Daniël Lohues - Allennig IV (2010)

Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Mistig, Kaold & Stille (2:34)
  2. Elk Mens Die Hef Zich 'N Kruus Te Dragen (3:21)
  3. Kom Nou Mar Naor Huus (1:56)
  4. Niet Alle Dwalers Bennen Verdwaald (3:26)
  5. Hoe Diep de Wortels Ok Gaon (2:47)
  6. Op 'N Dorp Is Iederiene 'N Beroemdheid (3:45)
  7. Waorum Kan Dat Nou Nooit 'S Gewoon, Gewoon (3:27)
  8. Wat 'N Geluk Dat Ik Hum Niet Ben (4:05)
  9. Mecanicien in den Vrumde (3:41)
  10. Zo Giet Dat Hier (3:59)
  11. Hoeveul Be'j Neudig (3:03)
  12. Wies Met Joe (3:09)
  13. Morgenvrog (3:21)
  14. Ganzenkonings Slaopliedtie (4:27)
  15. Zo Is 't Nou Ienmaol Niet *
  16. Onverklede Schaopen *
Ik ben benieuwd naar dit album.
Heb alle voorgaande delen al vele malen geluisterd en deze waren allemaal van goede kwaliteit.

avatar van Bartjeking
Dan kun je deze ook weer moeiteloos aanschaffen. Weer mooie liedjes begeleidt met piano, gitaar of mondharmonica.
Elk Mens Die Hef Zich 'N Kruus Te Dragen speelde Lohues laatst nog bij Pauw en Witteman en toen wist ik al dat deze cd aan mij toevertrouwd zou zijn. Prachtig is ook mecanicien in den Vrumde, een nummer dat zou door Johnny Cash of Steve Earle geschreven zou kunnen zijn. Het gaat over een iemand uit Drenthe die in een cel in Alabama is beland.

Enige kanttekening: wanneer ik dit vierluik beluister, kan ik maar moeilijk bepalen wat nu de zomer, lente, herfst of winter is.

Mooi album van Lohues. Hele mooie liedjes heeft hij weer geschreven. Zoals Bartjeking als zegt, track 2 en 9 zijn erg mooi. Er zijn ook liedjes die in je hoofd blijven hangen, zoals Waorum Kan Dat Nou Nooit 'S Gewoon, Gewoon en Zo Giet Dat Hier.
Vier sterren.

avatar van Thomzic
Mijn dank is groot naar degene die het heeft toegevoegd. Ik kreeg de albumhoes maar niet voor elkaar.

Het album met het thema van het laatste jaargetijde Herfst maakt het vierluik van Allenig compleet. Het onderstaande kwam ik tegen op de site van 'Kunst in Twente' en slaat de spijker op de kop:

Lohues steekt ver uit boven wat er in Nederland muzikaal aan de hand is. Bij Lohues tref je het kwasie poëtische, immer op volle kracht gebrachte geneuzel niet, waarmee de Nederandtalige popmuziek vergeven is. Bij Lohues hoor je dat woordspelerige uit de kleinkunst ook niet. De observaties van Lohues zijn origineel en levensecht.

Meerdere liedjes kreeg ik te horen tijdens een optreden van Daniel jongstleden, waaronder Mecanicien in den Vrumde. Het deed me verdomd veel denken aan het nummer Bruce Springsteen - Johnny 99. Ook een verhaal van iemand die veroordeeld werd, zonder te kijken naar alle omstandigheden. Niet direct muzikaal, maar wel het verhaal er achter. Prachtig. Het nummer Op 'N Dorp Is Iederiene 'N Beroemdheid is een parodie op dit nummer. (Everybody Dies Famous in a Small Town van Miranda Lambert. )

Dit is slechts een greep van de vele, prachtige verhaaltjes die Daniel je wil laten horen. Vaak slaan ze terug op zijn Drente, waar hij zo hecht en trouw aan is. Een prachtig sluitstuk van die vier jaargetijden, maar hopelijk niet zijn laatste werk.

MentalTheo58
Prachtige afsluiter van zijn vierluik!

avatar van Joz
Joz
wederom schitterend.
Ik vind alleen de liedjes wat rustig/ingetogen: ze passen daarom goed bij de herfst, maar breng het dan niet in de lente uit... toch?

voor de rest niets dan lof.

avatar van Oldfart
op zijn website zegt Lohues het zo:

Nou uhm. Nou, op een gegeven moment was ik dan geboren. Met opgroeien enzo. Nou, en eerst speelde ik orgel in de kerk, nou en toen kreeg ik een gitaar en toen gebeurden er allemaal dingen en dat was dan mooi enzo. Vooral omdat uhm... Nou gewoon.

ontdaan van elke opsmuk, eerlijk, simpel, net als dit fantastische album.

