Gotan Project - Tango 3.0 (2010)

Frankrijk

4. Peligro (3:57)
  5. La Gloria (4:08)
  6. Mil Millones (5:00)
  7. Tu Misterio (3:19)
  8. De Hombre a Hombre (3:23)
  9. El Mensajero (2:33)
  10. Panamericana (4:29)
  11. Erase Una Vez (6:54)
  12. De Hombre a Hombre [Nicolas Repac Rmx] * (5:20)
  13. Rayuela [Daniel Haaksman Rmx] * (6:00)
  14. Peligro [Lagartijeando Rmx] * (4:05)
  15. La Gloria [El Remolon Rmx] * (3:09)
  16. Div6n * (3:15)
  17. Santa Maria [Del Buen Ayre) (Demus Rmx] * (3:45)
  18. Inmigrante * (2:50)
  19. La Gloria [Mauss Rmx] * (4:22)
  20. La Gloria [Bert on Beats Rmx] * (5:44)
  21. Santa Maria (Del Buen Ayre) (Aaron Jerome Final Substract Rmx] * (4:30)
  22. Panamericana [The Count & Sinden Caravan of Courage Rmx] * (4:20)
  23. La Musica de Siempre * (3:39)
  24. Panamericana [Michel Cleis Rmx] Part I * (3:34)
  25. La Gloria [Poirier Rmx] * (3:24)
  26. Panamericana [Michel Cleis Rmx] Part II * (2:17)
  27. Esclava del Amor * (3:30)
avatar van heicro
Ik ben benieuwd of ze het hoge niveau van hun vorige albums kunnen handhaven.

avatar van Djarune
en ik ben benieuwd of de muziek ook vernieuwend is.

aERodynamIC schreef:
'Erg prettige muziek om te draaien bij etentjes en andere bezoeken thuis'.

Deze opmerking klinkt natuurlijk niet echt super-positief, toch bedoel ik het wel zo. Dit is heerlijke muziek voor op de achtergrond, maar dan wel met meer kwaliteit, dusdanige kwaliteit dat het volume soms best wat hoger mag

Dat schreef ik bij het vorige album Lunatico dat ik een naadloos vervolg vond op het debuut La Revancha del Tango.
Ze hadden ook Tango 1.0 en Tango 2.0 kunnen heten want Tango 3.0 sluit weer prima aan op de voorgangers.
Wat kunt u verwachten? Dat hoef ik dus niet meer te melden aan mensen die bekend zijn met de vorige 2 albums. Ik schreef bij het debuut al dat dit dan niet tot lounge gerekend mag worden maar dat het effect bij mij hetzelfde is. Ook zei ik daar dat het perfecte muziek is voor de wat 'betere etentjes aan huis' met vrienden of familie en daar valt Tango 3.0 ook weer onder.
Kwalitatief hoogstaand: warme sound, perfecte mengelmoes van tango en electronica, spaans pepertje hier, argentijns sausje daar, maar vooral ook heel erg makkelijk begaanbaar voor mensen die Piazzolla toch net weer even iets te veel van het goede vinden.
Leuke toevoegingen in de vorm van een kinderkoortje op Rayuela (moest opeens aan dat ene nummer op de Tarantino soundtrack van Kill Bill denken: Tu Mira van Lole Y Manuel), zwoele zang, warme blazers, spoken sound effecten en dat alles met (lichte) tango-invloeden.
Het kan slechter, wat zeg ik: dit zit gewoon weer perfect in elkaar. Enige nadeel is toch dat ik die hippe strandtenten voor me zie en dat dit wel erg verantwoorde muziek is voor onze hippe medemens.
Ach, misschien ben ik dat zelf ook wel op z'n tijd. Tango 3.0 is alles wat je er van mag verwachten en doet niet onder voor de andere albums. Niets meer, niets minder.
Ik heb trouwens ineens zo ongelooflijk veel zin in de zomer!

avatar van archangel9
Inderdaad, die hippe tenten zie ik ook voor me bij deze muziek. Soms vind ik dat leuk, soms ook weer niet. Als de vorm, het imago en de verpakking maar niet de muziek domineren. En hier doen ze het niet. Natuurlijk, als je het met alle geweld als muzikaal behang wil gebruiken leent zich het er voor. Maar het is meer dan dat. Zonder nu werkelijk hemelbestormend te zijn is dit toch zeer goed verzorgde, op sommige momenten zelfs meeslepende muziek die toch net iets dieper graaft.

heicro schreef:
Ik ben benieuwd of ze het hoge niveau van hun vorige albums kunnen handhaven.

Ik ook !!!!

avatar van heicro
De nogal jazzy inslag van hun vorige album is ingeruild voor een meer rootsy sound, zoals in de blues-achtige opener Tango Square.
De donkere kant van de tango hoor je ook wat vaker.
Verder opvallend veel blazers en mondharmonica en uiteraard een hoofdrol voor de bandoneon.
De vocalen klinken wederom als uit een oude radio, alsof het muziek is van tientallen jaren geleden. Het latijnse achterbuurt sfeertje wordt hierdoor alleen maar versterkt.

Over het algemeen is Tango 3.0 perfect geschikt als achtergrondmuziek. El Mensajero en Mil Millones zijn voorbeelden van prachtige sfeervolle lounge nummers.
Er is ook soms ook een stevige dansbare beat, zoals in Panamericana.
Kortom, dit genre is moeilijk in een hokje te stoppen.

