The Radio Dept. - Clinging to a Scheme (2010)

Zweden
Label: Labrador

1. Domestic Scene (2:25)
  2. Heaven's on Fire (3:32)
  3. This Time Around (3:46)
  4. Never Follow Suit (4:09)
  5. A Token of Gratitude (4:07)
  6. The Video Dept. (3:25)
  7. Memory Loss (4:17)
  8. David (3:32)
  9. Four Months in the Shade (1:50)
  10. You Stopped Making Sense (3:54)
avatar van Den7482
De eerste twee tracks:

Domestic Scene en Heaven's on Fire

Laatstgenoemde brengt je met gemak in lentemodus.

avatar van titan
titan (crew)
The Radio Dept. is wat ze in het Engels zo mooi een hidden gem noemen. Ze bestaan al jaren, hebben een handjevol fans, brengen elke keer heel behoorlijke albums uit maar ze weten zich maar niet aan de anonimiteit te ontworstelen.

Dat is jammer, want ik denk dat velen veel plezier zouden beleven aan deze band. Ze maken onderkoelde dreampop met een vleugje shoegaze en een snufje eighties (New Order, The Jesus and Mary Chain en The Pet Shop Boys), klinken soms erg melancholisch maar ook regelmatig venijnig en hebben alweer een leuk (en ook nu weer veel te kort) album afgeleverd. Gaat dat horen!

Leuke woordspeling dat Hidden Gem. Kan mij helemaal vinden in de recensie van Titan. Meer van dit moois bij onze Pitchfork-vrienden.

avatar van Koenr
Ik snap er niks van. Er komt zo veel moois uit op Labrador, en iedereen loopt elke keer juist weer met dit bandje weg.

Zal ze nog maar een herkansing geven, maar het vorige album vond ik maar weinig boeiend.

avatar van Arrie
Het moet je ook maar net liggen he?

Mij ligt sowieso de hele 'sound' van het album heel erg goed. En verder is het gewoon een erg leuk lente-album.

avatar van Bart
Ik las net een mooie recensie op Pitchfork en ineens zie ik dat ik nog niet eens gestemd heb op dit album. Er verschijnt ook zoveel de laatste tijd en ik heb deze plaat al heel wat weken in bezit.

Maar goed, een zeer fijne plaat van The Radio Dept. Wat mij betreft zelfs hun beste. Vooral de eerste twee nummers zijn heerlijk! Lekker zomers, fijne melodieën.

twnmrs
Goed album!
Ik kan lekker bijkomen van een dag werken met dit album thuis op de bank met een potje bier.

avatar van Apsjar
Lekkere plaat. Zoete melancholie.

Heaven's On Fire is gewoon dé zomerplaat van 2010 als het aan mij ligt, wat een heeeeeerlijk nummer zeg!

avatar van KampF
The Video Dept. is werkelijk 1 van de beste nummers in tijden

avatar van KampF
Rest van de plaat trouwens ook. Er zit eigenlijk geen enkel zwak nummer tussen. Al heel erg veel gedraaid en ik kan nu al zeggen dat deze erg hoog gaat eindigen in mijn 2010 lijst. Of er moet wel iets heel geks gebeuren.

avatar van Yamato
Heerlijke plaat, wat mij betreft beter dan zijn voorganger. Dat vond ik al een lekkere plaat maar hier heb ik veel meer het idee dat de potentie van het typisch Zweedse synth-pop geluid in combinatie met de geweldige stem van de zanger benut wordt. Gaat nog heel vaak voorbij komen.

Ik had overigens niet verwacht dat The Radio Dept. nog met een plaat als deze zou komen, ik vond het juist zo'n band die voor altijd net onder de grens zou blijven zweven van de écht goede muziek.

Never Follow Suit is gewéldig. Wat een heerlijke reggae-vibes..

avatar van tribaltyn
zoals hier al eerder genoemd
Heavens on Fire is voor mij ook de soundtrack voor zomer2010
wat een heerlijke plaat is dit. maakt een goede kans op een mooie plek in mijn top10 van dit jaar dat weet ik nu al.

avatar van Chronos85
Vrijwel alleen maar hoogtepunten op dit album. Favoriet is momenteeel This Time Around.

avatar van Suikerstroop
Wauw. Wat een ontzettend fijne plaat. Lang geleden dat ik zo enthousiast was over album. Heerlijk.

Woutt
Schitterende hoes ook! The Video Dept is voor mij veruit het beste nummer.

avatar van Janhero
Ga hem steeds vaker draaien. Lekkere cd.

avatar van MatjelovesMusic
Echt een cd die je op ieder moment van de dag op kan zetten. Het is lichtvoetig maar zit toch knap in elkaar. Dit soort bands verdienen meer bekendheid. Hebben ze al wel eens opgetreden in NL?

Geweldig album en een heel mooi geheel! The Radio Dept. is veelbelovend.

avatar van Yamato
Veelbelovend? Ik zou niet verwachten dat ze hier nog overheen gaan eigenlijk. Denk dat ze hier hun piek wel hebben bereikt.

avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik vandaag dit album besproken, beluister het hier.

gerre schreef:
Never Follow Suit is gewéldig. Wat een heerlijke reggae-vibes..

Inderdaad, wat een prachtig nummer is dat zeg. Eén van de mooiste die ik de laatste maanden heb gehoord, komt hier al wekenlang regelmatig voorbij.

avatar van Dikkop
The Radio Dept. heb ik vorige week ontdekt op musicmeter bij Wild Nothing en ik ben compleet omvergeblazen. Dit zijn stuk voor stuk prachtige dromerige nummers. Heel echt vrolijk vind ik dit album wel niet. Ik krijg er eerder een nostalgisch gevoel van. Het is trouwens zeer moeilijk om 2 favoriete tracks te kiezen hier.

avatar van Stephanhogenboom
Same here,..

avatar van sander.h
Goeie muziek! De omschrijving Dreampop dekt de lading inderdaad wel. De nummers zijn bijna allemaal voorzien van enkele mooie zanglijnen en ook instrumentaal is er weinig mis. Jammer alleen van die dunne, schelle produktie. Op basis van het songmateriaal om te beginnen eens 3,5 met een grote kans op meer.

avatar van sander.h
Halfje erbij maar. De nummers blijken stuk voor stuk erg pakkend.
Gezien de constante kwaliteit wil ik nog wel eens zien waar de heren hierna mee gaan komen!
Voorlopige favorieten: Domestic Scene, Heaven's on Fire en Never Follow Suit.

avatar van Dikkop
Luister ook zeker eens naar de voorganger van dit album! Pet Grief vind ik nog een stuk beter.

avatar van Kuk
Kuk
Vind ook de eenvoudige doch doeltreffend insteek van You Stopped Making Sense steeds overtuigender. Tekstueel valt er niet veel te ontdekken, maar het blote karakter van de woorden en zinnen (overigens eerder regel dan uitzondering bij The Radio Dept.) zijn akelig direct en laten beetje bij beetje meer schoonheid zien.

avatar van De Daniël
Wat is dat Heaven's On Fire een héérlijk nummer. Het spreekt mij meteen meer aan dan Pet Grief in zijn geheel.