  9. Canvas (2:37)
  10. Sleep on Fire (4:03)
Wat een leuke ontdekking. Ik kwam een video tegen op youtube. Prachtige stem.

avatar van sander.h
Bij een opruimingsuitverkoop dit plaatje op de kop getikt. Maar voorwaar geen spijt van, hier ga ik zeker weten nog veel plezier aan beleven. Alleen het nummer Waves is de aanschaf van deze plaat al waard, wat een pareltje is dat. Ik ken de rest nog niet genoeg om al te stemmen, maar dat komt nog wel.

Ook ik heb deze cd in een uitverkoopbak gevonden, nieuwsgierig geworden door de hoes, waar Holly Miranda op de grond ligt in een wat kaal landschap., desolate rivierbedding. In het bijgeleverde boekje (meer een kaart) met teksten zien we Holly met een miniatuur kerk in haar hand. Holly is opgegroeid in een zeer religieus gezin waar muziek taboe was. Toch had haar zus cd's van Nine Inch Nails en the Cure. Toen hun vader deze vernietigde zijn beide zusters het huis ontvlucht van Detroit naar New York. In het begin lukte het absoluut niet om een carriere op te bouwen. Holly was wel lid van de cultband tThe Jealous Girls, toen deze het rustig aan deden kon ze deze cd maken met een begrijpende producer, Dave Sitek op het gerenommeerde label XL. Dave Sitek heeft er een mooie cd van gemaakt, gezien de achtergrond zou je een Cocteau Twins cd verwachten. Maar dat is het niet geworden. De muziek is wel redelijk kil, donker en mystiek. Op een wat koude, langzame beat borduurt Holly haar nummers en haar stem klinkt soms lieflijk en soms duister en hees. Zelf geeft ze aan een fan te zijn van Jeff Buckley en Cat Power elementen zijn er ook te beluisteren. Een cd die tijd nodig heeft om alles prijs te geven. Het is niet helemaal aan mij besteed, maar een 3,5 vind ik het zeker waard.