Broken Social Scene - Forgiveness Rock Record (2010)

Canada
Label: Arts & Crafts

1. World Sick (6:48)
  2. Chase Scene (3:32)
  3. Texico Bitches (3:50)
  4. Forced to Love (3:35)
  5. All to All (4:50)
  6. Art House Director (3:32)
  7. Highway Slipper Jam (4:27)
  8. Ungrateful Little Father (6:42)
  9. Meet Me in the Basement (3:44)
  10. Sentimental X's (5:41)
  11. Sweetest Kill (5:10)
  12. Romance to the Grave (4:48)
  13. Water in Hell (4:25)
  14. Me and My Hand (2:04)
avatar van jurado
World sick is een uitermate lekker nummer.
Ben benieuwd naar de rest van dit album aangezien ik deze band al een paar jaar niet meer heb gevolgd.

Ravenous
Ha! Een nieuwe BSS! Hier kijk ik al een tijdje naar uit zeg. De vorige albums waren geweldig, uitermate fijn geluid heeft deze band. Dit keer hebben ze met een andere producer samengewerkt dan op de vorige albums, ben benieuwd wat het gaat worden.

World Sick klinkt weer verdomd lekker, vertrouwde bss kwaliteit. FijnFijn! Kan niet wachten tot mei.

De hoes mag ik wel trouwens.

Nihilisme
Hoera, hoera, eindelijk een nieuwe Broken Social Scene!

Forced To Love en (vooral) All To All klinken naast World Sick ook alvast erg goed. Zin in!

avatar van Osiris Apis
World Sick klinkt idd BSS vertrouwd goed. Dat nummer maakt me ook erg benieuwd naar het hele album. De snippets van de single Forced To Love klinken ook goed.

Ravenous
All to All is een wel erg lekker nummertje, duidelijk een groeiertje.
Forced To Love is een fris rocknummertje, ook weer tof.
Forgiveness Rock Record, voor mij sowieso een van de belangrijkste releases dit jaar.

avatar van oruiz
hier ben ik echt heel erg benieuwd naar

avatar van Bart
Ik ga 'm nu in zijn geheel beluisteren - ik ben erg nieuwsgierig. De single 'World Sick' klonk al veel belovend: het vertrouwde geluid. Nu even luisteren of alle nummers net zo goed zijn!

Nihilisme
Vijf jaar heeft het geduurd voor deze superband met een nieuwe plaat aan kwam proppen. Het heeft bepaald geen windeieren gelegd, want deze plaat vind ik na één keer luisteren al minstens net zo sterk als de selftitled. Vooral Sentimental X's is fantastisch (maar wat wil je ook met Emily Haines, Amy Milan én Feist?). Een definitief oordeel kan ik er nog lang niet aan geven, maar ik weet in ieder geval wel dat er weer een kanshebber bij is voor mijn album van het jaar. Maar eerlijk is eerlijk: ik had ook niets minder verwacht van dit geniale collectief.

Hij wordt tot dusver elke luisterbeurt lekkerder. Laat ik eens beginnen met 4*

avatar van Koenr
Sentimental X's

Social_Mask
Welles schreef:
Hij wordt tot dusver elke luisterbeurt lekkerder.

Ik hoop het, want tot dusverre 'laat het me koud als een kapotte kachel'.

Meet me in the basement

Social_Mask
Het klopte wel wat Welles zei. Bijzonder strak album, waar je bij elke luisterbeurt weer iets anders ontdekt. Enige minpunt is dat het een aantal wereldnummers mist die wel te vinden waren op You Forgot It in People. Verder is hier weinig mis mee. Misschien iets te lang?

avatar van we tigers
Het album doet me vooralsnog erg weinig. Het klinkt allemaal wel lekker enzo, maar het mist noodzaak. Toen ik You Forgot It in People hoorde was ik toendertijd diep onder de indruk en zoveel jaar later is dat nog steeds een lekker fris album. De plaat daarna liet me koud, teveel gedoe en ambitieus geluid en deze schijf ligt er een beetje tussenin.
Maar misschien dat het nog goed komt.

avatar van nognooit
Weer een erg fijn album van Broken Social Scene.
Sommige nummers duren echter net iets te lang, zoals World Sick, dus ik twijfel nog tussen drie en een halve of een volle vier sterren. Voorlopig hou ik het op drie en een halve ster.

avatar van philtuper
Heerlijke plaat! Om bij weg te dromen ook! Groeit ook met de luisterbeurt, alhoewel deze bij de eerste luisterbeurt bij mij al goed zat!
In het wereldje van ipods en downloads en al wat je te horen krijgt een erg fijn album dat de middelmaat zeker ontstijgt.

we tigers schreef:
Maar misschien dat het nog goed komt.

Ik kan begrijpen wat je bedoelt, het is inderdaad minder coherent. Forgiveness Rock Record voelt misschien meer aan als een verzameling nummers dan één mooi geheel zoals op You Forgot It In People. Toch kan ik hier zeer zeker wel van genieten. Het zijn gewoon stuk voor stuk sterke indienummers, overgoten in een lekkere brei van allerhande instrumenten. Banjo, viool, trompet: ze komen allemaal weer langs. Gelukkig klinkt het allemaal nog steeds 'demo'-achtig, precies waarom ik zo van deze band houd. Single Forced To Live vind ik sowieso één van de betere nummers op het moment. En ja, Sentimental X's is gewoon een pareltje.

Verdict: niet zo sterk als YFIIP, maar wel een verzameling puike liedjes. Voor de één werkt dat misschien minder goed, ikzelf heb er bij dit album niet zoveel last van.

Nihilisme schreef:

You Forgot it in People vond ik nu niet bepaald een mooi geheel.. De ene lompe overgang na de andere, maar wel een erg goed album hoor.

avatar van snarf349
...Ik had in het begin veel moeite met dit album, maar nummers zoals oa. "Sweetest Kill" hebben me mee gekregen. Oftewel een blijvertje.

avatar van Chronos85
Ja, dit album blijft groeien. Zoveel pakkende nummers. Zoveel variatie, zoveel details...4.5*

Ravenous schreef:
All to All is een wel erg lekker nummertje, duidelijk een groeiertje.
Forced To Love is een fris rocknummertje, ook weer tof.

Twee sterren Raveneous? Verklaar u nader...

avatar van AOVV
Sterke plaat, maar wel minder dan 'You Forgot I In People'. Ander werk van dit bonte gezelschap ken ik niet, dus kan niet echt gaan kijken naar andere platen

Er staan enkele verrassend catchy nummers op, zoals 'Texico Bitches', 'Art House Director', 'Forced To Love' en 'Water In Hell', en het belangrijkste: het zijn nog heel goeie nummers ook..

Cijfer volgt later

avatar van AOVV
Oerdegelijke plaat met eigenlijk geen enkel echt slecht nummer, en enkele uitschieters ('Texico Bitches'; 'Water In Hell'; 'World Sick'). Zoals ik al eerder aanhaalde, er staan enkele verrassend catchy nummers op. 'You Forgot I In People' was wel meer een geheel, terwijl deze plaat eerder aanvoelt als een verzameling sterke songs die ze in elkaar hebben gestoken, maar niet echt met de bedoeling een sterk geheel te smeden. Dit is geen kritiek, het is gewoon een bemerking. Het songmateriaal is goed tot zeer goed. Deze plaat krijgt dan ook een mooie score.

3,5 sterren