3js - Dromers en Dwazen (2010)

Label: Artist & Company

1. Geloven in het Leven (4:03)
  2. Loop Met Me over Zee (4:24)
  3. Dansen Met de Geesten (3:15)
  4. Holland (2:53)
  5. Het Kan Niet Langer (3:32)
  6. Wat Is Dromen (3:53)

met Ellen ten Damme

7. Vergeet de Liefde Niet (3:27)
  8. Geef Mij Je Woord (3:33)
  9. Tijd voor de Waarheid (3:28)
  10. Feest Vandaag (3:47)
  11. Wacht op Mij (4:30)
  12. Hou van Jezelf (3:58)
  13. We Vergeten Wat We Weten (3:21)
  14. Hoger Harder Verder (3:38)
  15. Dromers en Dwazen (0:45)
  16. Je Vecht Nooit Alleen *
  23. Kamers van Mijn Hart [Live in de HMH - 2010] *
  24. Watermensen [Live in de HMH - 2010] *
  25. Hoger Harder Verder [Live in de HMH - 2010] *
rodneyVL
Ik vind deze Volendamse heren (nee so called muziekpuristen van MM, niet meteen uw vooroordeel nu klaar hebben) briljante muzikanten. Diepzinnige teksten en uiterst professionele arrangementen sieren dit derde meesterwerkje van de 3j's op. Ik zeg ga het zelf maar eens beluisteren als u dacht dat Volendam alleen artiesten van het kaliber Jan Smit voortbrengt..

avatar van dynamo d
Inderdaad een lekker album en gewoonweg fijne Nederlandstalige muziek waar ik wel van houd. Vooral Loop met me over zee vind ik een steengoed nummer.

avatar van Rodolfo
Jammer dat deze mannen vaak in een adem genoemd worden met Jan Smit en Nick & Simon. Naar mijn idee zitten de 3js toch in een andere categorie. Vooral muzikaal zijn zij tot veel in staat. Jaap Kwakman is voor mij een van de beste gitaristen van Nederland.

avatar van Them
Het is zo gruwelijk zonde dat de 3Js zo onderschat worden !
De teksten zijn diepgaand en poëtisch, ze zijn niet het zoveelste palingbandje uit Volendam. Deze heren kunnen veel meer dan Nick , Simon en Jan bij elkaar. Ooit worden ze groter , let maar op

avatar van kaztor
Them schreef:

Probleem is: Mensen willen platvloersheid, dus ik zie dat niet gebeuren.

avatar van Rhythm & Poetry
Dit is net zo platvloers, slaat ook evengoed aan bij het Tros-publiek. Het verschil tussen 3js en Nick en Simon is nog kleiner dan Dhr. van Velzen.

Them schreef:
Het is zo gruwelijk zonde dat de 3Js zo onderschat worden !

Heb jij wel eens een gedichtenbundel onder ogen gehad? En er in gelezen? Uitgelezen allicht?

avatar van Stickman10
ondanks dat ik niet zoveel met de zogenaamde palingsound heb vind ik de 3js erg goed,heb een paar keer nrs op de radio gehoord van deze heren en de muziek viel me gelijk op en dat heb ik niet snel met nederlandstalige muziek.
Geloven in het leven,het kan niet langer en wat is dromen vind ik erg leuke nummers!!

Slowgaze schreef:

Opvallend dat je dit erbij haalt. Waar ik op doel, is dat dit bandje over een kam geschoren wordt. Waar Nick, Simon en Jantje veelal vrolijke palingliederen de wereld in blazen, gaan in vergelijking met deze artiesten de 3JS veel dieper de teksten in. Dit wil nog niet zeggen dat deze diepte het niveau haalt van een dergelijke gedichtenbundel, wat ik dan overigens totaal irrelevant vind.
Maar luister eens naar het verschil tussen een willekeurig gekozen nummer van de 3JS en een van de bovengenoemde artiesten en dan snap zélfs jij, waar 'k het over heb.

avatar van Slowgaze
Het zat mij meer in jouw keuze voor het woord "poëtisch", een adjectief dat tegenwoordig overal maar bijgesleept wordt. "Mevrouw die-en-die haar poëtische stijl leent zich goed voor het vertalen van Capote's debuutroman" en dan denk ik: mevrouw die-en-die kan dan wel een poëtische stijl hebben, maar ze moet die roman gewoon vertalen, niet herschrijven. Of wacht, deze roman is ook heel poëtisch geschreven. "De lucht kwam als moederkoek over me heen en ik voelde mijn embryonale verlangens naar de toekomst wederom door me heen vloeien als levensbloed.", zulke onzin. Of Kluun die o zo poëtisch schrijft, of dat de 3J's dat doen. Dit soort dingen worden er altijd bijgehaald door mensen die niet weten wat poëzie is, of die denken dat Shakespeare het hoogtepunt van de poëzie is en alles maar heel moeilijk en complex moet. Dan krijg je bladzijdes vol wollig proza dat als een lul op een drumstel slaat, maar ja, dat is poëtisch.

Toegeven, de 3J's (die overigens een ontzettende K3-naam hebben) zijn tekstueel wel wat beter dan Jantje of Nick & Simon, wiens grootste poëtische prestatie nog wel deze is: "Soms zit het tegen, dan zit het even niet mee". Of het er bij slepen van totaal irrelevante dingen zoals in "Lippen op de mijne" van laatstgenoemden, zoals het groeien van het gras. Diepe metafoor joh. Oké, het kan al helemaal erg met dat Bløf, sla "Omhels" er maar op na, maar dan nog: alles is relatief. Vergeleken met Frans Bauer is alles diepzinnig, maar poëtisch is anders.

Irrelevant dat ik dat ik er gedichtenbundels bijhaal? Mijn beste Them, jij haalt het adjectief poëtisch er bij. Poëtisch:
po` ë - tisch («Frans«Grieks) bijvoeglijk naamwoord en bijwoord; dichterlijk; als van een dichter; als in poëzie

Dichterlijk. Mag ik je dan de vraag stellen of je wel eens een gedichtenbundel hebt gelezen? Voor de duidelijkheid, dat is een retorische vraag. Hoe poëtisch.

avatar van Them
Je had ook korter kunnen omschrijven dat diepzinnig iets anders is dan poëtisch, en ik denk dat ik je daarin ook gelijk kan en mag geven. Maar poëtisch is in mijn ogen niet meteen de opstap naar een gedichtenbundel, dat is waar het in mijn ogen om ging

avatar van Slowgaze
Ik mag over zulke zaken gewoon erg lang zeiken, ook omdat tegenwoordig alles zo poëtisch is en iedereen zo poëtisch schrijft. Maar jouw punt snap ik ook. Fijne avond nog en Jaweh zegene je, Them.

avatar van Them
Wat zeg je dat toch mooi poëtisch, broeder.

avatar van Bubblez
Mooi album! Goede teksten, mooi gezongen. Ik luister hier graag naar.