The Dave Brubeck Quartet - Gone with the Wind (1959)

Jazz
Label: Columbia

1. Swanee River (5:53)
  2. The Lonesome Road (7:38)
  3. Georgia on My Mind (6:36)
  4. Camptown Races (4:11)
  5. Short'nin' Bread (2:27)
  6. Basin Street Blues (4:31)
  7. Ol' Man River (2:28)
  8. Gone with the Wind (6:21)
avatar van dennisversteeg
Mooi album van Brubeck en z'n muzikale partners van net voor hun grote succes met Take Five. Hier worden enkele standards op geheel eigen, verzorgde wijze voorzien van een heerlijk luchtig jazz-arrangement.

avatar van wibro
Als eerbetoon aan de gisteren overleden Dave Brubeck heb ik dit relatief onbekende album van hem maar eens beluisterd. Heerlijke rustige jazz voor de late avond. Dit album mist echter een uitschieter zoals Take 5, hoewel ik zijn uitvoering van Georgia on My Mind - bij mij bekend in de uitvoering van Ray Charles - best wel mooi vind.

R.I.P. Dave Brubeck.

Wat is wikipedia toch een fantastische informatiebron. Zo lees ik dat Brubeck in 1951 een lelijk surf ongeluk kreeg en daarbij een nekblessure opliep. Jarenlang had hij nog last van pijnlijke uitstraling naar zijn handen tijdens het pianospelen . Daarvan kennis te hebben genomen, deze LP is behoorlijk rustige muziek en inderdaad wibro, geschikt voor de late uren zodat je relaxt ter bedde kunt gaan. Op Shortnin Bread mag drummer Joe Morello even tekeer gaan. Old Man River was (foutief moet zijn IS, Gene Wright, inmiddels stokoud, leeft nog altijd) een favoriet van Gene en hier laat hij even horen dat hij een uitstekende bassist is. Voor de liefhebbers van Brubeck Quartet een aanrader.