Mostly Autumn - The Last Bright Light (2001)

Rock / Folk
Label: Cyclops

1. Just Moving On (1:32)
  2. We Come and We Go (4:39)
  3. Half the Mountain (5:24)
  4. The Eyes of the Forest (2:56)
  5. The Dark Before the Dawn (5:12)
  6. Hollow (6:11)
  7. Prints in the Stone (3:30)
  8. The Last Bright Light (8:16)
  9. Never the Rainbow (3:50)
  10. Shrinking Violet (8:36)
  11. Helms Deep (6:47)
  12. Which Wood? (2:48)
  13. Mother Nature (12:08)
moviefreak#1
Ja wat kan je zeggen over deze band en dit album in het bijzonder. Het is eigenlijk een soort gothic band maar dan zonder de krijsende keukenmeiden en de zware metalsound. Geïnspireerd door de fantasiewerelden die tot ons komen door bijvoorbeeld The Lord of the Rings komen ze met een hele mooie rustige sound aangevuld door hier en daar wat keltische invloeden.
Ze hebben in elk geval wel de beschikking over een zeer aardige gitarist die van tijd tot tijd met schitterende gitaarsolo's aan komt zetten. Getuige vooral het laatste nummer Mother Nature wat een zeer waardig einde is van dit album wat toch wel een klein juweeltje is naar mijn persoonlijke mening.
Ik heb het complete album nu vier keer beluisterd en ik vind het absoluut een goed album en ik hoop ook dat meer mensen het gaan uitproberen. Hoogtepunten zijn Helms Deep, Shrinking Violet en Mother Nature.

4****

Hm ik ben blij dat je hem zo kan waarderen, en ik sluit me er uiteraard bij aan dat meer mensen dit zouden moeten uitproberen.

Misschien moet je ook eens 1 van de andere albums van hen proberen. Er zitten meerdere juweeltjes tussen.

De mooiste nummers vind ik eigenlijk The Last Bright Light en The Dark Before the Dawn

ps. deze band live is ook een hele ervaring, in juli komen ze naar De Boerderij in Zoetermeer.

Na lang twijfelen toch besloten om deze op te hogen naar de status van 5-sterren-plaat.

Hij blijft maar mooier worden elke keer dat ik hem draai, geen enkel skipmoment

De laatste track Mother Nature is daarbij ook zo huiveringwekkend mooi dat je na afloop er sowieso al een prettig gevoel aan over houdt (Volgens mij ook zo ongeveer het belangrijkste nummer op een cd, de laatste)

Sometimes, sometimes, sometimes she cries out for love

Ik denk dat dit toch wel het beste album is van Mostly Autumn. 5* en een plekje in mijn top 10

Al blijft het een verschrikkelijk moeilijke keuze

Jaaa, ze zijn allemaal zo mooi he

avatar van Twilight
Dit is zeker de beste plaat van Mostly Autumn. Allemaal schitterende nummers in een fijn keltisch jasje, daar houd ik wel van zo nu en dan.
Het is ongelooflijk hoeveel emotie er in deze muziek wordt vast gelegd, sommige dingen raakten me later pas, wat als gevolg had dat ik nu bijna elk nummer prachtig vind.
Maar toch vind ik Shrinking Violet, The Last Bright Light en Hollow het best.

obsessed schreef:

Hij blijft maar mooier worden elke keer dat ik hem draai, geen enkel skipmoment

Sometimes, sometimes, sometimes she cries out for love

Het nummer Mother nature is bij de live concerten ook altijd een van de hoogtepunten. Zeker als Iain Jennings zijn toetsensolo speelde. Helaas is hij niet meer bij de band. Ik ben dus wel benieuwd of zijn opvolger ook zo goed is.

avatar van bonothecat
Mostly Autumn is een band die langszaam bij mij is gaan groeien. Het had net zo goed naar 1 luisterbeurt over kunnen zijn. Maar dankzij het fantatieke luistergedrag van obsessed (al tijden nummer 1 in zijn last fm top 10), heb ik ze toch langer de kans gegeven, en daar ben ik best blij mee. Inmiddels staan ze ook bij mij in de last fm top 10. Maar ik hoor ook nog steeds, waarom ik ze niet leuk zou kunnen vinden. De zang van de gitarist is niet erg bijzonder, dwarsfluiten hebben niet echt mijn bijzondere interesse....en de zangeressen moeten ook even wennen. Maar daar ben ik dus nu helemaal doorheen. Het geluid van Mostly Autumn is mystiek, de zang soms engelenachtig, de combinatie vrouwelijke/mannelijke vocalen doet het erg goed, er zit veel afwisseling in de muziek, de gitaarsoli zijn soms adembenemend. Vooral het totale beeld klopt bij Mostly Autumn.......en daarbij ze zijn inderdaad live ook erg goed. Dat doet me denken dat ik nog een kaartje moet kopen voor het concert in december in de boerderij

avatar van cosmo
Shrinking Violet en Mother Nature

Wat een prachtige nummers, mooie hoes ook.

avatar van Jason28
Deze cd had van mij ook een dikke 4 gehad als er 13x Half the Mountain op stond, ik vind dat zo`n geweldig nummer met zoveel gevoel. De rest is ook zeker heel mooi. Lekker voer voor de trommelvliesjes dit album!

avatar van musicfreak1960
Dit was het eerste album van Mostly Autumn dat ik hoorde en ik was verkocht, meteen alles van de band gekocht, inclusief de dvd's ,dus werd een fan. Goede zangeres Heather Finley (getrouwd met Fish en inmiddels ook al moedertje geworden....)

Shrinking Violet is schitterend en Mother Nature natuurlijk, nummers die ook live goed doen

Fortiske
Toen ik dit voor de eerste keer hoorde was het spontaan een "wow" gevoel. Meteen dacht ik dit is waarschijnlijk een van de beste albums van het afglopen 10 jaar. Een puur meesterwerk. Het nummer Shrinkin' violet hoort zeker thuis in de Top 2000 of dergelijke. Helaas is de groep zo onderschat en ze verdienen zeker meer aandacht. Mother Nature op zich zit vol met gevoelens. Echt een album om weg te dromen met de mooiste klanken en af en toe zalige keltische invloeden. Zeker 5 sterren waard. Heather heeft helaas de band verlaten.

avatar van Brunniepoo
Deze weer eens opgezet. Het blijft altijd een beetje wringen tussen MA en mij. Live vind ik ze erg sterk maar op plaat boeit het me bij lange na niet zo sterk.

Van de platen die ik van ze ken vind ik dit met voorsprong de sterkste. Half the mountain, Helms Deep, Mother Nature en Never the rainbow behoren wat mij betreft tot de sterkste nummers die de band gemaakt heeft. De ballads hoeven van mij dan weer niet zo, zo geweldig vind ik de stem van Heather Findlay nou ook weer niet.