Ben hier ook wel erg benieuwd naar geworden. Daniël maakte een aantal weken terug een bijzonder sympathieke indruk bij Pauw en Witteman. Het liedje dat hij daar ten gehore bracht en het verhaal rondom deze platen spraken me ook wel erg aan. Eerlijk is ook een woord dat meteen bij me opkomt. Toch wel een artiest waar Nederland heel trots op kan zijn en ook iemand die hopelijk nog decennialang mooie muziek blijft maken.

avatar van Oldfart
en ook iemand die hopelijk nog decennialang mooie muziek blijft maken.
...hoop ik met je mee, als hij zijn drankconsumptie in de hand weet te houden zal dat wel lukken....

avatar van Jan 1970
Prachtig album nu de bladeren vallen en het zonlicht zo mooi herfstig is.
De liedjes sluiten aan bij de tijd van het jaar, hier en daar melancholisch maar met de sfeer van een mooie herfst.

De favorieten? Mistig, Kaold & Stille, Wat 'N Geluk Dat Ik Hum Niet Ben, Mecanicien in den Vrumde en Hoeveul Be'j Neudig.

avatar van AOVV
Het is leuk om ook 'ns muziek zonder pretentie te horen, muziek voor het volk, zoals Daniël Lohues brengt. Hij zingt in z'n eigen dialect, dus het is niet altijd even makkelijk om hem te verstaan (zeker voor een domme Belg als ik ), maar het mooie daaraan is dat het begrijpen van de teksten gespreid gaat over verschillende luisterbeurten; het is als een plan dat zich ontvouwt, en dat vind ik mooi. Lohues heeft met 'Allennig IV' een knap album gemaakt, met blues, folk en roots. 't Wordt maar eens tijd dat ik de eerste drie albums ga beluisteren!

avatar van AOVV
Inmiddels ben ik ertoe gekomen dit plaatje van een cijfer te voorzien. Uiteraard een hoog cijfer, want 'Allennig IV' staat vol prachtige luisterliedjes. Lohues wisselt gitaar af met piano, en af en toe hoor je mondharmonica. Hier staat gewoon geen slecht nummer op, en mijn favorieten zijn 'Mistig, Koald en Stille'; 'Elke Mens die Hef zich 'n Kruus te Dragen'; 'Hoe Diep de Wortels ok Goan'; 'Mecanicien in den Vrumde'; 'Zo Giet dat Hier'; ... Ik zou ze bijna allemaal willen opnoemen!

Top tien zal het niet halen in m'n eindejaarslijstje, maar dit is wel goed voor 4 sterren.

avatar van Thomzic
Ik blij om te zien dat steeds meer mensen Lohues waarderen, ook al zijn ze bekend met de taal.

avatar van Oldfart
Probeer me voor te stellen hoe Drenths moet klinken voor iemand uit Vlaanderen.
Zijn er geen Vlaamse dialecten die er bij in de buurt komen?

Thomzic schreef:

Moet natuurlijk onbekend zijn.

avatar van AOVV
@ Thomzic: Ja, ik vond die zin ook al vreemd..

@ Oldfart: Ons plaatselijk dialect lijkt er in elk geval niet echt op, ik woon in de Antwerpse Kempen, misschien weet je wel waar dat is..

In ieder geval, soms begrijp ik er echt geen jota van, wat hij uitbrengt, maar wat ik er wel van versta, dat zint me, hij vertelt mooie verhalen, zoals 'Mecanicien in den Vrumde'

avatar van Oldfart
Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Antwerpse Kempen, misschien weet je wel waar dat is..
........ehh....bij Antwerpen, toch?
Nee, even serieus, zo uit mijn hoofd niet.
(even opgezocht)

avatar van AOVV
In de provincie Antwerpen ligt het plaatsje waar ik woon, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo dicht bij Antwerpen. Ik noem het de Antwerpse Kempen, omdat het het deel van de Kempen betreft in de provincie Antwerpen.

Maar goed, dit is geen site die het moet hebben van de aardrijkskundige feitjes, eigenlijk..