Gotan Project levert wederom een prima album af.

avatar van barrett
Je beschrijving heicro maakt al heelwat nieuwsgierigheid bij me los...

avatar van CD-Recensies
Gotan Project met meer van hetzelfde

De derde cd van Gotan Project (Tango 3.0) laat je wederom genieten van een aanstekelijke mix van tango, lounge en jazz. Wanneer je een cd in de titel 3.0 meegeeft verwijst dit naar een nieuwe versie van hetzelfde programma en dat is dan ook precies wat het is.

Thereafter Gotan, augmented by skilled instrumentalists, cornered the market in tango for ears that had no fear of a breakbeat. But this latest offering raises big questions about their ability to move beyond that feted template, which, in fact, sounds increasingly like a formula in need of new elements (bron: www.bbc.co.uk)

Gotan Project is sinds 1999 actief en heeft Parijs als hometown, maar de muzikanten komen uit meerdere windrichtingen (Zwitserland en Argentinië). De muziek kan worden gelabeld als Nuevo Tango en kent ook invloeden van salsa, reggae en jive en is meestal voorzien van een stevige beat. De veelal instrumentale nummers zijn regelmatig te horen in tv-programma’s en reclames.

Gotan Project leerde ik kennen door een vriend die ik ontmoette tijdens mijn werk. We hadden destijds een ruilactie opgezet, waarbij we elkaar cd’s uitleende. Niet mainstream popmuziek maar vooral de exoten hadden daarbij onze voorkeur. Gotan Project was daar 1 van en de muziek sprak mij direct aan. Die eerste cd (La Revancha Del Tango) heb ik dan ook grijsgedraaid totdat ik iedere noot kende en het mij ging vervelen. Ik draai ‘m eigenlijk nooit meer.

De tweede cd (Lunático) was weer lekker fris, maar heeft bij mij nooit de status ‘grijsgedraaid’ veroverd. Een paar lekkere nummers konden niet voorkomen dat dit album al snel werd vergeten. Bij hun nieuwste album ben ik bang dat dit nog erger wordt. Weer hoor ik een paar aanstekelijke nummers die prima in mij gehoor liggen, maar het geheel blijkt toch niet de nieuwigheid van de eersteling te evenaren. De verrassing is ervan af. Misschien dat deze cd wel geschikt is voor muziekliefhebbers die nog niet kennis hebben gemaakt met Gotan Project. Voor hun kan deze cd een luistersensatie teweeg brengen die ikzelf alleen heb ervaren met hun eersteling.

Tip: bekijk de prachtige videoclip van La Gloria op Youtube

Tekst overgenomen van mijn blog cd-recensies.nieuwslog.nl

avatar van Shelter
Vandaag geluisterd... ik vond het op het eerste gehoor erg lekker klinken. Sommige nummers hebben echt een lekkere volle beat.
De zangeres zingt ook erg fijntjes...lekker zomerse cd... 4*

beaster1256
schitterend vervolg op de voorgaande cd's , meer van deze verrassende mengeling van tango en techno , broeierig , warm , zwoel , de beste cd die je maar in de zomer 's avonds laat op terras kan opleggen bij een mooie vrouw en een lekkere pint ( kasteelbiertje in belgenland ) cheers

Father McKenzie
Ik steun dat beest van een beaster in deze geheel!

beaster1256
tanx father , en zowaar nu op 12 augustus de beste zomerplaat van 2010 !

al zeg ik het zelf !

avatar van mjvanderels
Zeer ontspannen, was toch wel benieuwd naar de albums die ze gemaakt hebben nadat ik ze afgelopen zondag heb gezien op north sea jazz. Valt niet tegen, goede muziek om op de achtergrond te hebben in de zomer

Beste album van Gotan tot nu toe. In "Lunatico" en "La revancha de Tango" leken ze nog een beetje op zoek naar hun stijl. Met Tango 3.0 schakelen ze over naar pure wereldklasse. De deuntjes zijn aanstekelijker en blijven makkelijker hangen, de tango in het electro jasje poetst een genre op dat hopeloos verouderd was. Mede met dank aan bandeonist Facundo Torres en de sensuele stem van Claudia Pannone. Op Gent Jazz traden ze fantastisch goed op. Ik kan hier blijven naar luisteren. Mi mucho quierro.

avatar van FCEstebandido
Iets minder dan het vorig album. Wel een geweldige integratie van voetbalverslaggeving zoals die in Zuid-Amerika overal te horen is. Gooooooooo.....tan! Knappe bijhorende clip ook.

avatar van rmiroir
Heb de show gisteren gezien in Antwerpen, sterke live band.

Beetje heel veel van hetzelfde, geen hoogstaand niveau, gewoon de bekend leuke truukjes die de muziek lekker int gehoor maken, maar echt serieus is dit niet te nemen

avatar van rmiroir
Malle schreef:

dan is dit niets voor jou...

Gisteren de deluxe editie voor €5.- op de kop getikt|

Na de 1e 2 albums eigenlijk niet meer zoveel interesse gehad in een 3e.. onterecht naar het blijkt, want ik vind het een heerlijk album!

De remix cd die erbij zit is ook echt goed te verteren!