Howard Shore - The Aviator (2004)

Canada
Score
Label: Decca

1. Icarus (3:58)
  2. There Is No Great Genius Without Some Form of Madness (2:50)
  3. Muirfield (2:22)
  4. H-1 Racer Plane (3:20)
  5. Quarantine (3:52)
  6. Hollywood 1927 (2:59)
  7. The Mighty Hercules (3:32)
  8. Howard Robard Hughes, Jr. (3:57)
  9. America's Aviation Hero (2:05)
  10. 7000 Romaine (2:22)
  11. The Germ Free Zone (2:49)
  12. Screening Room (5:27)
  13. Long Beach Harbour 1947 (3:49)
  14. The Way of the Future (4:01)
Howard Shore's eerste grote score na zijn Lord of the Rings epos. Verwachtingen zijn uiteraard hoog gespannen: hij zal vast niet het niveau van die ene trilogie behalen, maar neemt hij iets van die meeslepende grootsheid mee in dit periodieke drama?

De eerste reacties zijn al goed: "een van de beste scores van het jaar!" wordt nu al geroepen, en hij wordt getipt voor de Oscars!

neo
Fijn voor hem zou ik zeggen, dadelijk wordt hij ineens de tweede Williams van de Oscars
Waar ik als een van de weinige dingen dit jaar naar uitkijk is juist de nieuwe samenwerking met Cronenberg.

Euh...alsin: veel genomineerd worden, maar weinig winnen...?

En ja, A History of Violence lijkt mij ook wel een interessant project. Shore is bij mij dan wel pas echt populair geworden door Lord of the Rings, zijn Cronenberg scores zijn, hoewel veel minder "toegankelijk", zeker interessante composities.

Al kijk ik persoonlijk meer uit naar andere projecten als Kingdom of Heaven, War of the Worlds, Cinderella Man, Batman Begins, The Ring 2, Constantine, The Corpse Bride, The Chronicles of Narnia....jawel, het belooft een interessant jaar te worden

neo
Nee meer als lievelingetje van het commitee...

En Shore heeft een wisselende carriere. Zo beginnend met kleine projecten, naar groot en zo afwisselend. Denk dat voor veel mensen Silence of the Lambs eentje was waardoor ze hem leerde kennen, of enkel de muziek meteen konden identificeren als van die film. Hoe dan ook Shore is meestal het beste op zijn donkere Cronenberg manier, of iets wat daar wat van weg heeft (en dat zijn er nogal wat zoals je weet) Ik zou zeggen ga je eerst even aan Crash wagen en daarna pas The Aviator.

En Shore is idd het lievelingetje geworden!

Howard Shore won gisteren de Golden Globe voor Best Original Score. Erg onverwacht!

Maar goed.

neo
Ik moet zeggen dat mij de klassieke kleuring op zich wel bevalt, barok en wel. Maar over het geheel erg wisselvallig. Luisterde Shore nu maar naar Daedalus en ging niet als Icarus teveel met de verkeerde stroming mee 3 sterren

Icarus vond ik juist het hoogtepunt van de score, en dat meteen al aan het begin!

Daarna zakt het wat af, maar blijft het interessant. Een mooie barok-klassieke score, en dat hoor je de laatste tijd niet vaak

score-freak schreef:

En daarna storte de score neer naar de afgrond...

neo schreef:

En daarna storte de score neer naar de afgrond...

Mooi toch! Hij mengt de Griekse mythologie in het verloop van zijn plaat!

neo
David Arnold deed het als het ware ook met de track ''Icarus'' van Die Another Day, Paul Haslinger bij Underworld, Morricone bij I... comme Icarus (hoe toevallig)... Drie voorbeelden die ik kon vinden, maar daar gaat het niet om. Er zijn veel componisten die bv de Griekse mythologie erbij halen, Latijnse ondergronden gebruiken, he Sanskrit gezang enzovoorts. Bij the Aviator is het misschien met de thematiek wel toepasselijk, maar voor mij is het nou niet iets waar ik van zeg ''dat is ingenieus''

Deze score valt eigenlijk best mee, had minder verwacht. Icarus is inderdaad een van de beste momenten waarna Icarus zich tijdens zijn afdaling af en toe nog weet op te trekken met een of ander vliegtuig, want net de verschillende tracks genoemd naar een of ander nieuw vliegtuig zijn echt heel goed.

Er is een soort constante motor die draait tijdens deze tracks, heel goed. De Spaanse castagnetten en percussie zijn eigenlijk ook best goed gedaan, maakt het zeker meer levendig. Maar tijdens de afdaling zijn er ook luchtzakken en ligt het niveau van de score lager. Enkele tracks vind ik behoorlijk saai, zonder enige richting uitgaand.

Der zijn twee duidelijke thema's (die hij af en toe samenbrengt) en ook die zijn nu niet meteen memorabel. Het ligt in de aard van de score dat het niet zo makkelijk te beluisteren is, veel aandacht nodig.

Het Vlaams Radio orkest doet vanzelfsprekend (zoals de hele wereld dat al weet) zijn werk uitstekend.

Bregt schreef:

Haha, dat nationalistische van jou zit aardig diep erin gebakken, he?

neo
Het Vlaams Radio Orkest is als niks in vergelijking met het Rotterdams Philharmonisch

En waarom is het Vlaams dan door niemand minder dan Howard Shore uitgekozen, en niet die van Rotterdam? (oh, ho, wacht... laat maar, ik geloof dat ik al weet hoe je hier op gaat reageren )

Overigens vind ik het Vlaams hier een geweldige prestatie neerzetten. Rotterdams is ook geweldig, maar die Belgen doen daar zeker niet aan onder, imho!

neo
Om Bregt gerust te stellen: het Vlaams Radio Orkest is wel de beste binnen Vlaanderen

OMG

Hoor ik hier mensen die het Vlaams Radio orkest onderschatten of zelfs maar boven een ander orkest plaatsen! Dit ruikt naar verraad!

Ik had zelfs nog nooit gehoord van Het Rotterdams Wat Ook Alweer? Shore reist niet helemaal zonder redenen van Canada naar het verre België om daar een orkestje te kiezen. Neen, o neen!

Binnenkort wordt het hier een ware toeloop van componisten die allemaal eens willen gebruik maken van het grote talent van het Vlaams Radio Orkest!

neo
Het Philharmonisch staat wel mooi o.l.v. Valery Gergiev (alhoewel hier en daar gezeurd wordt dat de man niet altijd aanwezig is indien nodig)! Ik zie daar een Levi nog geen verandering inbrengen bij die Vlaamse pot

Het is duidelijk dat er al ver moet gezocht worden om enige minpunten te vinden aan het VRO.

Guttegut wat ver zeg!

Volgens mij is de term 'best' hier wat nauw.
Het chauvinisme zal bovendien zowiezo altijd een rol spelen, denk ik

Toch wel?

Ik was dan ook maar aan het overdrijven natuurlijk.

Maar niet voor niets neemt het Vlaams Radio Orkest dezer dagen Alberto Iglesias' album op.

Daar gaan we weer!

Bregt schreef:
...niet voor niets neemt het Vlaams Radio Orkest dezer dagen Alberto Iglesias' album op.

Ja, ik geloof graag ze daar een flinke duit voor moesten neertellen

neo
De revelatie waar ik op zat te wachten!

kvond hem niet echt goed. ik vond de film ook maar niets. zitten soms vervelende nummers bij.