Nu rest mij nog 'Allennig I-III'!

avatar van Bartjeking
Ik weet zeker dat je niet teleurgesteld zult zijn; dit vierluik is ijzersterk! Hopelijk heeft Lohues nog tijd om ooit een nieuwe cd op te nemen, want hij schijnt ontzettend veel te productie-werk te doen. Maar ja de schoorsteen in Drenthe moet natuurlijk ook blijven branden

avatar van Oldfart
Want 't is best wel kold in Drenthe, en in Erica hielmaol.
Vreemd eigenlijk, nog geen box met alle vier Allenigs met als bonus een live dvd.

avatar van Jan 1970
Oldfart schreef:
Want 't is best wel kold in Drenthe, en in Erica hielmaol.

Prima idee eigenlijk, een box. Moet dan inderdaad een extraatje bijzitten, zoals extra tracks.
Hopen dat Lohues of z'n platenbaas meeleest.

Liekt mij wel schier!

Bartjeking schreef:

Maak je geen zorgen. In het nieuwe jaar verschijnt een nieuw album van Lohues.

avatar van Bartjeking
Thanks, kijk ik naar uit!

avatar van Oldfart
Allenig IV, het laatste deel van het prachtige vierluik.

Hier een mooi stuk uit de Volkskrant, uit 2003 alweer, over hoe en waar Lohues opgroeide.
Veel van de thema's, sferen en verhalen op de vier cd's herken je in het stuk terug:
zijn roots

O.a. over zijn passie voor klassieke muziek, zijn liefde voor Canada en hoe hij liedjesschrijver en muzikant werd.

Ik vraag me de laatste weken wel eens af waarom deze muziek me zo raakt?
Is het de herkenning van de verhalen, over Drenthe, het wonen in een dorp?
Ook ik woon aan de rand van een dorp waar iedereen elkaar kent, ik kom hier alleen niet vandaan. Ik hoor er ook niet echt bij, heb die behoefte overigens ook niet, maar toch....

Ja een deel van het gevoel wat de vier Allenig platen bij me oproepen zal daar mee te maken hebben.
Maar het heeft ook te maken met leven met de natuur, met de seizoenen: ik wacht nu al op de terugkeer van de eerste boerenzwaluwen....ik die graag de Wipers op 10 mag draaien...dat had ik twaalf jaar geleden ook nooit gedacht.

Maar het zijn toch vooral de geweldige liedjes, de songs, de melodien.
Geworteld in klassiek en rootsmuziek; soms met piano akkoorden als van Bach of Carol King, soms komend uit de diepe, diepe wortels van de blues. En alles wat er tussenin zit.

Mooi man.

avatar van Oldfart
....ik die graag de Wipers op 10 mag draaien...
...groot voordeel van wonen aan de rand van een dorp op het Drentse platteland: dat kan hier, en niemand die er last van heeft, zoals Lohues in het Volkskrant stuk ook al zegt.

avatar van kanjer
De muziek van Lohues is werkelijk prachtig. Zijn nieuwe cd is ook weer goed. Zijn optredens blijven echter voor mij een van de hoogtepunten van het jaar. wat een muzikaliteit en humor

avatar van Madjack71
Vanmorgen een beetje sjaggie...de hond uitgelaten met de muziek op de kop van Lohues laatste Allennig....maar de zon in mijn bol begon al te schijnen bij het tweede nummer Elk Mens Die Hef Zich 'N Kruus Te Dragen...diens vergelijking dat de kruizen die wij dragen zowat even groot zijn, maar de een van piepschoem en de ander van lood..maakt alles weer relatief. De serie van Allennig is uniek in zijn soort en m.i. van zeer grote klasse. Voor mij staat het al vast, bij een volgende tour...ben ik zeker van de partij. Muziek van Lohues is een tripje naar Fijnistan.

avatar van Ronald5150
Op de vierde plaat uit de "Allennig" reeks laat Daniël Lohues opnieuw horen wat voor klasse apart hij is. Mooie kleine liedjes in het Drents, en uiterst mooi gespeeld. Lohues is niet alleen een meester in de taal, maar ook op de meeste snaarinstrumenten. De allereerste uit de "Allennig" reeks vind ik de beste, maar de gehele serie staat als een huis. Lohues is een troubadour die we moeten koesteren!

Hendrik68
Mecanicien in den vrumde gaat over het waargebeurde verhaal van Edward Kleine uit Veeningen die in 2005 een dodelijk ongeval veroorzaakte in Alabama en doorreed na het ongeluk. 30 jaar cel was de straf. Vandaag kwam het bericht dat Edward na 10 jaar van zijn straf te hebben uitgezeten vervroegd vrij komt.