Jewel - Pieces of You (1995)

Alternatieve titel: What We Call Human Nature in Actuality Is Human Habit

Rock / Pop
Label: Atlantic

1. Who Will Save Your Soul (4:00)
  2. Pieces of You (4:15)
  3. Little Sister (2:29)
  4. Foolish Games (5:39)
  5. Near You Always (3:08)
  6. Painters (6:43)
  7. Morning Song (3:35)
  8. Adrian (7:02)
  9. I'm Sensitive (2:54)
  10. You Were Meant for Me (4:13)
  11. Don't (3:34)
  12. Daddy (3:49)
  13. Angel Standing By (2:38)
  14. Amen (4:32)
  15. Foolish Games [Edit] * (4:01)
You Were Meant for Me

Ongelooflijk mooi nummer...

avatar van jordybeukeboom
Ik vind dit een te slappe CD met te veel zachte liedjes. This Way van Jewel is veel ruiger en die vind ik beter. Uiteraard is Foolish Games erg goed!

Favourite
waw, Foolish games.

gedraaid op begravenis van een goede vriend, wat een mooi lied.

Raar dat hier nog maar 4 reacties staan, bij zo een klassieker in het genre!

~Jewel~
Idd Bloompje, dat vraag ik me ook af.

Ik ben een grote fan van Jewel, en vind het een prachtig album, ik draai het nog vaak. You Were Meant For Me, Who Will Save Your Soul en Foolish Games zijn mijn favorieten. De andere nummers op de cd vind ik ook erg sterk, originele gitaarstukken en diepzinnige teksten. En ook nog met passie en emotie gezongen, ze raken me.

Bloompje schreef:
Raar dat hier nog maar 4 reacties staan, bij zo een klassieker in het genre!

Misschien is dat nu juist het punt.
Klassieker vind ik een te groot woord voor dit album. Foolish Games blijft een ongelooflijk mooi nummer (dit durf ik wel een klassieker te noemen), maar de rest kabbelt mij iets te veel voort.
Toen dit net uit was waardeerde ik het ongetwijfeld hoger, maar de tand des tijds doet dit album niet veel goeds. Het is ergens blijven steken en dan wil ik het geen klassieker meer noemen. Wel een erg mooie cd uit 1995. Meer niet.

Foolish Games is zó mooi!!

avatar van Ericos
Hoorde hem vandaag inderdaad toevallig weer eens op de radio! Heerlijk nummer.

avatar van musicfriek
Keezz schreef:
You Were Meant for Me

Ongelooflijk mooi nummer...

Idd en ook eigenlijk het enige nummer van haar wat ik nu nog kan waarderen. Foolish Games vind ik echt verschrikkelijk overdreven gezongen en wat een zeurderige stem heeft ze daar... De radio gaat spontaan uit het raam als dat nr voorbij komt

Verder erg middelmatige zangeres die eigenlijk nooit echte hoogvliegers heeft gehad.

avatar van gebruikersnaam
Super album, al moet ik zeggen dat je als je er verslaafd aan raakt en je luisterd het weken achter elkaar je op een gegeven moment helemaal gek word van de uithalen. 1 vande beste zangeressen aller tijden. Ow ja, ga ff naar youtube en type: Jewel, Jessica Simpson en heb een gegarandeerde lach als je hun samen op ziet treden. Die bek van Jessica is ongelovelijk mongool!
Who will save your soul is super, pieces of you vind ik persoonlijk 1 van de mooiste nummers ooit door haar geschreven.

avatar van RogerV
Prachtig album vol mooie luisterliedjes. Als kleine blode prinses weet ze in deze liedjes pirma te overtuigen.

Rizz
Ik ken hier alleen Foolish Games van en die is erg mooi.

Het ene moment mooi en gevoelig, dan helaas weer rommelig en tegen het valse aan gezongen.
Toch blijf ik een zwak voor Jewel houden.

avatar van laxus11
Foolish Games blijft een mooi nummer

Dim
Dit is toch niet de originele cover?

Dim schreef:
Dit is toch niet de originele cover?

Dit is de originele cover... het album is 2 jaar later opnieuw uitgebracht met dezelfde voorkant als de Foolish Games single.
ook de tracklist is anders dan die van 1995...

