Sneaky Pete Kleinow - Cold Steel (1974)

Country / Rock
Label: Ariola

1. Wings That Make Birds Fly (4:22)
  2. Highway Dog (2:18)
  3. Mississippi Memory (2:31)
  4. Song of the Mocking Bird (3:10)
  5. Feels Right (3:56)
  6. Sweet Suzanna (2:26)
  7. Painted Lady (2:46)
  8. Oh My Goodbye (3:05)
  9. Fox Hunters (2:21)
avatar van Poles Apart
Solo debuut van de in 2007 overleden man die roem vergaarde als veel gevraagd pedal-steel gitarist en vast lid van the Flying Burrito Brothers (tot 1971).

Het lijstje van (klassieke) albums waar hij naast "The Gilded Palace of Sin" op te horen is is eindeloos lang. Hij werkte bijvoorbeeld met Dillard & Clark op hun twee platen, Gene Clark solo ("Roadmaster"), Joe Cocker, John Lennon ("Mind Games"), Ringo Starr, Linda Ronstadt, the Byrds, Little Feat ("Sailin' Shoes"), Joni Mitchell ("Blue"), Sandy Denny, Frank Zappa, Bee Gees, Stevie Wonder, Harry Nilsson en Minnie Riperton. Om maar eens een idee te geven.

Z'n solo werk is minder bekend, en dat is jammer, van de twee albums die ik tot nu toe aan de site heb toegevoegd is deze veruit de beste en meest interessante, en het doet niet onder voor het betere werk in het country/country rock genre.

avatar van Jaep
Krappe voldoende voor dit eerste soloalbum van Sneaky Pete. Het is een beetje een allegaartje op dit album, het mist een eigen gezicht. Nou stond Sneaky natuurlijk ook meer bekend om zijn virtuoze spel op de pedal steel dan om zijn aanwezige karakter. Degelijk album, maar niet spannend genoeg om echt interessant te worden.