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jewel - Pieces Of You, 25th Anniversary Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jewel - Pieces Of You, 25th Anniversary Edition
Pieces Of You, vijfentwintig jaar geleden de sensationele eerste kennismaking met Jewel, verschijnt nu in een 25th Anniversary Edition en het is een schatkist vol geweldig bonusmateriaal

Pieces of You, het debuut van de Amerikaanse singer-songwriter Jewel, had vijfentwintig jaar geleden een enorme impact op mijn muzieksmaak. Het is ook een album dat ik reken tot mijn favoriete albums aller tijden. Het album is vijfentwintig jaar na de release nog een beetje mooier geworden met een wat opgepoetst geluid en een karrenvracht aan interessant bonusmateriaal. Het originele album blijft voor mij het meest waardevol, maar waar luxe edities van albums me lang niet altijd kunnen boeien, fascineert de 25th Anniversary Edition van Pieces Of You me vijf uur lang met intieme demo’s, outtakes en waardevol live-materiaal.

Stel je mag tien albums meenemen naar een onbewoond eiland, welke neem je mee? Het is een vreselijke vraag die nauwelijks te beantwoorden is en waarschijnlijk verschilt het antwoord per dag. Verbanningen naar onbewoonde eilanden zijn gelukkig zeldzaam tegenwoordig, maar als ik de vraag zou krijgen is de kans groot dat Pieces Of You van Jewel deel zou uitmaken van de tien albums die mee mogen.

Pieces Of You verscheen in 1995 en veranderde mijn muzieksmaak volledig en vooralsnog voorgoed. Jewel (Kilcher) was een van de eerste vrouwelijke singer-songwriters die ik serieus omarmde en er zouden er velen volgen.

Jewel was al een icoon in San Diego toen Pieces Of You verscheen, maar de twintig jaar oude muzikante was verder nog relatief onbekend. De in Alaska opgegroeide singer-songwriter verwierf die legendarische status in San Diego met haar wekelijkse optredens in het Inner Change Coffeehouse, maar toen was er Pieces Of You.

Het debuut van Jewel is wat oneerbiedig beschouwd een wat bij elkaar geraapt zooitje van haar eerste studio opnamen en een aantal live-opnamen, maar wat had een album een impact, eerst in de Verenigde Staten, maar later ook in Europa. Toen Jewel aan het eind van het jaar ook nog het hoofdstedelijke Paradiso bezocht voor een zeer memorabel concert was ik definitief verkocht en werd Pieces Of You mijn favoriete album gedurende een aantal jaren.

Het album viert nu, iets verlaat, zijn vijfentwintigste verjaardag en ter ere van deze verjaardag wordt flink uitgepakt met een 25th Anniversary Edition op maar liefst vier LP’s of CD’s (die nog wat meer bonusmateriaal bevatten).

Het begint allemaal met de originele, maar uiteraard wel geremasterde, versie van Pieces Of You, dat voor mij in die vijfentwintig jaar niets van zijn charme, kracht en urgentie heeft verloren. Pieces Of You is met afstand het meest persoonlijke en ook meest intieme album van Jewel en hierdoor ook het meest aansprekende.

De akoestische songs op het album zijn relatief sober ingekleurd met vooral akoestische gitaar en een enkele keer piano zodat de nadruk ligt op de zang van Jewel. Van die zang is niet iedereen gecharmeerd, maar ik viel vijfentwintig jaar geleden als een blok voor de zang van de Amerikaanse singer-songwriter en doe dat nog steeds.

Ik ben normaal gesproken niet zo heel gek op uitgebreide luxe edities van albums en ook in de 25th Anniversary Edition van Pieces Of You vind ik het originele album, met een groot aantal klassiekers binnen het oeuvre van Jewel, het meest waardevol. Ook aan de drie schijven met bonusmateriaal heb ik echter verrassend veel plezier beleefd.

De 25th Anniversary Edition van Pieces Of You bevat ruim vijf uur muziek en bestaat naast het originele album uit wat opgepoetste radiomixen van de songs van het album, songs die het album niet haalden, demo’s en flink wat live-opnamen, deels gemaakt in het Inner Change Coffeehouse in San Diego in de tijd voor de release van het album.

Met name de ruwe demo’s van songs zijn geweldig omdat die nog wat intiemer en persoonlijker klinken dan de versies die op het album terecht kwamen en laten horen hoe mooi imperfectie kan zijn. Hetzelfde geldt overigens voor de live-opnamen. Deze live-opnamen ken ik nog voor een belangrijk deel van wat obscure cassettebandjes die ik in 1995 of 1996 uit de VS liet komen en het is een feest van herkenning om ze weer eens te horen.

Al met al ben ik zielsgelukkig met deze luxe editie, maar voor de minder fanatieke fans volstaat de geremasterde versie van het originele album ook wel. De vraag welke tien albums ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland blijft een hopeloze en nauwelijks te beantwoorden vraag, maar na ruim vijf uur Pieces Of You weet ik nog wat zekerder dat ik maar over negen albums hoef na te denken. Erwin Zijleman